Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Ontwerpend leren Het is mogelijk een onderscheid te maken tussen het onderzoeken van techniek (kerndoel 44) en probleemoplossend werken bij techniek (kerndoel 45) Het ontwerpend leren kan gezien worden in het verlengde van het probleemoplossend werken. Bij het onderzoeken van een technisch product kan er gesproken worden van omgekeerd ontwerpen”, de leerling probeert te achterhalen hoe de ontwerper gekomen is tot de oplossing die gekozen is.
2 Maken 3 Gebruiken 1 Ontwerpen / aanpassen Cyclisch proces
Probleemoplossend- ontwerpend leren is het jezelf losmaken van wat al vaststaat. Ontwerpend leren moet niet gebonden zijn aan bestaande ideeën. De basisvaardigheden die de basis vormen binnen het denken: - creatief waarnemen - uitstel van oordeel - flexibel associëren - divergeren - verbeeldingskracht ontwikkelen Elk van deze vaardigheden pas je reeds bewust en onbewust toe terwijl je denkt, handelt en problemen oplost. Kinderen zijn nog in staat creatief waar te nemen en hun fantasie de vrije loop te laten gaan. (Byttebier 2002)
De rol van de leerkracht Technische activiteiten die gebaseerd zijn op ontwerpend leren vragen een andere aanpak. De leerkracht is veel meer begeleider en coach van technische leeractiviteiten en niet zozeer een overdrager van technische kennis en informatie.
Coach-gids-adviseur Deze activiteiten vinden plaats tijdens het proces zelf, bij het oplossen van het probleem of tijdens het beantwoorden van de vraag. De leerkracht moet goed observeren hoe het proces verloopt en alleen indien nodig actie ondernemen. De leerling staat centraal en stelt vragen. Dit kan gebeuren aan de hand van de volgende technieken: aanwijzingen geven aandacht richten wijzen op overgeslagen stappen feedback geven het probleem of de vraag structureren uitdagen tot meer diepgang of verbreding
Als een ei valt dan breekt het stuk. Dat is een eigenschap die bij de kinderen bekend is. Hoe voorkom je dat een ei stuk valt? Welke verpakking heb je daar voor nodig als je dit ei van een grote hoogte laat vallen?
Het materiaal: Het aanbod van het materiaal is bepalend voor de uitvoering van het ontwerp. Om te komen tot een vergelijking is het van belang dat de verschillende groepen gelijkwaardig materiaal aangeboden krijgen. Al naar gelang het lesdoel kan er gekozen worden voor differentiatie van het verpakkingsmateriaal. De doelgroep kan tevens bepalend zijn voor het aanbod. Voor dit experiment is er gekozen voor: saté prikkers servetten elastiekjes dun touw schrijf- en tekenmateriaal logboek
Lesdoelen: Inhoud:. leren welke eigenschappen bepalend zijn voor het maken van een schokbrekende verpakking. leren een ontwerp vanuit het platte vlak te vertalen naar een ruimtelijk ontwerp. Onderzoeks- en ontwerpvaardigheden. classificeren, experimenteren met materialen, leggen waarnemeningen vast oefenen diverse ontwerpvaardigheden, al doende oplossingen uitvoeren, reflecteren op product, testen, probleem verwoorden. Taalvaardigheden. stellen en formuleren vragen, presenteren, luisteren en reageren op elkaar, noteren gegevens, gebruiken begrippen, voeren inhoudelijke gesprekken (in kleine en grote groepen). Rekenvaardigheden herkennen patronen, structureren gegevens, benoemen vormen, schatten en vergelijken Technische vaardigheden passen constructies en verbindingen toe. Houding en inzichten vertonen een nieuwsgierige houding, werken doelgericht; formuleren eigen verklaringen en oorzaakgevolg relaties.
Docententraining
Pabo studenten
Leerlingen groep 7
De test:
De evaluatie
Bronnen: De Vaan, Marell 2006, Praktische didaktiek voor natuuronderwijs, Coutinho, Bussum 2006 Byttebier 2002, Creativiteit hoe? Zo! Tielt 2002, Lannoo nv Slangen 2005, Techniek, leren door doen. 2005, HB uitgevers Met dank aan: de leerlingen van groep 7 obs Aldoende PABO EHvA. R.Onclin 2008