Frans Meijers 31 maart 2004 Het verantwoordelijkheidsdilemma in het beroepsonderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Innovatieve facilitaire dienstverlening
Lineair curriculum concentrisch.
Levensecht leren is dialogisch leren
Educatief partnerschap en VVE
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Mentoring, koersen op kansen1 De school als spin in het Mentoring-web OMO sg Tongerlo Roosendaal.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
© de vries business consultancy, 2008
Ondernemen(d) in het onderwijs
Hoe een loopbaandialoog te voeren
Vernieuwend vakmanschap
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Business Marketing Management
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
School als loopbaancentrum
Onthaal en service.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
50.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Naar een typologie van scholen
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Inspelen op innovaties
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Persoonlijke begeleiding
Transcript van de presentatie:

Frans Meijers 31 maart 2004 Het verantwoordelijkheidsdilemma in het beroepsonderwijs

Het beroepsonderwijs vanaf  Direct antwoord op kwalificatietekorten in technische en handelsberoepen  Geen kwalitatieve discrepanties vanwege  Een stabiele beroepenstructuur  Docenten zijn ex--vaklieden

De veralgemening van het lagere beroepsonderwijs  1949 – 1952:het industrie-minded maken van ambachtelijk en/of georiënteerde bevolking (Goote)  1968 – 1973:gelijkheid van kansen (uitstel studie- en beroepskeuze  1990 – 1992:transparante kwalificatiestructuur

Resultaat:  het beroepsonderwijs als slap aftreksel van de koninklijke (i.e. academische) weg  theorie vòòr praktijk  van simpel naar complex  nadruk op selectie- in plaats van kwalificatiefunctie (in lijn met industriële productiewijze)

Samenwerking in de industriële samenleving:  het leerlingwezen is marginaal  in voltijds onderwijs de stage centraal  stages ontwikkelen vooral handvaardigheid en socialiseren in werkcultuur  verdeelde verantwoordelijkheid tussen school en bedrijf (‘schoolcentrische aanpak’, aldus De Vries en Nieuwenhuis)

MegatrendsEffect of gevolgWat moeten bedrijven doen? Markt vraaggestuurd -klant is koning Toenemende dynamiek - techniek veroudert snel - wensen v/d klant veranderen snel Mondialisering - klanten over de hele wereld - partners over de hele wereld - concurrenten over de hele wereld Massa-individu- alisering. Klant wil producten: - zoveel mogelijk op ‘maat’ - tegen laagst mogelijke kosten Klant wil dat men met alle aspecten van de levenscyclus rekening wordt gehouden Belang absolute kwaliteit neemt af - product moet werken -leveranciers slechte producten sneuvelen in concurrentie Belang relatieve kwaliteit neemt toe - beter dan andere aanbieders -functionaliteit en gebruikersvriendelijk- heid als onderscheidend vermogen Time-to-market wordt van doorslaggevend belang Markt verandert continue en onvoorstelbaar Innoverend vermogen belangrijke concurrentie- factor Kennis wordt van essentieel belang Concurrent engineering - parellel -integraal Innoveren (vernieuwingen snel toepassen) Flexibiliseren -Organisatie -Aanbod van producten Life cycle- benadering hanteren Collaborative engineering toepassen Samenwerking/ netwerken Kennismanage- ment Bron: A. Korbijn (2003). Vernieuwing in productontwikkeling. ‘s-Gravenhage: Stichting Toekomstbeeld der Techniek, p.45/46

Van industriële naar diensteneconomie (2) Industriële tijdperkPost-industriële tijdperk StrategieProduceren en verkopenAanvoelen en reageren Maten voor succesAccent op winstmaximalisatieMeervoudig StructuurPiramideTentenkamp OmgangstijlBevelshuishoudingOnderhandelingshuish. BouweenheidBeroepenProcessen/projecten Vorm van emplooiWerknemerWerkondernemer Bron: H. van der Zee (1997). Facilitaire praktijken en de transformatie van het arbeidsbestel. Deventer: Kluwer

Van industriële naar diensteneconomie (3)  van sturing door een ander naar zelfsturing  zelfsturing is de ontwikkeling van het hart

Identiteit als leerproces Intuïtive zingeving Discursieve betekenisgeving GrenservaringIdentiteit

Identiteit als leerproces Intuïtive zingeving Discursieve betekenisgeving GrenservaringIdentiteit Emoties (onbegrepen/fysiek) Concept

Identiteit als leerproces Intuïtive zingeving Discursieve betekenisgeving GrenservaringIdentiteit Emoties (onbegrepen/fysiek) Concept Emoties

Identiteit als leerproces Intuïtive zingeving Discursieve betekenisgeving GrenservaringIdentiteit Emoties (onbegrepen/fysiek) Concept Emoties LevensverhaalWederzijds begrip/ gedeelde waarden

Samenwerking onderwijs – bedrijfsleven onder druk (1)  De Wet Educatie en Beroepsonderwijs: beroepenprofielen (kerntaken en vaardigheden) -> kwalificaties -> eindtermen -> onderwijsprogramma’s -> bpv-plaats  Het bedrijfsleven is - via de Kenniscentra Beroepsonderwijs Bedrijfsleven – verantwoordelijk voor het formuleren van beroepenprofielen, kwalificaties en eindtermen, en voor de kwaliteit van de bpv-plaats  Het onderwijs is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het leerproces  Niemand is expliciet verantwoordelijk voor de loopbaan(ontwikkeling) van de leerling

Samenwerking onderwijs – bedrijfsleven onder druk (2) Effectiviteit van de kwalificatiestructuur (de goede dingen doen)  Te eenzijdige aandacht voor vraagkant  Structuur niet bij de tijd: veroudering van beroepsprofielen  Te smalle functieprofielen: kwalificaties niet breed en duurzaam  Te veel en strek gedifferentieerde kwalificaties  Verschraling van de opleidingsdoelen Efficiency van de kwalificatiestructuur (de dingen goed doen)  Te lange en bureaucratische procedures  Te weinig overleg tussen en wederzijds betrokkenheid van de partijen  Te rigide taakverdeling tussen partijen  Daardoor vooral procedurele in plaats van inhoudelijke samenwerking tussen partijen Bron: J. Geurts (2003). Van opleidingenfabriek naar loopbaancentrum. Pleidooi voor een integraal herontwerp van het middelbaar beroepsonderwijs. Gids Beroepenonderwijs en Volwasseneneducatie. ‘s-Gravenhage: Elsevier

Samenwerking onderwijs – bedrijfsleven onder druk (3) Resultaten onderzoek i.o.v. COLO (2003)  Bpv-plaats is in orde wat betreft de organisatie  Bpv-plaats schiet tekort wat betreft de dialoog: weinig reflexiviteit en coaching  Er zijn wel warme relaties maar die zijn gericht op  Het oefenen van vaardigheden  Socialisatie op de werkplek  Beroepsvolwassenheid is een ongepland resultaat  Geen ruimte voor reflectie  ‘vertraagde’ tijd ontbreekt  Praktijkopleiders én docenten in school hebben slechts oog voor reproductief leren  Het contact tussen school en bedrijf is vooral procedureel

Om hand, hoofd en hart te ontwikkelen moet een leeromgeving worden gecreëerd die het resultaat is van een continue dialoog tussen leerling, school en bedrijfsleven over welke kennis op welke wijze moet worden overgedragen en getoetst. Dit is gedeelde verantwoordelijkheid m.b.t. het leerproces.

Verschillende samenwerkingsvormen Geen dialoog/Dialoog Dialoog tussen Ieder doet zijntussen school, bedrijf eigen dinginstituties en leerling Inhoud Inhoud + Overdracht Inhoud + Overdracht + Evaluatie

Samenwerking op basis van gedeelde verantwoordelijkheid voor het leerproces lijkt alleen realiseerbaar:  met bedrijven die werkelijk een lerende organisatie zijn (IO- bedrijven)  wanneer de kwalificatiestructuur véél simpeler wordt  wanneer de eindtermen slechts als halffabricaat worden gezien (veel regelruimte)  wanneer scholen én kenniscentra afstand doen van regelmacht ten gunste van concrete bedrijven