29/05/2016Footer text: to modify choose 'View' (Office 2003 or earlier) or 'Insert' (Office 2007 or later) then 'Header & Footer' 1 Alieke van Dijk Excelleren doe je niet alleen
BE B evorderen van E xcellentie door COOL C oöperatief O nderzoekend en O ntwerpend L eren 2
3 Probleem? (Hoog)begaafde leerlingen… … wordt minimale mogelijkheden geboden om hun talenten maximaal te ontwikkelen; … worden uit de klas gehaald voor aanvullende (individuele) werkzaamheden; … worden hierbij veelal aan hun lot over gelaten en ontvangen weinig tot geen feedback.
Doel Sociale inclusie van de hoogbegaafde leerling Ontwikkeling sociale vaardigheden Cognitief voldoende uitdaging JIGSAW METHODE 4
5 Hoe? Onderzoeksproject van 4 jaar Ontwikkeling leeromgeving en lessenserie Onderzoeksresultaten als input voor design
6
7 Onderzoekend & Ontwerpend leren Gedifferentieerd leren Taak en ondersteuning Samenwerkend leren Homogeen Heterogeen (mixed-ability)
8
9 Uitgangspunt
10 Taxonomie van Bloom Creëren Begrijpen Toepassen Analyseren Evalueren Herinneren Type vragen/opdrachten Hoe vaak komt het voor? “ Er zijn geen zwakkere of dommere leerlingen. Leerlingen verschillen in de tijd die ze nodig hebben om zich de stof eigen te maken. ” Bloom, 1976 “ Er zijn geen zwakkere of dommere leerlingen. Leerlingen verschillen in de tijd die ze nodig hebben om zich de stof eigen te maken. ” Bloom, 1976
11 “ Goudlokje en de drie beren” Creëren Begrijpen Toepassen Analyseren Evalueren Herinneren
12 Hoe pakken we differentiatie aan? TaakWat wil ik dat ze leren? Hoe moeten ze dit leren? OndersteuningWat wil ik dat ze leren? In hoeverre kunnen ze dit (zelf)? FeedbackWat wil ik dat ze leren? In hoeverre kunnen ze dit (zelf)? TaakOndersteuningFeedback
13 Ervaring opdoen Wat?Ontwerp een opdracht Thema?Begrijpend lezen Voor wie?Bovenbouw Differentiatie?Taak & Ondersteuning Expertgroep10 minuten Ontwerpgroep15 minuten Terugkoppeling 5 minuten
14 Onderzoek Effectiviteitsevaluatie Vergelijking met meer traditionele manier van aanbieden. Zelfde inhoud, andere manier van aanbieden. BE COOL! Onderzoekend leren Ontwerpend leren Samenwerkend leren
15 Metingen Voortoets Sept ‘14 Middentoets Okt ‘14 Natoets Nov ‘14 Retentie toets Feb ‘15 Kennis eigen expertise XXXX Kennis overige expertises XXX Kennis over de onderzoekscyclus XXX Interesse in wetenschap en techniek X
29/05/2016Footer text: to modify choose 'View' (Office 2003 or earlier) or 'Insert' (Office 2007 or later) then 'Header & Footer' 16