Stikstofproblematiek Utrecht Natuurbeschermingswet 1998 Natura 2000 Beschermde Natuurmonumenten Stikstofverordening depositiebank Provincie Utrecht Thema.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 © Boot Advocaten U heeft een risicovol bedrijf in uw gemeente; wat dan? Alexandra Boot Erik van der Steen Boot Advocaten 2 juli 2012.
Advertisements

Integrale handhaving en Wabo!
Programmatische Aanpak Stikstof &
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Natura 2000 ontwerp-beheerplan Norgerholt. Overzicht •Introductie •Natura 2000: Europese natuurgebieden •Aanwijzingsprocedure •Opstellen beheerplan 2008.
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Toekomst Omgevingsrecht
Natura 2000 (Vogel- en habitatrichtlijn)
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Stikstofbeleid provincie
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Stand van zaken activiteiten AMvB Uitgangspunten vermindering regeldruk minder administratieve lasten goed uitvoerbaar en handhaafbaar zelfde milieubeschermingsniveau.
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Agrarisch UVO Noord-Brabant Rob Segers Bureau Handhaving Juridische Zaken en Beleid 6 oktober 2011.
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
NATURA 2000 wat is het en wat merken we ervan? Jaap Holstein Holstein Consultancy.
Vergunningen LTO-Noord Hoeksche Waard Elly Brouwer
Specialisatie Grote Huisdieren Docent: A. Bertram.
Toekomst bestendige natuurregelgeving
19.30 Opening door gedeputeerde Marten Wiersma Presentatie over de vergunning en vragen Presentatie toezicht + handhaving en vragen Presentatie.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Beregeningsbeleid en wasplaatsen
Landbouwproblematiek op het Biotechnicum. Schildermans B. donderdag 7 mei 2015.
Besluit emissiearme huisvestingssystemen landbouwhuisdieren.
Workshop PAS Gevolgen voor gemeenten Menno Heil 12/23/2015.
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Workshop “Actualiteiten Natuurbeschermingsrecht” mr. Susan Schaap.
Interbestuurlijk toezicht: wat betekent dit voor uw gemeente? Presentatie voor raadscommissie Bestuur en Middelen gemeente Dordrecht 29 oktober 2013.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Programmatische Aanpak Stikstof: PAS Toelichting voorlopig programma Presentatie technische briefing Vaste commissie voor LNV van de Tweede Kamer 30 september.
Gemeente Boekel Agenda 1.Notitie “Verantwoorde veehouderij in Boekel” 2.Bestemmingsplan Buitengebied Kadernota Notitie reikwijdte & Detailniveau plan-MER.
Natura2000 en de PAS Programmatische Aanpak Stikstof in de OVP 23 januari 2012 Nic Grandiek.
Informerende Raadsbijeenkomst Dinsdag 18 januari 2011 Thema: “Duurzame ontwikkelingsruimte grondgebonden melkrundveehouderij”
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Weg naar Wouw 40 Technisch beraad - Presentatie -.
Ruud van Heugten Gedeputeerde provincie Noord-Brabant 1.
Besluit Emissiearme Huisvesting Schakeldag 21 juni 2016 Noortje Arkesteijn Marco Busscher.
Het omgevingsplan.
Programmatische Aanpak Stikstof (PAS): ruimte voor bestemmingsplannen!? Schakeldag juni 2016 Heino Witbreuk.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Wat gebeurt er in Nederweert? Gemeente Nederweert Buitengebied in Balans, fijn stof en gezondheid. Stichting Leefbaar Buitengebied Nederweert Een gezonde.
Presentatie Antennebeleid Welkom. Onderwerpen presentatie  Aanleiding opstellen beleid  Huidige situatie  Inhoud beleid  Procedure tot vaststelling.
Veehouderijen en de Wnb vergunning en omgevingsvergunning milieu
Verbinden van stedelijke ontwikkelingen en de bescherming van soorten:
Informatiebijeenkomst GOL
Lespakket van PraktijkNetwerk
Opstart Het project Waar vind ik wat (wikiwijs)
Wet Natuurbescherming
Bestemmingsplan Buitengebied
AERIUS Voorlichting Mark Wilmot Teamleider AERIUS (Min. EZ)
Natuurdoelen: afgelegde weg en toekomst
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Les 12 De regelscontroleren
De knip: splitsing technische en ruimtelijke bouwvergunning
Project Handvatten Omgevingsplan
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Workshop Prioritaire Projecten
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Snelheid, overzicht en transparantie
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Transcript van de presentatie:

Stikstofproblematiek Utrecht Natuurbeschermingswet 1998 Natura 2000 Beschermde Natuurmonumenten Stikstofverordening depositiebank Provincie Utrecht Thema avond landbouw OVP Noord-Holland/Utrecht 23 januari 2012

Stikstofpunten vanavond 1. Indeling gebieden 2. Probleemschets 3. Provinciaal stikstofbeleid 4. Depositiebank (ontwikkelruimte). 5. Melden 6. Ontwikkelingen en Lopende zaken

NBW 1998 Verbod met externe werking. Art. 16: Verbod handelingen te verrichten die schadelijk zijn voor natuurwetenschappelijke waarde. Art. 19: Alle projecten/handelingen waarbij een kans is op een significant negatief effect op instandhoudingsdoelen van aangewezen gebieden. Vergunningsplicht stikstof (incl. externe werking): Aanvragen met passende beoordeling (natuurtoets waaruit de kans op negatieve (cumulatief) effecten wordt uitgesloten.

Stikstof (N) problematiek Achtergrond O verbelasting Iedere toename is teveel !!!

Stikstof problematiek al 2x vastgelopen. Rijk 2007: Interim-toetsingskader 2000 – Generieke toename ammoniakdepositie mits na uitbreiding niet hoger dan 5% KDW: dan NB- wetvergunning verlenen. Raad van State: gesneuveld 2008 Provincies 2008: Beleidslijn NB-wetvergunningen verlenen met Wm-vergunning als uitgangspunt bestaande situatie. Raad van State: gesneuveld 1 april 2009.

Provinciale problemen voor vergunningverlening NB-wet Stikstofdepositie te hoog (achtergrondwaarde van circa 1700 mol/ha/jr) t.o.v. Kritische depositiewaarden. Halen kritische depositiewaarde habitats voorlopig niet. Stikstoftoenames in overbelast gebied in jurisprudentie onmogelijk. Zware habitattoets Natura 2000 ook voor art. 16 gebieden. Uitspraken 1 april De landbouw zit op slot. Juridische houdbaarheid zero.

Reparatiewetgeving - Crisis- en herstelwet 1 april Datum voorlopige aanwijzing Natura 2000-gebieden: (art. 19kd) (bestaand gebruik vergunningsvrij, toenames vanaf die datum vergunningplichtig, tenzij gesaldeerd). 3. Maatregel provincie: Verordening veehouderij, stikstof en Natura 2000 Utrecht (art. 19ke) 2.Programmatische Aanpak Stikstof (PAS; art. 19kg e.v.)

Utrechtse oplossing. Provinciaal stikstofbeleid via: A.> Verordening veehouderijen, stikstof en Natura 2000 (VSN) B.> Beleidsregel voor Natuurmonumenten (BSN) Bestuurlijke piketpalen: 1.Verlagen ammoniakdepositie op de natuurgebieden 2.Mogelijk maken bedrijfsontwikkeling veehouderijbedrijven. 3.juridisch houdbaar

Voordelen gekozen aanpak Geen stikstofhandel buiten depositiebank mogelijk (1: 1 salderen). Geen dure natuurtoets (circa € 7500,--) t.b.v. passende beoordeling NBW vergunning. Juridisch houdbaar (uitsluiting significante negatieve effecten op habitattype). Ontwikkelmogelijkheden (ondanks te hoge achtergrond). Stikstofreductie ten gunste van natuur

Resultaten stikstofbeleid Bijdrage provincie aan de PAS, draagt bij aan de verlaging van de achtergrondbelasting (blijkt ook uit het rekenmodel Aerius). Levert per Natura 2000-gebied (gebiedsgericht) een dalende lijn op in stikstofdepositie (van belang voor input beheerplan Natura 2000). Eerlijk: iedere veehouderij doet mee (draagt immers ook bij). Realistisch: sluit aan op investeringsritme. Alle bedrijven in 2028 voldoen minimaal aan de AMvB Huisvesting of PAS eisen. (hogere belasters moeten aan strengere eisen voldoen).

Voorwaarden bedrijfsgroei Strenger naarmate depositie bedrijf hoger is. Zonder toename van depositie: Hogere veebezetting mogelijk als voldaan wordt aan de staleisen en de emissie niet stijgt boven het gecorrigeerde emissieplafond door toepassing emissiereducerende technieken. Met toename van depositie: Verdere doorgroei alleen mogelijk door salderen. Voorwaarden: depositie mag niet hoger worden dan 10 % KDW, groeitempo verdubbeling in 6 jaar en voldaan is aan de staleisen. Grens toename: boven10%KDW geen toename depositie toegestaan (dus alleen groei door nieuwe emissiearme techniek).

Categorie indeling met stal en depositie-eisen Ondergrens<0,051 mol/ha.jr Vergunningsvrij Categorie A  1% van KDW Staleisen: PAS of AMVB huisvesting (95% van bedrijven) Categorie B > 1% en  10% van KDW Staleisen: Eerste 6 jaar: BBT, Na jaar: BBT+ en Na jaar: BBT++ (groeirem vanaf 1%, max verdubbeling in 6 jaar Categorie C > 10% en  50% van de KDW geen saldering, geen toename depositie, groei alleen via techniek Categorie D> 50% (piekbelasters) Regeling actieve saneringsinspanning GS.

Wat is nodig voor het stikstofbeleid? 1.Databank Wet milieubeheer vergunningen = Web-bestand veehouderij bedrijven (Web-bvb via internet te raadplegen. 2.Digitale habitattypenkaarten met KDW waarden ( Ad 1 en 2 voor depositie- berekeningen). 3.Depositiebank voor saldering. 4.Voor startsaldo op de bank: Ophalen ingetrokken Wm-vergunningen (stoppers) tot 1 maart jl.

Depositiebank uitgelicht: Utrechtse Depositiebank per 1 maart jl. Motto: Stoppers voor Groeiers  Zonder gevulde bank geen saldering (dan geldt vergunningplicht NBW weer met slot op uitbreiding)  Bank alleen t.b.v. ontwikkelruimte voor individuele veebedrijven.  Belangrijk voor gevuld houden: actieve intrekking stikstofvergunning of afstandsverklaring rechten melding.

De spelregels van het beleid samengevat: 1.Altijd Meldingsplicht voor bouwen/verbouwen stal. Provinciebrede stalmaatregelen in bijlage 1 van de VSN gericht op emissiearm bouwen. 2.Toename stikstof, dan is dat altijd gelijktijdig salderingsverzoek aan depositiebank VSN/BSN. (NB: Grotere stal zonder emissietoename is ook groei!) 3.Geen Natura 2000-gebied en bank leeg: dan vergunnen tot 1% van de KDW (afspraak Akkoord van Utrecht en beleidsvoornemen).

Melding en Afhandeling Aanvragen: Advies: altijd eerst salderen via provincie, dan pas WABO !!!. Het meldingsformulier downloaden op de provinciale website. Altijd voorafgaande aan aanvraag WABO omgevingsvergunning. Afhandeling provincie: Checkt noodzaak saldering: zo nee, volstaan met kennisgeving zo ja, bij voldoende saldo, gelijktijdige afhandeling melding Natura 2000 en vergunning beschermde natuurmonumenten als één melding (Melding max. 1 jaar in de wacht totdat omgevingsvergunning is afgegeven). Aanpak externe werking Beschermde Natuurmonumenten: alleen indien onvoldoende saldo : (beleidsvoornemen) maximaal 1% toename bij lege bank via vergunningverlening.

Ontwikkelingen Voorjaar 2012 evaluatie stikstofbeleid Onderzoek gestart naar interim-uitbreiders. Uitbreidingen vanaf 7 december 2004 zijn in principe vergunningplichtig. PAS: eind dit jaar besluiten over maatregelen (stikstof en ecologische herstelmaatregelen Natura 2000 gebieden). Nieuwe Natuurwet: Voornemen tot schrappen van artikel 16 gebieden daarmee vervalt BSN. Provincie Utrecht gestart met actief handhaven stikstofbeleid.

Vragen ?