Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Techniek in het basisonderwijs!
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Ho 7: Creatief denken.
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Ervaringen Implementatie in Nederland
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Evaluatie Leerlijnen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Evaluatie Cursus.
Lessenserie voor groep vier en acht Petra Schilder Esther Soeters Hoogezand, juni 2010 Kerndoelen: 2,3, 33, 42,44, 45, 55.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Psychomotorische taxonomie
Het loopbaangesprek.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Module 6; didactisch handelen
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Design Thinking Immo Dijkma
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Product van TU Delft, SEC
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Design Thinking Immo Dijkma
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Product van TU Delft, SEC
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.
Transcript van de presentatie:

Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.

Ontwerpend leren Het is mogelijk een onderscheid te maken tussen het onderzoeken van techniek (kerndoel 44) en probleemoplossend werken bij techniek (kerndoel 45) Het ontwerpend leren kan gezien worden in het verlengde van het probleemoplossend werken. Bij het onderzoeken van een technisch product kan er gesproken worden van omgekeerd ontwerpen”, de leerling probeert te achterhalen hoe de ontwerper gekomen is tot de oplossing die gekozen is.

2 Maken 3 Gebruiken 1 Ontwerpen / aanpassen Cyclisch proces

Probleemoplossend- ontwerpend leren is het jezelf losmaken van wat al vaststaat. Ontwerpend leren moet niet gebonden zijn aan bestaande ideeën. De basisvaardigheden die de basis vormen binnen het denken: - creatief waarnemen - uitstel van oordeel - flexibel associëren - divergeren - verbeeldingskracht ontwikkelen Elk van deze vaardigheden pas je reeds bewust en onbewust toe terwijl je denkt, handelt en problemen oplost. Kinderen zijn nog in staat creatief waar te nemen en hun fantasie de vrije loop te laten gaan. (Byttebier 2002)

De rol van de leerkracht Technische activiteiten die gebaseerd zijn op ontwerpend leren vragen een andere aanpak. De leerkracht is veel meer begeleider en coach van technische leeractiviteiten en niet zozeer een overdrager van technische kennis en informatie.

Coach-gids-adviseur Deze activiteiten vinden plaats tijdens het proces zelf, bij het oplossen van het probleem of tijdens het beantwoorden van de vraag. De leerkracht moet goed observeren hoe het proces verloopt en alleen indien nodig actie ondernemen. De leerling staat centraal en stelt vragen. Dit kan gebeuren aan de hand van de volgende technieken: aanwijzingen geven aandacht richten wijzen op overgeslagen stappen feedback geven het probleem of de vraag structureren uitdagen tot meer diepgang of verbreding

Als een ei valt dan breekt het stuk. Dat is een eigenschap die bij de kinderen bekend is. Hoe voorkom je dat een ei stuk valt? Welke verpakking heb je daar voor nodig als je dit ei van een grote hoogte laat vallen?

Het materiaal: Het aanbod van het materiaal is bepalend voor de uitvoering van het ontwerp. Om te komen tot een vergelijking is het van belang dat de verschillende groepen gelijkwaardig materiaal aangeboden krijgen. Al naar gelang het lesdoel kan er gekozen worden voor differentiatie van het verpakkingsmateriaal. De doelgroep kan tevens bepalend zijn voor het aanbod. Voor dit experiment is er gekozen voor: saté prikkers servetten elastiekjes dun touw schrijf- en tekenmateriaal logboek

Lesdoelen: Inhoud:. leren welke eigenschappen bepalend zijn voor het maken van een schokbrekende verpakking. leren een ontwerp vanuit het platte vlak te vertalen naar een ruimtelijk ontwerp. Onderzoeks- en ontwerpvaardigheden. classificeren, experimenteren met materialen, leggen waarnemeningen vast oefenen diverse ontwerpvaardigheden, al doende oplossingen uitvoeren, reflecteren op product, testen, probleem verwoorden. Taalvaardigheden. stellen en formuleren vragen, presenteren, luisteren en reageren op elkaar, noteren gegevens, gebruiken begrippen, voeren inhoudelijke gesprekken (in kleine en grote groepen). Rekenvaardigheden herkennen patronen, structureren gegevens, benoemen vormen, schatten en vergelijken Technische vaardigheden passen constructies en verbindingen toe. Houding en inzichten vertonen een nieuwsgierige houding, werken doelgericht; formuleren eigen verklaringen en oorzaakgevolg relaties.

Docententraining

Pabo studenten

Leerlingen groep 7

De test:

De evaluatie

Bronnen: De Vaan, Marell 2006, Praktische didaktiek voor natuuronderwijs, Coutinho, Bussum 2006 Byttebier 2002, Creativiteit hoe? Zo! Tielt 2002, Lannoo nv Slangen 2005, Techniek, leren door doen. 2005, HB uitgevers Met dank aan: de leerlingen van groep 7 obs Aldoende PABO EHvA. R.Onclin 2008