1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Professioneel sturen.
Wij stellen ons graag aan u voor!
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Nationaal Innovatie Event
Doorbreekt de impasse “ontwikkeling vergt focus, moed en motivatie”   Dit is een presentatie van Transcend Advies & Coaching.
Hogescholen in Dialoog
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
- 1 - maandag 21 juli 2014 OPDIC | | OPDIC het fundament onder uw bedrijfsvoering.
Welkom bij de presentatie van het
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Schitterende Organisaties®
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
© de vries business consultancy, 2008
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Producten & Werkprocessen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Project Proceshuis Road show
Visie & Strategie.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
ONTWIKKELEN VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJKE VISIE
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
 A-94 A-94.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Project verbetering klantenservice
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
Ik wens u veel personeel Personeel in de Praktijk Tips en Tools Melanie Andriessen, Auto Voskuilen Marleen van Reeden, BOVAG.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Daarvoor moet je opvallen! MEER OMZET?.  Waarom heb ik een reclame bureau nodig / schoenmaker blijf bij je leest  Wie zijn Reclamebureau Lansingerland.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Maak agile leiderschap besmettelijk!
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
De juiste route naar het juiste doel
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
Werkgevers wendbaar aan de slag
Reflector Big Five Personality
Nederland Filantropieland
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer

HR kennisnetwerk ‘leiderschapsontwikkeling’

3 Waar zijn we mee begonnen? Thema leiderschap (ontwikkeling) breed bekeken en onderzocht; Thema leiderschap (ontwikkeling) breed bekeken en onderzocht; Exploratie van theorieën, stromingen, paradigma’s; Exploratie van theorieën, stromingen, paradigma’s; Leiderschapsprogramma’s, trainingen, cursussen in de eigen organisatie (incompany); Leiderschapsprogramma’s, trainingen, cursussen in de eigen organisatie (incompany); Gekeken wat er in de markt wordt aangeboden. Gekeken wat er in de markt wordt aangeboden.

4 Inzichten Het zit niet in nog meer theorieën/modellen/stijlen etc; Het zit niet in nog meer theorieën/modellen/stijlen etc; In essentie is de theorie op orde maar in de praktijk zijn we niet tevreden; In essentie is de theorie op orde maar in de praktijk zijn we niet tevreden; Leiderschapsontwikkeling is “Marketing”: nadrukkelijke focus op vorm; Leiderschapsontwikkeling is “Marketing”: nadrukkelijke focus op vorm; (HR) professionals moeten zich de volgende vraag stellen: (HR) professionals moeten zich de volgende vraag stellen:

5 Onderzoeksvraag Waarom staat het thema leiderschap nog steeds op de strategische agenda van grote ondernemingen in NL? Waarom staat het thema leiderschap nog steeds op de strategische agenda van grote ondernemingen in NL?

6 Inzichten Leiderschapsontwikkeling kent zichtbare en onzichtbare processen: Leiderschapsontwikkeling kent zichtbare en onzichtbare processen: Zichtbaar: Zichtbaar: Leiderschapsprofielen Leiderschapsprofielen Leiderschapsprogramma’s Leiderschapsprogramma’s Assessments/360 graden feedback Assessments/360 graden feedback Talentmanagementprocessen Talentmanagementprocessen Succession planning Succession planning Onzichtbaar: Onzichtbaar: Macht en invloed Macht en invloed “Old boys network” “Old boys network” Informele hiërarchie Informele hiërarchie Cultuur Cultuur Leiderschapsontwikkeling: Leiderschapsontwikkeling: Is veelal een containerbegrip en niet tastbaar/kwantificeerbaar Is veelal een containerbegrip en niet tastbaar/kwantificeerbaar Fragmentarische aanpak binnen organisaties Fragmentarische aanpak binnen organisaties Gedragsverandering niet waarneembaar Gedragsverandering niet waarneembaar Geen duidelijke portefeuillehouder: Wie is verantwoordelijk? Geen duidelijke portefeuillehouder: Wie is verantwoordelijk? Kostenbewijstzijn is laag Kostenbewijstzijn is laag Veelal generieke programma’s voor specifieke leiderschapsvragen Veelal generieke programma’s voor specifieke leiderschapsvragen

7 Wat willen wij vanuit HR bereiken… De dialoog op gang brengen over processen die niet direct zichtbaar zijn maar wel van invloed zijn op leiderschapsontwikkeling De dialoog op gang brengen over processen die niet direct zichtbaar zijn maar wel van invloed zijn op leiderschapsontwikkeling Het bieden van inzicht op knelpunten ten aanzien van leiderschaps- ontwikkeling en het rendement binnen de organisatie Het bieden van inzicht op knelpunten ten aanzien van leiderschaps- ontwikkeling en het rendement binnen de organisatie

8 Hoe willen wij dit bereiken… Om greep te krijgen op de onzichtbare processen en hindernissen hebben we het begrip transfer gebruikt. Om greep te krijgen op de onzichtbare processen en hindernissen hebben we het begrip transfer gebruikt.Transfer: 7% van de organisaties meet de effectiviteit van investeringen in leiderschap op een effectieve manier, oftwel brengt dit enigzins in kaart* * bron: Kirkpatrick

9 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer

10 Het succes van de transfer wordt bepaald door:(1) Business Visie Heeft de organisatie een heldere visie? En hoe gaat zij haar doelstellingen bereiken? Visie op Leiderschap Heeft de organisatie bepaald welke leiderschap er nodig is om de business strategie te realiseren? Leiderschaps- programma’s & - profielen Welke programma’s en profielen worden binnen organisaties ingezet om het gewenste leiderschapsgedrag te ontwikkelen?

11 Cultuur Wat is de cultuur ten aanzien van leiderschap in de organisatie en welke invloed heeft die op het ontwikkelen van de gewenste leiderschapsstijl(en)? Hiërarchie Welke hiërarchische processen zijn er binnen de organisatie en wat is de invloed daarvan op de ontwikkeling van de gewenste leiderschapsstijl(en)? Borging Worden de activiteiten ten behoeve van leiderschapsontwikkeling structureel geëvalueerd en worden de resultaten gebruikt om de aanpak te verbeteren? Het succes van de transfer wordt bepaald door:(2)

Groeps Dialoog

13 Stelling 1 “In onze organisatie durven medewerkers hun managers eerlijk aan te spreken op leiderschapsgedrag” “In onze organisatie durven medewerkers hun managers eerlijk aan te spreken op leiderschapsgedrag”

14 Stelling 2 “Onze leiderschapsprogramma’s zijn gericht op het handhaven van de bestaande bedrijfscultuur” “Onze leiderschapsprogramma’s zijn gericht op het handhaven van de bestaande bedrijfscultuur”

15 Stelling 3 “Onze leiderschapsvisie wordt uitgedragen door de huidige leidinggevenden” “Onze leiderschapsvisie wordt uitgedragen door de huidige leidinggevenden”

16 Stelling 4 “De business strategie is bekend tot op het laagste niveau in de organisatie” “De business strategie is bekend tot op het laagste niveau in de organisatie”

17 Tot slot… Wilt u de presentatie per ontvangen, dan kunt u uw visitekaartje of adres bij ons achterlaten. Wilt u de presentatie per ontvangen, dan kunt u uw visitekaartje of adres bij ons achterlaten.

18 Deelnemers Corine Staring(projectleider)KLM Jos SeeboldtCorus Marjolein Stuive DAF Esther Mars Randstad Maryvonne Wierikx ABN AMRO Frank van den Brink ABN AMRO Barbara van der Zanden-SandtkeAhold