Presentatie analyse interviews 4VWO RSG.  Stap 1: Wat is armoede?  Stap 2: Interviews uitwerken & analyseren  Stap 3: Gezamenlijk analyseren  Stap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Dakloos hopeloos?.
Hoofdstuk 3: Wat doe je met je geld?
Wat is/Wat doet het Sterrenfonds? • Voor kinderen < 16 die een steuntje in de rug nodig hebben • In Nederland • Laat kinderen stralen door materiële.
Prestatie: Maak met de hele klas een krant over…
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Luisterend Dienen 2014 Armoede in Nederland
‘Een Spraakmakend Project’
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Samenwerkende Ouderenorganisaties Brabant
Rene Peters gemeente Oss
A. POWERPOINTS V. B. Voor al die dagen dat het tegen zit…
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Outreachende zorg en bemoeizorg in de ggz
Omgaan met kinderen die een verlies hebben geleden Herma Bode
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie “Rode Centjes”
Voor al die dagen dat het tegenzit.
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie ‘Rode Centjes’.
Samen danken voor de rijkdom die God geeft! Opdracht aan catechisanten: -Onderzoekje doen over ‘Armoede in NL’ -Verslagje -Dankpunten.
Jezelf kort voorstellen.
ADVENT 2014.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Advies Jeugdgemeenteraad Goirle Wie zijn wij?  2 leerlingen gekozen uit groep 7 van alle basisscholen in Goirle en Riel  Verkiezing elke.
Screenen voor afhankelijkheid Peggy van der Pol Nienke Liebregts Dirk Korf Wim van den Brink Margriet van Laar Ron de Graaf.
Armoede is … Sieg Monten
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Wat kost dat?. Alles heeft zijn prijs... Wat kost dat? Heb jij een bijbaantje?
De noden van alleenwonende patiënten met kanker ten aanzien van hun omgeving: een kwalitatief onderzoek Benoot, C.; Deschepper, R.; Saelaert, M. ; Grypdonck,
Welkom bij Een verslaving in huis Steunpunt Mantelzorg Elst
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Op zoek naar antwoord.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Zilverwijzer groepssessies Ook in uw woonzorgcentrum? © 2015, VIGeZ vzw.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Programma Opening - avondvoorzitter ‘ArMOEDe, geloof in eigen kracht’ in Harderwijk? - Paul Lohmeijer, gemeente Harderwijk Uitleg project - team Voor.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
KINDEREN VAN DE STRAAT Zondagsscholenactie voor kinderen in Colombia.
Wat? Hoe? Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. (Fil 4:4)
Sittard-Geleen in 2025 Door: Rens en Robin. Inhoudsopgave Inleiding Waarom leef jij prettig in jouw buurt (in 2025) Hoe draag jij bij aan de leefbaarheid.
Educatiecentrum in een krottenwijk in Bangladesh
Verhuisadviseur / Wooncoach Senioren
Armoede in Nederland Kerklijke Noodfondsen
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Voedselbank Amsterdam
Gebrokenheid onder jongeren
GASTLES “ Vrijwillig Dichtbij ”
Nee Zeggen!.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Kansarmoede in de kleuterschool
De bedenkers.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
In België leven meer dan anderhalf miljoen mensen
Lang leve de zelfhulpgroep!
Steun landloze arbeiders in Pakistan
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Presentatie analyse interviews 4VWO RSG

 Stap 1: Wat is armoede?  Stap 2: Interviews uitwerken & analyseren  Stap 3: Gezamenlijk analyseren  Stap 4: Discussiëren over knelpunten  Stap 5: Oplossingen bedenken  Stap 6: Presentatie maken

Man: N = 24 Vrouw: N = 25 Onbekend: N = jaar: N = jaar: N = jaar: N = 9

 Armoede bestaat uit een aantal kenmerken die bij armoede vaak voorkomen:  De belangrijkste kenmerken van armoede: ARMOEDE geen/niet genoeg eten Schaamte gevoel Gezondheid achteruit Veel schulden Kinderen niet kunnen geven wat ze nodig hebben of willen Niets om voor te kunnen leven Eenzaam, weinig contacten Altijd keuzes moeten maken

Armoede:  Iemand die het dagelijks leven niet kan leven  Niet kunnen leven zonder instanties  Afhankelijkheid

Financieel  Geen potje met reserve  Geld problemen door scheiding  Niet kunnen sparen  Schulden Wonen  Slechte isolatie  Niet kunnen vervangen wat kapot gaat  Geen wasmachine

Emotioneel  Schaamtegevoel  Verslaving  Oordelen van anderen over armoede Gezondheid  Geen variatie qua eten  Geen medicatie kunnen betalen  Depressie

Regels/instanties  Bureaucratie  Bejegening door instanties  Regeltjes die langs elkaar lopen Vrije tijd en sociale contacten  Geen hobby’s kunnen uitoefenen  Geen sociale contacten  Weinig te doen

Omgaan met geld  Hulp bij het uitgeven van geld  Schulden wegwerken  Sparen  Kopen in aanbiedingen Sociale contacten  Met mensen in dezelfde situatie oplossingen bedenken  Hulp bij vrienden zoeken  Nieuwe contacten maken  Laagdrempelige bijeenkomsten

Hobby’s en uitjes  Kortingsbonnen inzamelen voor mensen in armoede (inleverpunt?)  Dingen doen die geen geld kosten (bos, kinderboerderij)  Geldinzamelacties bijv. theatervoorstelling – geld naar voedselbank Vrijwilligers  Vrijwilligers mensen laten opvrolijken  Zelf (leerlingen) de mensen helpen die het moeilijk hebben  Vrijwilligerswerk gaan doen

Recycling  Vergoeding krijgen voor kapotte spullen  Overschot supermarkten geven aan voedselbank Wetgeving/landelijk  Basisverzekering aanpassen (o.a. tandarts)  Medicijnen beschikbaar stellen voor mensen in armoede Oordelen  Voorlichting geven op scholen en daarbuiten, zodat er minder vooroordelen zijn