DIENSTVERLENING VERSUS HULPVERLENING welke plaats krijgt hulpverlening in de nieuwe gemeente? 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Dienst Time Out Projecten
Besluitvorming in OCMW
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Van visie naar actie.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Met het team onderweg naar gedragen hulpverleningstrajecten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Ken Sandeman, maatschappelijk werker Marleen Peeters, stafmedewerker – jurist Cel Schuldhulpverlening 6 mei 2014.
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Eveline Bohez, coördinator BudgetInZicht Centraal-West-Vlaanderen
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Congres Appreciative Inquiry
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
Collectieve schuldenregeling, budgetbeheer en budgetbegeleiding
Betrokkenheid op de werkvloer
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
Individueel verminderd tarief kinderopvang Behandeling van de hulpvragen IVTK.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
1 DE KEMPEN. 2 Woonbegeleiding Olen Samenwerking: OCMW & CAW & SHVM.
Het sociale domein Beleidsstukken en concept- verordeningen – WMO 2015 en Jeugdhulp Rekenkamercommissie Brunssum Etienne Lemmens 30 september 2014.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Bewonersparticipatie in sociale huisvesting
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Activering OCMW Halle Leen Borremans - Diensthoofd Sociale Dienst
Cliëntenraad Sociaal Domein
Lokaal loket kinderopvang
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
WELKOM.
Lokaal loket kinderopvang
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Ambulant team wijkzorg ___________
Leiderschapsontwikkeling
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
AMIF Project OCMW Antwerpen
Transcript van de presentatie:

DIENSTVERLENING VERSUS HULPVERLENING welke plaats krijgt hulpverlening in de nieuwe gemeente? 1

dienstverlening versus hulpverlening inleiding “OCMW – raadsleden weten niet wat de maatschappelijk werkers doen!” 2

dienstverlening versus hulpverlening inleiding “De eigenheid van het OCMW – maatschappelijk werk gaat verloren in de inkanteling!” 3

dienstverlening versus hulpverlening sector in beweging vaststellingen ◦veranderende wetgeving & reglementering ◦veranderende cliëntprofielen ◦veranderende verwachtingen ◦rationalisering OCMW – werking ◦actievere POD-MI ◦inkanteling van gemeente en OCMW daarbij: ◦vraag aan 100 mensen wat OCMW doet - zou moeten doen ◦van gemeente tot gemeente andere invulling & uitbouw ◦“softe sector”? 4

dienstverlening versus hulpverlening sector in beweging gevolgen: ◦onduidelijkheid over wat OCMW doet, heel veel meningen over hoe, wat wel en wat niet ◦maatschappelijk werkers gevoel krijgen dat hulpverlening, maatschappelijk werk, verloren gaat ◦toenemende focus op het (digitaal-)administratieve luik, plichten en voorwaarden… ◦blijvend gevoel van leiding geen vat te krijgen op maatschappelijk werk ◦communicatieproblemen maatschappelijk werkers / leiding / secretaris / voorzitter / raad / andere interne diensten… ◦toenemende kloof tussen maatschappelijk werkers die zich aan de ene of de andere kant positioneren van het evenwicht ambtenaar – maatschappelijk werker ◦schrik voor de inkanteling: hoe leggen we het uit? 5

dienstverlening versus hulpverlening doelstellingen voorbereiding van inkanteling: ◦sterk concept voor sociale dienst als uitgangspunt voor overleg met gemeente ◦zorgen voor structuur & taal die dit overleg faciliteren ◦dus 3 stappen:  concept ontwikkelen  beknopt, overzichtelijk, begrijpelijk  communicatie aangaan dienstverlening in kaart brengen: ◦hoe ziet onze financiële steunverlening eruit ◦hoe ziet onze zorgverlening eruit ◦welke diensten bieden wij aan ◦ligt meestal vast in handboeken, procedures, dienstbeschrijvingen, raadsbeslissingen… 6

dienstverlening versus hulpverlening doelstellingen hulpverlening in kaart brengen ◦ligt veel minder vast ◦richting geven ◦waaraan willen we werken, wat zijn de doelstellingen, wat willen we bereiken… ◦leidraad, houvast om vat te krijgen en te houden op de hulpverlening, hulpverlening inhoud geven en ontwikkelen ◦integraal (levensdomeinen), bepalen van visie, doelgroep, acties… ◦verdiepen van bepaalde hulpverleningsvormen, netwerken, specialisatie …. ◦maatschappelijk werker beschermen tegen ‘redderssyndroom’ ◦opvolgen ◦evaluaties met cliënt: wat is gelukt, wat heb je geleerd, wat kan beter… ◦evaluaties met team: ondersteuning en nieuwe handvatten ◦cliënt betrekken ◦krachtengericht, cliënt als partner, die mee richting bepaalt ◦cliënt weet en bepaalt mee waaraan gewerkt wordt 7

dienstverlening versus hulpverlening doelstellingen te ontwikkelen samen met het volledige team ◦gedragenheid is belangrijk ◦verankeren van gedeelde visie en know-how optimaliseren van communicatie over maatschappelijk werk met: ◦cliënten, diensthoofd, Raad / Bijzonder comité sociale dienst, secretaris, voorzitter, gemeente… 8

dienstverlening versus hulpverlening aan de slag uitwerken missie – visie voor sociale dienst ◦wat is missie en visie ◦positief verhaal: wij willen / wij zullen ◦beknopt, to the point 9

dienstverlening versus hulpverlening aan de slag inventariseren van de hulpverlening ◦wat doen we allemaal – wat bieden we aan? ◦hoe is dit momenteel onderverdeeld ◦individuele hulpverlening – (deel-)projecten ◦voorstel inventarisatie op basis van finale doelstelling – beschrijving soorten hulpverlening op basis hiervan  verschillende trajecten op verschillende domeinen  overzichtelijk, begrensd, zinvol, omvattend trajectdesign ◦trajectdesign: opbouw van een hulpverleningstraject ◦doelstelling – doelgroep – visie – werkwijze – instrumenten – timing – opvolging - … 10

dienstverlening versus hulpverlening aan de slag voorbeeld trajectengids sociale dienst OCMW Bierbeek 11 domein sociale integratie - traject administratie - traject welzijn - traject LOI - traject medische zorg illegalen - traject betalingsverbintenis domein arbeidsintegratie - traject korte termijn - traject lange termijn - traject studenten - traject tewerkstelling art.60§7 domein schuldhulpverlening - traject schuldbemiddeling - traject budgetbegeleiding - traject budgetbeheer - traject collectieve schuldenregeling met budgetbeheer domein zorg - traject thuiszorg

dienstverlening versus hulpverlening aan de slag trajectmatig werken ◦traject in de praktijk ◦intake > steunverlening > opzet hulpverleningsplan (sociale balans) > uitvoer hulpverleningsplan > opvolgen & bijsturen hulpverleningsplan > stop ◦integraal: werken met levensdomeinen ◦selectie van hoofddoelen en acties ◦cliënt als betrokken partner ◦opmaak van een concreet trajectplan opvolging: ◦regelmatige evaluatie door maatschappelijk werker & cliënt ◦bespreking trajectoverleg / in team / met leidinggevende / … ◦actuele stavaza van elk dossier: doelstellingen, realisaties, to do’s 12

dienstverlening versus hulpverlening aan de slag andere toepassingen: ◦workload ◦mogelijkheid tot meten workload a.d.h.v. weging van de verschillende trajecten ◦vermelding van soort traject in sociale verslagen ◦nu sociaal verslag meestal sociaal onderzoek + voorstel steunverlening ◦trajectoverleg ◦inhoudelijk dossierbespreking a.d.h.v. het trajectplan ◦integrale intake met levensdomeinen ◦ dienststructuur op basis van trajecten ◦vb. dienst arbeidsactivering, dienst sociale activering, dienst budget- en schuldhulpverlening, dienst zorg, … ◦link met handboeken en steunverlening ◦aan trajectbeschrijving kunnen interne afspraken of handboeknota’s gekoppeld worden 13

dienstverlening versus hulpverlening aan de slag valkuilen ◦maatschappelijk werkers niet voldoende betrekken ◦te snel, stappen overslaan / te traag ◦te vaag, te algemeen, te beknopt / te gedetailleerd, te uitgebreid ◦trajectdesign is extra belasting i.p.v. extra ondersteuning van de hulpverlening ◦administratieve overkill ◦niet gedragen door het team / niet gedragen door de Raad ◦hulpverleningsplan wordt ‘controle’ of ‘voorwaarde: positieve en krachtengerichte insteek bewaken! ◦verandering vraagt tijd en energie! 14

dienstverlening versus hulpverlening … en nu naar de gemeente hoe pak ik dit aan? ◦belang beleidsplan ◦welke informatie geef ik door ◦cijfers versus trajecten ◦wat wil / kan de gemeente horen? ◦belangrijke actoren: Raad – Voorzitter – Secretaris - … ◦uitdagingen en kansen 15

dienstverlening versus hulpverlening ondersteuning VVSG aanbod vorming ◦voorjaar 2016 ◦2-daagse vorming: hoe kan ik dit proces zelf aanpakken aanbod supervisie ◦aantal sessies voor diensthoofden, verantwoordelijken… die dit proces in hun dienst willen uitrollen aanbod externe procesbegeleiding ◦proces doorlopen met ondersteuning van externe begeleider 16

dienstverlening versus hulpverlening vragen - opmerkingen ◦Bart Vandaele stafmedewerker OCMW – Sociaal Huis Oostende freelance procesbegeleider in opdracht van VVSG ◦Katty Creytens diensthoofd Welzijnshuis Kortenberg 17