1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Liturgie met kinderen, gave of opgave?
Advertisements

Consensus Model Jeroen van Beuningen
Welkom !!! Stichting Lodewijk de Raet Geert Vansieleghem
Interculturele Communicatie
De vergeten Avenue? Vocational Service. Kern en Hoeksteen van Rotary Toch?
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
5-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 5 Ethische richtlijnen ontwikkelen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright ©
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Profielwerkstuk maken
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
College 2 7 stappenplan.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
‘Hulpbehoevende ouderen’
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
MVO en analyse van dilemma’s
Iedereen coach naar Jef Clement.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Motiveren van vrijwilligers
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Morele ontwikkeling en opvoeding
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Visie & Strategie.
Vergaderen.
College 2 7 stappenplan.
Efficiënt vergaderen…
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Onderzoeksvaardigheden 3
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Lezen: doe het goed voor
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Beroepshouding en beroepscode
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Leesvaardig Examentraining.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Ethiek ,zorg en technologie
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Maatschappelijk vraagstuk
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Rotary Vocational: wat is het en hoe ga je er mee om?
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Onderzoek Morele kwesties
Duurzame inzetbaarheid
Morele dilemma’s.
Onderzoek Morele kwesties
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Transcript van de presentatie:

1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust

2

Agenda 3 Inleiding door Johan Vanmarcke voorzitter districtscommissie beroepsactie & ethiek Ontstaan van de workshop Johan Vanmarcke Uitleg omtrent praktische organisatie van de workshop Yves Fassin lid van de districtscommissie ethiek De workshop André Berkvens lid van de districtscommissie ethiek Besluit Jan Vandenbulcke Algemene conclusie Johan Vanmarcke

Vooral een inleiding over Beroepsethiek –Ethiek binnen de Rotarywerking Niet –Innemen van (Rotary-)standpunten –Zich uitspreken over wat goed of slecht is –Andere ethiek: in het privéleven, in de opvoeding, …  Ethiek bespreekbaar maken in de club  Wat Rotary ? Wat willen we brengen binnen Rotary ? 4

Van ethiek kan een ondernemer niet eten, maar je beroep ethisch voeren zorgt wel voor het welslagen van je carrière Eerlijk zaken doen en je collega’s daarvoor motiveren Beroepsethiek en integriteit Algemeen 5

Is een moreel vraagstuk…… waar je (onverwachts) mee geconfronteerd wordt, waarvoor je voor jezelf een uitweg zoekt, een oplossing die gestuurd wordt door je ingesteldheid, gevoel, ervaring enz. Een ethisch dilemma : 6

Beroepsgeheim Bonussen Aanwerving Verkoopstrategie Veiligheid Belangenvermenging … Een aantal mogelijke onderwerpen: Beroepsethiek: 7

Per tafel bieden we een hetzelfde moreel vraagstuk aan Iemand leest de tekst voor Jullie bespreken gedurende vijf minuten het dilemma De voorlezer noteert de antwoorden De zesde minuut vormt hij zijn antwoord Hij wordt gevraagd het antwoord voor te lezen Confrontatie met ethiek 8

Het Dilemma 9

Toelichting van de antwoorden per tafel. 10

Gevoelens van vandaag Opvoeding, cultuur en geloof Onze ervaringen Ons “geweten” Onze intuïtie Wat heeft onze antwoorden beïnvloed? 11

Geen eenduidig antwoord Geen «ja of nee» kwestie; d.i. een dilemma Andere antwoorden volgens invalshoek Moraliteit ….. Wat vind je terug in de antwoorden? 12

Naar elkaar luisteren ! 13

Is de vraag wel juist gesteld? Is de vraag goed gedefinieerd? Is het wel mogelijk wat men hier voorlegt? Wat zijn de reële feiten? Controleer je input Hoe ethisch de meest verantwoorde beslissing nemen? 14

In welke context vindt dat plaats? –Plaats, tijd, religie, cultuur… Pas op met vermoedens en interpretaties Vermijd persoonlijke selecties Zijn er hier wetten van doen? Reglementen, voorschriften, deontologische code? Wat is de historiek? Of de aanleiding? Controleer je omgeving Feiten & facts 15

Verzamel vergelijkbaar feitenmateriaal Zoek analoge problemen Onderzoek of het je helpt om beter te interpreteren, evalueren en relativeren Kan je het met iemand bespreken? Controleer je visie Feiten en facts 16

Te snel en onvoldoende geargumenteerd standpunt innemen. Media nemen vaak binnen enkele uren een onvolledig, ongenuanceerd soms eerder spectaculair, populistisch of commercieel standpunt in. Overwicht van emotionele op rationele argumenten. Enkele valkuilen 17

Onvoldoende explicitering van de aangewende terminologie. Iedereen doet het, dus ik ook. Twee maten en twee gewichten. Enkele valkuilen (vervolg) 18

1.Is het waar? 2.Is het billijk voor alle betrokkenen? 3.Bevordert het onderling vertrouwen en vriendschap? 4.Komt het alle betrokkenen ten goede? De 4 Rotary - vragen zijn waarden, geen normen! “Doe anderen niet aan wat je niet wilt dat die anderen jou aandoen” De vier Rotary-vragen: Ethische waarden van Rotary 19

20

Communiceer je waarden Maak dat je medewerkers, collega’s een lijn zien in je beslissing Zoek objectieve parameters, deel die mee en geef hierin inspraak Hou je aan je procedure. “Keep it simple” Beoordeling en evaluatie 21

22