Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Hoe passen stepped care en collaborative care binnen het patiëntenperspectief? Peter F M Verhaak.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Gedragsproblemen
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Congres ”probleemgedrag in de ouderenzorg”
TOTALE COMMUNICATIE.
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Harry Meijerink.
3e jaar Masterstage 2 manuele therapie
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Prof dr Bert van Hemert Parnassia Bavo Groep
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Psychiatrische stoornissen bij patiënten met een lichamelijke aandoening Hanne Claeys.
Taakherschikking Functie en positie behandelend verpleegkundigen
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Zp3 tweede oproep Huize Ter Walle vzw CIGB
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
managen van de doorstroom
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Prof dr Bert van Hemert Parnassia Bavo Groep
Psychosociale ondersteuning voor geüniformeerden
Pedagogische interventie PEP-poli
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Fysische Geneeskunde en Revalidatie, MCCP Jessa Ziekenhuis Hasselt
Het begrijpen van eetstoornissen
Rolinda Claassen-Janssen fysiotherapeut Rivas / Rijndam
Omgaan met de gevolgen van trombose
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
De rol van de huisarts in de laatste levensfase
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Zelfverwondend gedrag en slaapstoornissen bij mensen met een verstandelijke handicap.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Casuïstiek {titel toevoegen} {naam diëtist, ziekenhuis, plaatsnaam} TOP MDL 5 november 2015.
medisch handboek kindermishandeling
Opvoedingsstijlen met een risico.
L.O.K. Lichamelijk Onverklaarde Klachten Probus 1, 21 maart 2014.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Hoe pedagogisch handelen?
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Werken met verslavingsproblematiek. Les 5
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
De sociaal-maatschappelijke dimensie
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Gedragsproblemen en stoornissen
Lesweek 5 Theorie gezondheidsvoorlichting Blz 211 t/m 226.
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe MH ID

Meest voorkomende gedragsproblemen intensieve, frequente en langdurige agressie, destructie, zelfverwondend gedrag, seksueel geweld gedrag leidt tot beperking van vrijheid of deelname aan samenleving uit Richtlijnen en principes voor de praktijk MH ID

Richtlijn het gaat om de mens als geheel en nooit alleen om zijn probleemgedrag/stoornis/syndroom het gaat om wat we weten en vooral ook wat we vervolgens met die kennis doen MH ID

Ontstaansdriehoek de persoon de omgeving interactie (gedrag) uit Richtlijnen en principes voor de praktijk MH ID

factoren betrokken bij het ontstaan van probleemgedrag ontwikkelings- factoren biologische en medische factoren psychische factoren omgeving- (sociale) factoren condities: - oorzakelijk - verwerking - in stand houdend probleem- gedrag psychiatrische stoornissen uit Richtlijnen en principes voor de praktijk MH ID

Multidisciplinair werken lichaam psyche omgeving ontwikkeling orthopedagoog, psycholoog, arts, psychiater, begeleider, familie, logopedist, fysiotherapeut, ergotherapeut, …

Acht richtlijnen richtlijnen voor diagnostici: 1beoordeling 2diagnose 3behandeling 4omgaan met gedragscrisis 5beoordeling van effectiviteit richtlijnen voor de organisatie: 6medewerkers en locaties 7coördinatie van behandeling en ondersteuning 8dienstverlening uit Richtlijnen en principes voor de praktijk MH ID

Richtlijn 1: Beoordeling A. Beoordeling van het gedrag – anamnese, gesprek, observatie, onderzoek (tests, schalen) B. Beoordeling van de persoon – fysiek, medisch, cognitief, emotioneel, sociaal, psychiatrisch C. Beoordeling van de omgeving – fysieke omgeving, pedagogische situatie, sociale en culturele aspecten informatie verzamelen, onderzoek uit Richtlijnen en principes voor de praktijk MH ID

Richtlijn 2: Diagnostische factoren op basis van richtlijn 1: 1.Formulering factoren probleemgedrag 2.Ontstaansmechanisme en dynamiek probleemgedrag 3.Diagnostische formulering probleemgedrag uit Richtlijnen en principes voor de praktijk MH ID

Holistische behandeling van de persoon : de persoon en zijn omgeving vormen de focus van behandeling en bijbehorende ondersteuning Integratieve behandeling van het probleemgedrag : 1 e lijn: ontwikkelingsdimensie (tegemoet komen aan basale emotionele behoeften) 2 e lijn: sociale dimensie (inrichting omgeving, activiteiten, materialen) 3 e lijn: biologische dimensie (medicatie, lichamelijk welzijn/gesteldheid) 4 e lijn: psychische dimensie (therapie, training) (de keuze welke lijn als eerste, tweede enz. gevolgd wordt hangt samen met gediagnosticeerde problematiek) Richtlijn 3: Behandeling uit Richtlijnen en principes voor de praktijk MH ID

Behandeling gebruik maken van bestaande methoden, methodieken en ideeën

Richtlijn 4 en 5 Richtlijn 4: Omgaan met gedragscrisis in behandelplan: aandacht voor crisis – handelen, evaluatie, bijstellen Richtlijn 5: Beoordeling van effectiviteit rapportage, voortgangs- en evaluatiegesprekken, bijstellen uit Richtlijnen en principes voor de praktijk MH ID

Richtlijn 6 t/m 8 Richtlijn 6: Medewerkers en locaties goed opgeleid personeel diagnostiek op locatie Richtlijn 7: Coördinatie van behandeling en ondersteuning coördinator van behandelplan (van diagnostiek tot uitvoering en evaluatie) Richtlijn 8: Dienstverlening discusscie: keuze in soort dienstverlening – naast generieke voorzieningen ook gespecialiseerde centra uit Richtlijnen en principes voor de praktijk MH ID

Richtlijnen en principes MH ID