Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
JE HOORT ERBIJ! Een spel ter bevordering van de integratie en acceptatie van leerlingen met autisme in het basis- en voortgezetonderwijs.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Universal Design for Learning
‘t Schrijverke Zoetermeer
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
D4A en Toegankelijkheid
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Tim Versluijs Leerdoelen.
Domein: studie en handicap
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Pass’t Montessorionderwijs ?
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
De schoonheid van het verschil. Nel Hofmeester Studiemiddag ‘Dyslexie in het Hoger Onderwijs’ 25 september 2014.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
competentieontwikkeling
Functiebeperking of Talent? Workshop
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Rekenen op SMC Landelijk kader:  2014 eerste rekenexamens  2013 pilot  Voor havo 3F (voorbeeltoets)voorbeeltoets  Veel lezen, structuren, goed aanpak.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
Experten in de derde graad Proefproject
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Passend onderwijs.
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
het katholiek basisonderwijs
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1

DIVERSITEIT EN VARIATIE ALS NORM 2

“Door van meet af aan rekening te houden met de noden van alle mogelijke gebruikers, zijn er achteraf minder specifieke aanpassingen nodig.” UNIVERSEEL ONTWERP 3

“Wanneer in een klas voor zeer veel leerlingen specifieke aanpassingen nodig lijken naast de reguliere aanpak, is de ‘reguliere aanpak’ dan wel voldoende op maat van alle leerlingen ontworpen?” IETS OM OVER NA TE DENKEN … 4

maximale leer- en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen (“benefit for all”) door van bij de start een voldoende flexibele leeromgeving (doelen, methodes, materialen, evaluatiewijze) te creëren zodat extra aanpassingen/faciliteiten voor individuele studenten zo min mogelijk nodig zijn UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING (UDL) 5

Ik ben het meest gemotiveerd om bij te leren als … Ik begrijp info het best als … Ik kan het best tonen wat ik geleerd heb als … Affectief netwerk Waarom? Herkenningsnetwerk Wat? Strategisch netwerk Hoe? UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING: HERSENONDERZOEK ALS BASIS 6

1. Universeel cursus- en examensjabloon, voor elke student vlot en duidelijk leesbaar (verdana 12 - interlinie 1,5 – niets cursiveren, …) 2. Didactisch ontwerpen 3: studenten kiezen of ze het cursusonderdeel over differentiatie studeren (vraag op examen) of hierover een taak maken 3. Brede zorg op school: online testmodule per hoofdstuk (Articulate Storyline) met behulp waarvan studenten kunnen nagaan of ze de theoretische concepten en kaders voldoende beheersen DESIGN FOR ALL: ENKELE VOORBEELDEN UIT DE LERARENOPLEIDING SECUNDAIR ONDERWIJS (1) 7

4. Voor elk vak: studiewijzer met daarin de belangrijkste doelstellingen, deadlines, wijze van evaluatie (deze wordt mondeling toegelicht bij aanvang van het academiejaar en online beschikbaar gesteld via Toledo) 5. Coming soon: alle studenten krijgen 1/3 extra examentijd (met uitzondering van examens waar tijdscomponent een rol speelt) DESIGN FOR ALL: ENKELE VOORBEELDEN UIT DE LERARENOPLEIDING SECUNDAIR ONDERWIJS (2) 8

Voeg zelf voorbeelden uit de eigen school-/onderwijspraktijk toe aan het model. Bespreek deze samen met je buur: − Welke principes/richtlijnen uit het model pas je al toe? − Waar kan de school/ik als leerkracht nog meer op inzetten? AAN DE SLAG! 9

“UDL: niets nieuws onder de zon!” STELLING 1 10

DifferentiatieUDL StartpuntSpecifieke onderwijsbehoeften van individuele leerlingen of groepen leerlingen Alle leerlingen zijn verschillend. Diversiteit en variatie als norm. DoelOnderwijs op maatLeeromgeving (methoden, materiaal, evaluatievormen) toegankelijk maken voor zoveel mogelijk (en liefst alle) leerlingen AanpassingenVeelal ACHTERAFVOORAF (  uitvoering verloopt vlotter en efficiënter) In een universeel ontworpen leeromgeving blijft differentiatie nodig om in te spelen op bepaalde (onderwijs)behoeften van één of meerdere leerlingen die zo specifiek zijn dat ze extra aanpassingen vergen! NIEUW? 11

UDL VS DIFFERENTIATIE 12

“Door faciliteiten die vroeger uitzonderlijk werden toegekend aan een beperkte groep leerlingen (vb. extra tijd bij examens, aanpassing evaluatievorm, …) voor iedereen mogelijk te maken, verlagen we het niveau voor alle leerlingen.” STELLING 2 13

DOELENMETHODEN, MATERIAAL, EVALUATIEVORMEN Vast Voor iedereen gelijk Flexibel Aanpassingen i.f.v. leerstijlen, talenten, behoeftes, belemmeringen van leerlingen mogelijk STAPPENPLAN: 1.Wat is mijn doel? 2.Welke struikelblokken kunnen leerlingen ervaren om deel te nemen, te studeren of aan te tonen wat ze kennen, kunnen, geleerd hebben? 3.Hoe kan ik deze struikelblokken opheffen (zonder aan de kern van het doel te raken)? BELANGRIJK! 14

“UDL in de praktijk brengen zal veel tijd en energie vergen.” STELLING 3 15

(digitale tools) (diagnostische protocollen met voorbeelden van redelijke aanpassingen) Meirsschaut, M., Monsecour, F., & Wilssens, M. (september 2015). Universeel ontwerp in de klas en op school. Op-stap naar redelijke aanpassingen. Geraadpleegd via %20ontwerp%20in%20de%20klas%20en%20op%20school.%20Op- stap%20naar%20redelijke%20aanpassingen.pdf %20ontwerp%20in%20de%20klas%20en%20op%20school.%20Op- stap%20naar%20redelijke%20aanpassingen.pdf Van Boxtel, A., Jansen, J., & Verstichele, M. (december 2012). Universal Design for Learning. Hoe diversiteit van studenten de onderwijsnorm bepaalt. Expertisecentrum Handicap + Studie. INTERESSANTE LINKS 16

17

Els Durt VRAGEN 18