Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Sociale media als taalvaardigheidstool
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
RALFI en begrijpend lezen
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Een lessenserie van drie lessen
Zakelijk lezen Nederlands.
 Het tentamen wordt afgenomen op maandag 29 okt., zalen Alpha en Gamma van Wees er op tijd!! Te laat komen is afwezig.  Telefoon uit, eten.
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Leswijzer Nieuwsbegrip
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Opstel schrijven.
Een werkstuk maken.
Een leesstrategie: toepassing
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Stappenplan Samenvatten
Blok 2.
Samenvatting Havo 5.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onze doelen en visie in beeld
Samenvatting h1-h3.
Feiten, meningen en argumenten
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Lezen: doe het goed voor
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Basisstof 1 Orgaandonatie Wat vind jij ervan?
Bijeenkomst September 2015
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
Emine Osmanoglou  Examen spreken is een PPP  Het mondeling examen wordt opgenomen met een voice-recorder.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Presentatie door: Welkom Nieuwsbegrip schrijven en lezen Paul de Maat, Yvet van Noordt, Saskia Rietdijk.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Lezen, schrijven en argumenteren
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
Schrijven Een Verslag.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Informatieve teksten, interviewverslag
Betoog.
Inleiding beoordelen.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
De zakelijke brief – schrijven 3.3
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Vandaag Les 6: Dieren Wat Tijd Start 5 Nakijken opgaven
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat

Programma Stelling Lezen of schrijven? Experiment Wat is lezen en wat is schrijven? hoe maken we onderwijs met lezen en schrijven? (opdracht ) Wat zegt de literatuur? Handvatten Voorbeelden

Stelling Aparte lees- en schrijflessen moeten we vervangen door lees/schrijflessen Voor of tegen?

Lezen of schrijven?

Mening geven over… Geef je mening over de rol van mensen (bijvoorbeeld door het gebruik van auto's, industrie, enzovoort) bij de klimaatverandering (opwarming van de aarde). Gebruik de volgende woorden: opwarming, zon, CO2, broeikaseffect, poolkap, ijs, verwoestijning, stand van de aarde ten opzichte van de zon, houtkap, energiegebruik Mijn mening over..... is dat..... Ik heb een aantal argumenten voor mijn mening. Ten eerste... Ten tweede... Sommige mensen zijn het niet met mij eens. Zij vinden bijvoorbeeld dat.... Hun argument is dat.... Een ander argument is dat... Ik vind dat ze ongelijk hebben, omdat....

Lezen of schrijven? Lezen en schrijven loopt vaak door elkaar boodschappenbriefje maken bij een recept samenvattingen laten maken: gaat makkelijker bij een goed geschreven tekst. vragen maken bij een leestekst

experiment Stukje schrijven Tekst lezen Vragen beantwoorden

experiment Schrijf een stukje. Maximaal 125 woorden

experiment Lees de tekst. Beantwoord de vragen.

experiment Resultaten Meten

Lezen en schrijven Overeenkomsten en verschillen? – Tekst – Tekstsoort – kenmerken De lezer en de schrijver: wat doen ze? Een schrijver is actief bezig met tekstsoort en taakkenmerken.

Lezen en schrijven Taakkenmerken bij het schrijven – Samenhang – Afstemming op doel – Afstemming op publiek – Woordgebruik en woordenschat – Spelling, interpunctie en grammatica – Leesbaarheid Inzicht in de taakkenmerken leidt tot beter lezen

Onderwijs in lezen en schrijven Taak- kenmerken tekstsoort

Onderwijs Opdracht

literatuur Expertisecentrum Nederlands: interactief taalonderwijs PO Van Gelderen en Van Schooten: Ontkaveling van het taalonderwijs VO

Handvatten Meerwaarde Denk bij elke leestaak: wat is de meerwaarde als leerlingen hier ook bij schrijven? En omgekeerd. Doel Kies een doel: tekstsoort, doel/publiek, woordgebruik enz Proces Pas lees- en schrijfdidactiek toe (proces). Beoordeling Alleen wat in de les centraal stond.

Handvatten Samenvattend: Overweeg om aparte lees- en schrijflessen te vervangen door lees/schrijflessen

Voorbeelden Lezen en schrijven in één les 1.Laat leerlingen eerst iets schrijven over het onderwerp waarover ze gaan lezen. 2.Laat leerlingen voorbeeldteksten lezen voor ze gaan schrijven. 3.Laat leerlingen gegeven teksten verbeteren 4.Gebruik schrijfkaders.

Voorbeelden Toepassen in andere vakken 5.Leerlingen werken delen van de stof uit in een leestekst met opdrachten; anderen lezen de tekst en maken opdrachten. 6.‘Schrijf een brief aan docent over wat je geleerd hebt, nog mist…’