Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Communicatie en draagvlak
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Het ont-moeten en ont-wikkelen van mensen/organisaties Dienend Leiderschap Een samenspel van persoonlijk, collectief en maatschappelijk leiderschap Ton.
Sint-Michielsdag 25 september 2013.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Pastoraal op school.
Positieve psychologie
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Interculturele communicatie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderbescherming en proactief handelen geduid
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Zorgzame Kerk Kerk zijn in een participatiesamenleving.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten!
Slagkracht met kwaliteit
De kulturhus-methode samenwerken vanuit een sociaal-maatschappelijke missie Jeroen Geerdink, senior adviseur Variya 18 februari 2010 Werkconferentie Regionaal.
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Gentle Teaching.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
PGO presentatie Wils(on)bekwaamheid
Regie over eigen leven..
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Passie voor het vak Oog voor het kind
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Evaluatieverslag coördinator ouderensteunpunten gemeente Landerd.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
GGD Amsterdam Oktober 2010 Jale Simsek.  Nederland is een sterk geindividualiseerde samenleving met daarbij behorende waarden en normen. 1) Onafhankelijkheid/
Meedoen of meetellen? Conferentie Actieve Burgers, Vitale Wijken 28 januari 2010 Jale Simsek INOVA.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Beleid en regelgeving Les 2.
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Dementievriendelijk Noord-Brabant
23 maart 2017 profilering.
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Persoonlijk Leiderschap
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
BOM-model PV 25/03/2014.
De teamleider is een duizendpoot
Plaatjes uit ‘Hoe krijg je ze mee?’
HELP! Ik word vrijwilliger in het ouderen pastoraat.
Doelgroepen Adolescentie
JEUGDzorg - voor wie?.
5 valkuilen & Tips.
Ontwikkeling, wij als EBS
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Synergie en ontmoeting Jale Simsek

Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel: beter begrip, benutten van elkaars kwaliteiten, komen tot een synergie en ontmoeting Instrument: botsing en verwarring kans voor verdieping

Nederland IK cultuur Individualisme als een verworvenheid met waardevolle vaardigheden Autonomie, zelfbewustzijn Eigen grenzen, eigen mening Controle mechanisme: intern Zelfreflectie, eigen verantwoordelijkheid

Migranten WIJ cultuur Verworvenheden belangen van de algehele groep Wederzijdse afhankelijkheid, op elkaar rekenen Loyaliteit en respect voor ouderen Controle mechanisme: extern Belangen v.d. groep groter dan eigen belangen

Schaduwkant IK Te veel eigen mening en eigen belang verstoort het algemeen belang; Eenzaamheid als je alles alleen moet doen en zwaar als je voor alles zelf verantwoordelijk bent; Te veel zelfreflectie, weinig ruimte om de ander te begrijpen en inlevingsvermogen te ontwikkelen

Schaduwkant WIJ Teveel op elkaar leunen spreekt de eigen kracht van het individu niet aan, waardoor dit stuk minder tot ontwikkeling komt, Te veel uitgaan van de groepsbelangen verstoort het proces van uiten van de eigen emoties; anders durven voelen dan de ander, Te veel nadruk op externe controle maakt mensen afhankelijk

Symptoom of kracht? Veel trajecten blijven haken bij de symptoombestrijding Kansarme migranten moeten zich emanciperen en empoweren Zij moeten zich aanpassen aan….. Beleid is te hap snap en niet gebaseerd op samenhang; wie een goed idee heeft, kan van zich laten horen

Kracht Is niet de vraag: hoe gaan we belemmeringen weghalen, De vraag is: hoe gaan we elkaars kracht ontdekken en begrijpen, Volgende stap, hoe gebruiken we elkaars kracht?

Richting Activiteiten vanuit de doelgroep laten ontstaan, niet alleen maar goede ideeën, op reële knelpunten en wensen gebaseerde activiteiten vanuit de doelgroep zelf, Goed luisteren wat de doelgroep aangeeft Zoek de verbinding met de autochtone samenleving

Richting Laat elke ontwikkeling IK en WIJ ook afzonderlijk van elkaar, activiteiten ondernemen die belangrijk en voedend zijn Laat ruimte voor verwarring en botsing maar laat verschil niet leiden tot ongelijkwaardigheid Kansarme migrant vervangen door:

Richting Versterken van de zwakke schakels, allochtoon en autochtoon