Opening toeristisch seizoen 2016 Welkom in Ouderkerk! in de Krimpenerwaard 24 maart 2016 Stichting Promotie Krimpenerwaard Vlist Onderneemt Zilverstad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Advertisements

Nieuwe impulsen voor de fiets
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
TiteldiaVoorbeeld lay-out Ontdek Rotterdam. Met je telefoon! Presentatie & demonstratie Apptown Stefan Verhoeve, 18 april 2013.
ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
ACTIVITEITENPLAN Wat gaan we doen?.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Stichting Dijk van een Kust
Concept Voorstellen. De Concepten  Website & QR Code  Website & Mobile App  Website & Advertising.
ACTIVITEITENPLAN EEN TERUGBLIK. Activiteiten De doelstelling van de gemeente Simpelveld is: -> Het aantrekken van meer verblijfstoeristen.
Update Rivierenproject Commissie M&W Westervoort, 11 april 2013.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Streekvoedingswijzer Streekmarkten: Oud Rijswijk, Polderplaza, Zoetermeer Website en nieuwsbrieven Polderdag 2011 KOE Alert Digitale kaart en papieren.
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
Hoogtepunten, uitdagingen en ontwikkelingen Terugblik 2012 Voornemens 2013 Vaste activiteiten, nieuwe activiteiten, begroting 2013.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Citymarketing Hilversum 2006
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
De DP 'Rotonde' discussie. Rode draad uit de gesprekken van deze ochtend.
Presentatie Gemeenteraad
Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Evaluatie. Aanleiding: In het jaar van Sail Amsterdam en Europees Jaar van het Industrieel Erfgoed de Zaanstreek beter op de kaart zetten; feest der verbinding.
Communicatie & Educatie Samen! Werkgroep Communicatie & Educatie.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Prokkelweek maandag 6 t/m zaterdag 11 juni 1 week als voorbeeld voor de rest van het jaar.
Presentatie “OnS”. “OnS” staat voor “Ontmoet in Slochteren”
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
OV Cafe Pedro Peters CEO RET. De OV-chipkaart is ingeburgerd.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
“Podium Cadeaukaart” Podium Cadeaukaart Ralf Moerman (traffic coördinator SPTC) Rikkert Kremer(operationeel directeur SPTC)
De Gezonde Sportkantine NHC 25 januari AGENDA Introductie Wat is een Gezonde Sportkantine? Stellingen & discussie Resultaten leden enquête Verenigingsondersteuning:
3 t/m 14 oktober Inhoud  Alert Online 2016  Thema  Communicatie en Onderzoek  Hoe meedoen?
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Heroriëntatie landschap Lennart Graaff 7 oktober 2011.
PROMOTIE EN MARKETING HOE ZETTEN WE NIEUWEGEIN OP DE KAART? Prof.dr. Gert-Jan Hospers MSc. Nadine Onrust Nieuwegein, 19 mei 2016.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
100% Winterswijk Imke te Selle Informatiebijeenkomst over evenementen in Winterswijk 26 januari 2016.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
WaterReijk Weerribben Wieden Ilse Boers. Inhoud 1. Organisatie 2. Evenementen als regiopromotie 3. Hoe kunt u mee doen? 4. Vragen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Proef Heist Distributie van hoeve- en streekproducten Lokale Voedseldag.
WELKOM! bij de kick-off van het toeristisch jaar 2016 in Salland!
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Winkelstraat de Heurne
Campagne taalvaardigheid
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Plannen
Slag om Arnhem levend houden.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Burgerhout Bruist Editie 2017.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
t/m diverse toeristische platforms
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
What will you do to change the
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Plaats, datum bijeenkomst
Het Groene Woud Nationaal Landschap (2005) Gebied en Organisatie
Toerismeboeren Kick-off 2018
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
SterrenrestaurantNeuf Mille Gent
NL doet 2017: ‘ontmoet!’ startbijeenkomst.
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

Opening toeristisch seizoen 2016 Welkom in Ouderkerk! in de Krimpenerwaard 24 maart 2016 Stichting Promotie Krimpenerwaard Vlist Onderneemt Zilverstad Marketing

Agenda u Ontvangst & inloop u Opening – Dilia Blok (wethouder gemeente Krimpenerwaard) u Actualiteiten Michiel van der Schaaf u Ontbijt met streekproducten & netwerken u Pitches: - Schoonhoven App – Patrick Nas - Verspreiding folders & vlaggen – Klaas de Wit - Kwaliteitsimpuls Groen Alliantie – Hans Schouffoer u Ontbijt met streekproducten & netwerken u Pitches: - Streekmarkten – Cindy Snoek - Evenementenfolder – Corné van Roest - Cadeaubon Krimpenerwaard – Teus Hoogerwaard u Ontbijt met streekproducten & netwerken u Einde

Opening toeristisch seizoen 2016 Opening Dilia Blok (wethouder gemeente Krimpenerwaard)

Opening toeristisch seizoen 2016 Actualiteiten 2016 Michiel van der Schaaf (namens: St. Promotie Krimpenerwaard, Vlist Onderneemt & Zilverstad Marketing)

Waarom toerisme & recreatie? 1. Toegevoegde waarde 2. Werkgelegenheid (5,2% landelijke benchmark) Groot deel van de werkgelegenheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt 3. Forse bijdrage aan voorzieningenniveau: voor - bewoners - bezoekers - bedrijven 4. Toerisme & recreatie groeisector: ook als de economie stagneert; :Toerisme & recreatie:+9,1% Economie: +1,0% (Bron: CBS, juli 2015)

Doelstellingen: De Krimpenerwaard economisch versterken door: 1. Verhogen van de toeristisch-recreatieve bestedingen, te bereiken door: a. Aantrekken van meer recreatieve en zakelijke bezoekers b. Verhogen van de gemiddelde besteding van bewoners en bezoekers (o.a. door verlenging van de gemiddelde verblijfsduur) c. Stimuleren van herhaalbezoek (vaak & met veel anderen) 2. Versterken van het toeristische imago 3. Excellent ontvangen en informeren van bewoners en bezoekers Dat kunnen we alleen samen!

Positionering In een geïntegreerd marketing- en promotie-programma samen met partners relevante en vernieuwende proposities ontwikkelen, die bewoners en bezoekers op voor hen logische momenten en plekken op een laagdrempelige manier krijgen aangereikt Focus: activiteiten in drie thema’s: 1‘Vinden’: Informatievoorziening & gastheerschap 2. ‘Verbinden’: Netwerkvorming & stimuleren samenwerking 3. ‘Verrassen’: Toeristische marketing & promotie (Bron: startnotitie Topsector Gastvrijheidseconomie) > Initiatief St. Promotie Krimpenerwaard, Vlist Onderneemt & Zilverstad Marketing: één gezamenlijke aanpak

Onze bestaande activiteiten - Social media (Facebook, Twitter) (gezamenlijke coördinatie) - Folders: food folder ‘A Tasty Welcome’ folders wandelen in Vlist/Dagje Vlist folder Evenementen, must sees, meesterstukken - Folderdisplays (samen vullen) - VVV Informatiepunten - Vlaggen/banieren - Website, met o.a. evenementenkalender - Citydressing: bloembaskets (samen inkopen) rotondekunst meestertekens - Promotie: persberichten (via gezamenlijke coördinator) persbewerking verhalend (specials in magazines) Uitgave Zilverstad Magazine (ook Krimpenerwaard promoten) Publiciteit via RTV Krimpenerwaard (via gezamenlijke coördinator) - Evenementencoördinatie - Cursus gastheerschap Krimpenerwaard - Branding streekproducten Krimpenerwaard (verbinding zoeken bij opzet distributie) - Travel trade (touroperators) - Netwerkbijeenkomsten - Faciliteren samenwerking horeca-retail-zilversmeden-bedrijvenparken - Vestigingsklimaat bedrijven: netwerkbijeenkomsten revitalisering bedrijventerreinen aanleg glasvezel beveiliging groen: kunnen we prima samen doen | onderstreept: prio of ‘quick win’| grijs: in deze fase even buiten project

Ideeën & wensen in 2016: - Krimpenerwaard wandeldagen (als voorbereiding op de Vierdaagse van Nijmegen) - Gezamenlijke folderlijn voor bewoners en bezoekers (bij voorkeur meertalig): evenementen, must sees, fietsen, wandelen - Samenwerking met omliggende plaatsen (Gouda, Rotterdam, Utrecht) - Partnerpakketten (cofinanciering) - Gezamenlijke uitvoeringsorganisatie - Workshops voor partners (bijv. PR, SEO, social media) - Kids-programma - Campagne Fietsen in de Krimpenerwaard - Klompenpaden (zijn elders zeer succesvol en populair) - Overleg Groen Alliantie (gaat nu steeds mis) - Goed relatiebestand - Beeldbank met goed en rechtenvrij foto-materiaal, filmpje en teksten - Krimpenerwaard Festival (bundeling van evenementen net voor de zomervakantie) - Gezamenlijke evenementenkalender - Evenementencoördinatie in de hele gemeente - Gezamenlijke website met link vanuit gemeentesite (daarop staat nu geen enkele bezoekersinfo) - Gezamenlijke opening toeristisch seizoen - Arrangementen (zelf of via partners: Struinen en Vorsen, Happen en Trappen, Musea, VVV) - Herkenbare informatiepunten in alle kernen - Gezamenlijke digitale nieuwsbrief (voor consumenten, partners, pers) - Camperplaatsen - Wandelfolder gehele Krimpenerwaard - Led-informatieborden bij toegangswegen - Tour Krimpenerwaard onderstreept: prio of ‘quick win’

Onze merken Merkassociaties: Hollands landschap: natuur, polder, molens, rivier, knotwilgen Recreëren: fietsen, wandelen, pleziervaart Pluktuin, theetuinen Ambachteljk: honing, kaas, ijs. Streekproducten Water: eiland, vissen, laaggelegen, polsstokverspringen, kano Schaatsen, skeeleren Gastvrijheid, campings Historie, authentiek Rust, ruimte Slagenlandschap, koe in de wei Boerenkaas Schoon Authentiek Verbindend Centraal geleden in de randstad Vogels, vogelbroedplaatsen Stille zondag Wandelen met de hond Groen Horeca Kortweg (‘merkwaarden’): Hollandse polder, rust bij de randstad, actief recreëren Merkassociaties: Zilver: musea, galeries, werkplaatsen, erfgoed, vakschool, gilde Holland in het klein (zoals buitenlanders Nederland graag zien) Betrokkenheid Lek, watersport Actief Vestingstad Winkels, ondernemers, horeca Stadje in het groen (=Krimpenerwaard) Cultuurhistorie, Gouden Eeuw Riviercruises Pont Verbinding Rotterdam en Utrecht Evenementenstad Kortweg (‘merkwaarden’): Zilverstad, centraal gelegen in het groen, liefelijk stads Conclusie: <> COMPLEMENTAIR <>

Wat gaat goed? Knelpunten?  Wat nu (al) goed gaat: + Gezamenlijk uitgangspunt: elkaar versterken waar het kan + Samen hebben we veel bestaande activiteiten + Professionele kennis en ervaring in eigen huis (bv. Madelon: media) + Vrijwilligers die hand- en spandiensten verlenen + Wens/noodzaak voor snel resultaat (‘niet nog een toeristisch seizoen verliezen’) + Gemeente (en portefeuillehouder) hebben ambitie en willen van start  Knelpunten die we ervaren: - Marketing & promotie naar buiten toe (nu blijft ‘alles nog binnen de Krimpenerwaard hangen’) - Professionele uitvoeringsorganisatie die coördineert en faciliteert (huidige vrijwilligers waarborgen onvoldoende kennis en kwaliteit) - Een goede basis en strategie (nu veel ‘leuke losse dingetjes’) - Samenhang (nu gaat veel langs elkaar heen, we verbranden we energie aan discussies met elkaar en met de gemeente) - Structurele cofinanciering vanuit stakeholders (er zijn wel wat ‘ best practices’)

Prio’s ‘Vinden’ Informatievoorziening & gastheerschap - Online: o.a. - Gezamenlijke website of portal(bijv. indekrimpenerwaard.nl) -Gezamenlijke evenementenkalender - Social media (#krimpenerwaard / #zilverstad) – gezamenlijk coördineren - Beeldbank (rechtenvrij beeldmateriaal en teksten) op ‘perswebsite’ - E-nieuwsbrief voor consumenten - Offline: o.a. - (VVV) Informatiepunten in alle kernen - Folderdisplays bij partners en op ‘high traffic locaties’ (samen vullen) - Evenementenfolder - Folder Must Sees (Krimpenerwaard / Zilverstad) - Folder Fietsen - Zichtbaarheid in straatbeeld - Bloembaskets (samen inkopen) -Vlaggen/Welkomstbanieren

Prio’s ‘Verbinden’ Netwerkvorming & stimuleren samenwerking - Doorlopende netwerkactiviteiten: o.a. - Partnernieuwsbrief -Cursus Gastheerschap (Krimpenerwaard / Zilverstad) - Netwerkbijeenkomsten (zoals workshops: SEO, PR, Google, Tripadvisor, etc.) - Evenementencoördinatie - Seizoenstart: o.a. - Gezamenlijke opening toeristisch seizoen (op bijzondere/nieuwe locatie) - Partnerships: o.a. - Strategisch partnership gemeente

Prio’s ‘Verrassen’ Toeristische marketing & promotie: Nederlandse markt: - Persbewerking - Persberichten (via gezamenlijke coördinator) - Persbewerking verhalend (specials in magazines) - Uitgave Zilverstad Magazine (ook Krimpenerwaard promoten) - Publiciteit via RTV Krimpenerwaard (via gezamenlijke coördinator) - Branding streekproducten Krimpenerwaard (verbinding zoeken bij opzet distributie) Buitenlandse markt: - Travel Trade (touroperators)

Jaarplan Prio’s waar mogelijk in gang zetten, o.a. evenementenfolder 2. Podium bieden aan bestaande & nieuwe initiatieven 3. Businessplan maken, met o.a. - Uitwerking strategie - Concrete actieprogramma’s voor thema’s: - Vinden - Verbinden - Verrassen - Uitvoeringsorganisatie - Partnerprogramma - Financieringsmodel (Businessplan voor zomer 2016 gereed) 4. Uitgangspositie onderzoeken (o.a. meten economisch effect)

Opening toeristisch seizoen 2016 Ontbijt & Netwerken met streekproducten

Opening toeristisch seizoen 2016 Pitches (1) Schoonhoven App - Patrick Nas Verspreiding folders & vlaggen - Klaas de Wit Kwaliteitsimpuls Gr. Alliantie – Hans Schouffeur

Opening toeristisch seizoen 2016 Ontbijt & Netwerken met streekproducten

Opening toeristisch seizoen 2016 Pitches (2) Streekmarkten – Cindy Snoek Evenementenfolder – Corné van Roest Cadeaubon Krimpenerwaard – Teus Hoogerwaard

WINNAARS CUM LAUDE BOERENKAAS (landelijke boerenkaas en zuivelkeuring) Winnaar in de categorie ‘kaas met een verhaal’, waarbij niet alleen de smaak, maar ook het ‘verhaal’ van de boerderij bepaalt wie de winnaar is, Mooi Mekkerland (Stolwijk). ‘Vertina’, een friszure geitenkaas in zonnebloemolie, gemengd met ‘herbes de Provence’ Winnaar in de categorie Kruidenkaas: Fa. van der Bas (Ouderkerk a/d IJssel) Boerenkaas met bieslook en paprika

Opening toeristisch seizoen 2016 Ontbijt & Netwerken met streekproducten

ONTBIJT Met streekproducten

Diverse Broodsoorten Bakkerij van Eijk Haastrecht Gehakt van Belgisch Blauw rund Hoeve Linquenda Ouderkerk a/d IJssel Boeren roomboter Oskam Berkenwoude

Gehaktballetjes van Lakenveldervlees Gemaakt door dagbesteding bij: Den Dikken Boom Ouderkerk Diverse smaken Confituur Mengelmoestuin Bergambacht Diverse soorten Honing Imkerij de Nesse Oudekerk

Blauwe BessenJam De Rode Mus Berkenwoude Stolweitjes Maatschap SnoekVliet Bergambacht Div. Soorten Boerenkaas Kaasboerderij Hoogerwaard Ouderkerk

Verse melk FarmCamps Stolkse Weide Stolwijk Diverse soorten Geitenkaas Prijswinnaar CumLaude 2016! Mooimekkerland Stolwijk Boeren Yoghurt Kaasboerderij Hoogerwaard Ouderkerk

Ambachtelijke pannenkoeken hartig en zoet Onder de Molen Bergambacht Fonteynkoek Bakkerij Kok Schoonhoven Appel-Perensap Rode Mus Berkenwoude

EET SMAKELIJK!

Schoonhoven App Vereniging SCHOONHOVEN

Schoonhoven App Vereniging

Wat zijn de voordelen? Vindbaarheid | zichtbaarheid | promotie 24/7 Advertentiewaarde van meer dan 4000 euro Met 25 deelnemers een succesvolle app! Altijd op de hoogte van evenementen (+ info evenement) Samen sterk Bellen vanuit de app Digitale plattegrond met alle deelnemers i-Beacon (met mogelijkheid tot aanbiedingen op je mobiel) QR-codes in folders, parkeerplaatsen, toegangswegen, enz. Info en updates ook via website en facebook In-App van de Zilverdag, Trouwringroute, Kledingroute Uitvoering van updates a la minute zichtbaar

Schoonhoven App Vereniging

Kwaliteitsimpuls Krimpenerhout Hans Schouffoer Projectleider

Entreegebied Krimpenerhout

Aanpak zwemplas

Haalbaarheidsonderzoek

Informatiebijeenkomst: Denk met ons mee. Maandag 18 april 2016

Informatie: Heerlijkbuiten.nl/groenallantiebeweegt

25 juni 2016 Pop up Foodfestivalo

DOEL:  De Krimpenerwaard op de ‘Food’ kaart zetten

 Twee keer per jaar ‘popt’ het foodfestival ergens in de Krimpenerwaard ‘up’  25 juni 2016pilot Streekmuseum  oktober 2016Schoonhoven  voorjaar 2017Haastrecht

 Producten uit de Krimpenerwaard  Bereid door koks, cateraars en foodkunstenaars uit de Krimpenerwaard

25 juni 2016

Het vergoten van de bekendheid van de Krimpenerwaard op recreatief gebied en Een verhoging van de bestedingen bij ondernemers binnen de Krimpenerwaard Doel:

Een volledig automatisch werkend cadeaubonnensysteem, waarbij de bonnen via internet kunnen worden besteld, en verzilvering van de bonnen plaats kan vinden bij alle deelnemers van UitindeWaard.

Website: - klantgedeelte - ondernemersgedeelte - beheerdersgedeelte.. Uitvoering:

Klant kan online een of meerdere cadeaubonnen bestellen. Klant kan kiezen tussen meerdere vooraf vastgestelde bedragen ( € 5,- / 10,- / 20,- en 50,-) Elke cadeaubon krijgt een uniek nummer mee Klant krijgt de mogelijkheid via IDeal af te rekenen Optie: Bon(nen) zal in cadeauenvelop worden verstuurd Klant kan zelf eigen of ander adres opgegeven. (dus ook mogelijk om de bon rechtstreeks naar de begunstigde te sturen.)

Ondernemer kan ontvangen cadeaubonnen via zijn eigen login activeren voor betaling, door invoering van het cadeaubon nummer zal deze code meteen onklaar worden gemaakt, zodat twee maal inwisselen onmogelijk zal zijn. Hoe sneller na ontvangen men de bon in het systeem zet, hoe eerder men daadwerkelijk geld op zijn/haar rekening krijgt. Ingevoerde bonnen worden 1x per week uitbetaald door beheerder. Ondernemersgedeelte

Beheerder dient eenmalig aangemelde ondernemers te fiatteren. Beheerder krijgt eenmaal per week een overzicht van Rabobank met die week ingevoerde cadeaubonnen, na controle zal deze worden betaald via Telebankieren. Beheerdersgedeelte

Kosten website zijn voor rekening van de SPK Deelname voor ondernemers is GRATIS Voorwaarden: 1. vermelding op UitindeWaard.nl 2. voeren logo UidW op eigen website 3. actief in R&T Bij uitbetaling van cadeaubonnen zal 10 % worden ingehouden voor bekostiging en onderhoud van het systeem. Financiën

Registreer u eenmalig via de website als inleverpunt. Registreer uw activiteiten, dit mag meerdere malen in meerdere categorieën. Doet u nog niet mee?

Sticker Banner Logo’s voor online gebruik. Brochure Promotiematerialen