Gemeente Nijmegen Waarom een warmtenet? Coalitieakkoord 2010: “Werken aan een duurzame toekomst” Op naar een energieneutrale stad Innovatie: Gas Uit, Warmte.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 TOEKOMST PARKMANAGEMENT Presentatie raad d.d. 9 april 2009.
Advertisements

De Overijsselse energiebesparingsaanpak 2
krijgt een duurzame energievoorziening
Exploitatiebegroting
Willen is kunnen Woonlasten en energiebesparende maatregelen
De EPL ladder op de kaart
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
Marc Verbeeten Uitgangspunten Het realiseren van een maatschappelijke versterking door de energierekening, op een duurzame manier, omlaag.
Energie uit afval, een schone zaak
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
BESCHERMING VITALE INFRASTRUCTUUR
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
De alternatieven voor warmte in de gebouwde omgeving, een globale beschouwing Teus van Eck Rotterdam 12 september 2006.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
08 oktober 2014 Warmte voor Antwerpen Een stand van zaken Jaarbijeenkomst Warmtenetwerk 2014.
Vastgoedforum, DeNieuweStad Presentatie
Ronald Schilt - Merosch
Europees Fonds voor de Meest Behoeftigen (EFMB) Vereisten ()
Financiering en inkoop H8 Budgetten Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Gelders Energie Akkoord
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Grondstof terugwinning met nascheiding - financiële afwegingen -
-vervallen Ecotaks regeling -nieuwe subsidieregeling ministerie VWS Michel Gies 28 september 2015.
Warmtenetten voor het verduurzamen van de energievraag.
Jan van der Meer Wethouder Klimaat & Energie. Duurzaamheidsagenda: werken aan een duurzame toekomst Duurzame economie Duurzame stedelijke ontwikkeling.
Warmtewet in de praktijk Presentatie Huurwel Van Vredenburchweg, 7 januari 2016.
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Even voorstellen Aad van Fulpen Stichting Herrie.nu 1.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Inhoudsopgave De vereniging: doel, leden, deelname, bestuur, activiteiten; visie. Warmte = 40% van energie- vraag; gas raakt op; overmaat aan restwarmte;
Rob Kemmeren, Bestuurlid warmtenetwerk projectleider Amsterdam Enschede, 11 feb 2013.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Baten ondergrond Drechtsteden Martijn Blom en Mark in ‘t Veld.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
16 oktober 2012 Raadsvergadering Gemeente Alblasserdam.
Caspar Boendermaker Wissenkerke, 26 september 2013 Afwegingen MFA / Stadspolder.
Woensdag 1 juni 2016 KOUDE UIT AFVAL Master Assignment Peter Simoës Master of Business in Energy systems.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Breedband Herijking Agenda  Welkom  Huidig beleid  Taskforce aanpak  Stand van zaken  Vragen aan initiatieven  Toekomstige rol initiatieven.
Energietransitie in Drenthe Waar wordt U warm van ? Alex Scheper Provincie Drenthe Team Energie.
Perspectiefnota Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
Woningbedrijf Oirschot Privatiseren of handhaven vanuit financieel perspectief 16 januari 2007 Henk van Rens Leon van den Hoogen.
INFORMATIE BIJEENKOMST VERDUURZAMEN SPORTACCOMMODATIES
Atelier Regionale Warmte
Ronald Schilt - Merosch
taking care of energy and the environment
Businessplan April 2012 International Airport Teuge
Energietransitie en aanbestedingsdilemma’s
Beste ath 4..
Energievisie Regio FoodValley
Technische briefing Herziening Warmtewet
Invoering Warmtewet Bijeenkomst Alert
Begroten & Budgetteren
Informatie bijeenkomst
Subsidies & alternatieve financiering
Kosten van aardgasvrije wijken
Veranderende rol van de bouwer
WELKOM Energiecoöperatie Endura
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Welkom.
LATEN WIJ ONS KISTEN DOOR DE CRISIS?
Welkom.
De warmtetransitie en het Rijksbeleid
Bertine Schouten-Willemsen Contractmanager aardgasvrij Nijmegen
Proeftuin Nijmegen Warmtenet in de gebouwde omgeving Jan van Vulpen
Ferd Schelleman Energiek Alphen aan den Rijn
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Transcript van de presentatie:

Gemeente Nijmegen Waarom een warmtenet? Coalitieakkoord 2010: “Werken aan een duurzame toekomst” Op naar een energieneutrale stad Innovatie: Gas Uit, Warmte Aan! Aanleg Warmtenet is een publieke taak Nijmegen Waalsprong en Waalfront zijn de eerste opstap

Gemeente Nijmegen Betekenis warmtenet voor Nijmegen

Gemeente Nijmegen Beschrijving Warmtenet ARN krijgt een vergoeding van Nuon voor de geleverde stoom (180/60 graden) voor opwekking van warmte INFRA BV transporteert de warmte (130/50 graden) naar Waalsprong en Waalfront tegen een vaste vergoeding per aangesloten woning Nuon legt het distributienet aan, ontvangt aansluitvergoeding van de ontwikkelaars en verkoopt de warmte aan de consument (70/40 graden)

Gemeente Nijmegen Potentie regionaal perspectief

Gemeente Nijmegen Organisatie

Gemeente Nijmegen Opzet businesscase

Gemeente Nijmegen Financiële uitgangspunten Leidingtracés uitgerekend door Tebodin (en Alliander) op investeringskosten; Tarief voor de consument conform NMDA-principe; De Basis Aansluit Kosten (BAK) voor de ontwikkelaars bedragen € 4.250,- per woning (prijspeil 2011, daarna geïndexeerd met CPI-index); Een carierfee (CF) van € 132,- per daadwerkelijk aangesloten woning per jaar, betaald door het leveringsbedrijf aan het infrabedrijf als transportvergoeding; De woningbouwplanning (GREX-planning) conform de opgave van 2011; BC doorgerekend op 50 jaar, NCW-berekening gemaakt op 30 jaar; Afschrijving van 15 tot 50 jaar met 100% herinvestering na elke afschrijving; Transportverlies van GJ per jaar; Distributieverlies van 15%; Beheer en onderhoudskosten 0,5 tot 2,5%, afhankelijk per onderdeel; Exploitatiekosten voor het leveringsbedrijf bedragen € 80,- per woning per jaar. Maximale compensatie voor de exploitant door het INFRA bedrijf voor een tragere woningbouw van maximaal 1,5 miljoen euro, jaarlijks achteraf uit te keren.

Gemeente Nijmegen Risico’s De belangrijkste risico's van het INFRA bedrijf bestaan uit: –Aanleg van de Aorta; –Technische exploitatie van de Aorta; –Commerciële exploitatie; –Leveringszekerheid ARN; Technische en commerciële continuïteit Beschikbaarheid van voldoende afval

Gemeente Nijmegen Gevoeligheden t.o.v. de financiële uitgangspunten Exploitant NCW (in mio) BAK +/- 10%+/- 2.5 Consumentenprijs variabel deel +/- 10%+/- 3.9 Consumentenprijs vastrecht +/- 10%+/- 2.6 Gasprijs +/- 1%+/- 8.1 Investering +/- 10%-/+ 4.2 Inkoop ARN +/- 0,5 euro/GJ-/+ 1.3 Warmtevraag +/- 10%+/- 2.1 Inzet HWC +/- 5%-/+ 1.8 Uitval Aorta +/- 5%-/+ 1.8 EPC effect +/- 10%+/- 1.3 Warmte ARN stopt na 15 jr en HWC neemt over INFRA CAPEX +/- 10%-/+ 1.3 GREX verlagen; 500 woningen per jaar Moment van aanleg Aorta 1 jaar later+ 0.9 Volumerisico woningen Staalprijs (100% stijging binnen 2 jaar) compleet mislukte boring- 1.8

Gemeente Nijmegen Aanloopverlies voor de basecase woningen Projectoverstijgende risico’s om de basecase van de grond te krijgen (m.n. vertraging woningbouw) Faciliteren van de openbare infrastructuur gericht op meer aansluitingen en bronnen; Financiering Indigo bv middels: - Nijmegen: € 3,5 mio subsidie k€ aandelenkapitaal (5%); - Provincie: € 4,0 mio achtergestelde lening; - Rijk: € 2,5 mio cofinanciering Stimuleren nieuwe initiatieven binnen Gelders- en Nijmeegs klimaatprogramma Realiseren van een BAEI besluit t.b.v. aansluitplicht Rol publieke partijen