29/05/2016Footer text: to modify choose 'View' (Office 2003 or earlier) or 'Insert' (Office 2007 or later) then 'Header & Footer' 1 Alieke van Dijk Excelleren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 5. Globale indeling les 5 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenKlassikale.
Kinderen en hun sociale talenten
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
PLUSKLAS.
Evaluatie Leerlijnen.
Kinderen en...hun sociale talenten
Beter Onderwijs Nederland
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Vaco’s
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Thema Roos van Leary in de klas
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Vaco’s
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Mysterie: Moord op de Romanovs
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Mijleer Les 1.
De juiste route naar het juiste doel
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Differentiatie in de klas
Visiting linköping university – Nienke nijenhuis-Broersma
Toetsing Vakdidactiek 2.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Honours programma: voor wie
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Footer text: to modify choose 'View' (Office 2003 or earlier) or 'Insert' (Office 2007 or later) then 'Header & Footer' 12/01/2019.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Workshop duikcomputers
Heb jij ballen voor scrummen?
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Transcript van de presentatie:

29/05/2016Footer text: to modify choose 'View' (Office 2003 or earlier) or 'Insert' (Office 2007 or later) then 'Header & Footer' 1 Alieke van Dijk Excelleren doe je niet alleen

BE B evorderen van E xcellentie door COOL C oöperatief O nderzoekend en O ntwerpend L eren 2

3 Probleem? (Hoog)begaafde leerlingen…  … wordt minimale mogelijkheden geboden om hun talenten maximaal te ontwikkelen;  … worden uit de klas gehaald voor aanvullende (individuele) werkzaamheden;  … worden hierbij veelal aan hun lot over gelaten en ontvangen weinig tot geen feedback.

Doel Sociale inclusie van de hoogbegaafde leerling Ontwikkeling sociale vaardigheden Cognitief voldoende uitdaging JIGSAW METHODE 4

5 Hoe? Onderzoeksproject van 4 jaar Ontwikkeling leeromgeving en lessenserie Onderzoeksresultaten als input voor design

6

7  Onderzoekend & Ontwerpend leren  Gedifferentieerd leren  Taak en ondersteuning  Samenwerkend leren  Homogeen  Heterogeen (mixed-ability)

8

9 Uitgangspunt

10 Taxonomie van Bloom Creëren Begrijpen Toepassen Analyseren Evalueren Herinneren Type vragen/opdrachten Hoe vaak komt het voor? “ Er zijn geen zwakkere of dommere leerlingen. Leerlingen verschillen in de tijd die ze nodig hebben om zich de stof eigen te maken. ” Bloom, 1976 “ Er zijn geen zwakkere of dommere leerlingen. Leerlingen verschillen in de tijd die ze nodig hebben om zich de stof eigen te maken. ” Bloom, 1976

11 “ Goudlokje en de drie beren” Creëren Begrijpen Toepassen Analyseren Evalueren Herinneren

12 Hoe pakken we differentiatie aan?  TaakWat wil ik dat ze leren? Hoe moeten ze dit leren?  OndersteuningWat wil ik dat ze leren? In hoeverre kunnen ze dit (zelf)?  FeedbackWat wil ik dat ze leren? In hoeverre kunnen ze dit (zelf)? TaakOndersteuningFeedback

13 Ervaring opdoen Wat?Ontwerp een opdracht Thema?Begrijpend lezen Voor wie?Bovenbouw Differentiatie?Taak & Ondersteuning Expertgroep10 minuten Ontwerpgroep15 minuten Terugkoppeling 5 minuten

14 Onderzoek Effectiviteitsevaluatie Vergelijking met meer traditionele manier van aanbieden. Zelfde inhoud, andere manier van aanbieden. BE COOL!  Onderzoekend leren  Ontwerpend leren  Samenwerkend leren

15 Metingen Voortoets Sept ‘14 Middentoets Okt ‘14 Natoets Nov ‘14 Retentie toets Feb ‘15 Kennis eigen expertise XXXX Kennis overige expertises XXX Kennis over de onderzoekscyclus XXX Interesse in wetenschap en techniek X

29/05/2016Footer text: to modify choose 'View' (Office 2003 or earlier) or 'Insert' (Office 2007 or later) then 'Header & Footer' 16