De Turkse groep in Nederland: splendid isolation?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
De historie & de toekomst
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
De Staat van de Stad Jeroen Slot. Vijftien jaar relatief sterke groei  Verbetering op tal van terreinen –Meer en betere woningen –Sterke groei.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Samenwerken in burgerschap
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
S TEUNPUNT G ELIJKEKANSENBELEID ZOEMT IN OP SOCIAAL - CULTURELE INTEGRATIE BIJ ALLOCHTONEN Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Anckaert, Marjan Aerschot.
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
Afstand en toenadering Jaarrapport Integratie 2008 Toelichting door Jan Latten.
Stellingen TNO/CBS Workshop Dynamiek op de Nederlandse arbeidsmarkt. De focus op kwetsbare groepen. 3 maart 2011.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Discriminatiemonitor niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 13 t/m 20
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Personeelsbeleid tav grensarbeiders Eurocadres & Unizo Seminarie, 4 Oktober 2007 L. Coppin & T. Vandenbrande 1 Personeelsbeleid ten aanzien van grensarbeiders.
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Voortijdig schoolverlaten
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
Verleden en nu Hoe is dat begonnen?. Cornelius Haga ( ) ( )
6.3 Geen werk? Wat zijn de gevolgen als je je baan verliest?
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Profiel van daklozen in de vier grote steden Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien van der Laan Sandra Boersma Judith Wolf Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Waarom zijn interetnische contacten eigenlijk zo belangrijk? Pieter-Paul Verhaeghe PhD. Student Sociologie Universiteit Gent 1.
Etnische discriminatie op de arbeidsmarkt
Oudere migranten en eenzaamheid Een vergeten thema? September 2015 Harry Moeskops.
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Tussen welzijn en werk Een eigen plaats voor Arbeidszorg Gevolgen van werkloosheid voor het individu.
MEERTALIGHEID: LUST OF LAST? Jacomine Nortier Utrecht Institute of Linguistics 16 maart 2016.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
De verandering van Zorg en Welzijn Presentatie voor stadsbijeenkomst Zorg en Welzijn 6 oktober 2015.
Resultaten Leerlingenbevraging Regio Geraardsbergen Evelyn Branswijk Drugbegeleider PISAD regio Geraardsbergen - Lierde.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Beschouwing en synthese Jan Vanthuyne 1. Vaststellingen Veel was al geweten – nu bevestigd en versterkt Met veel meer nuanceringen – Grote verschillen.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Utrecht, 20 februari Centraal Bureau voor de Statistiek Jaarrapport Integratie 2010 Integratiegeneratie? 25 november 2010 Jan Latten.
De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen.
Tevredenheidsonderzoek 2017
Heechterp/Schieringen
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
§6 - Leven in twee werelden
Diversiteit en integratie
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Aow en Pensioen in regeerakkoord
Kansarmoede in de kleuterschool
Research Centre for Education and the Labour Market
Doubleren.
Criminaliteit onder Marokkaanse jongeren
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Doubleren.
Eenzaamheid bij Marokkaanse en Turkse migrantenouderen
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

De Turkse groep in Nederland: splendid isolation?

integratie Sociaal-economische positie: onderwijs, arbeidsmarkt Sociaal-culturele positie: interetnisch contact, gerichtheid eigen groep

Integratiepaden? Assimilatie: structureel en sociaal-cultureel gaan samen op. Gesegmenteerde assimilatie: integratie vanuit kracht en verbondenheid eigen groep

Sociaal-culturele positie Typerend voor Turkse groep: Intern homogeen, veel onderlinge contacten, betrekkelijk weinig contacten met autochtone Nederlanders. Sterke identificatie met eigen groep: men voelt zich vaak overwegend Turk. Gerichtheid op de herkomstgroep is groot. Chinees integratiepatroon: vanuit de eigen groep, 'gesegmenteerd' 4

Gerichtheid op de eigen groep: probleem? Nee, want gunstige gevolgen zijn: -sterke sociale samenhang draagt waarschijnlijk bij aan relatief lage criminaliteitscijfers -impuls voor etnisch ondernemerschap -beeldvorming Turks-Nederlandse groep is betrekkelijk gunstig: leveren weinig problemen op, 'harde werkers' 5

Gerichtheid op eigen groep heeft nadelen Beheersing van het Nederlands Turkse groep beheerst gemiddeld gesproken de Nederlandse taal het minst goed. Taalprestaties van Turkse leerlingen in basisonderwijs zijn ongunstig. Doorwerking in vervolg van de schoolloopbaan Arbeidsmarktpositie Turkse jongvolwassenen kwetsbaar 6

Beheersing van Nederlands, ouders 7

Leesprestaties kinderen groep 8 8

Gerichtheid op eigen groep heeft nadelen Problemen met taal, achterblijven in basisonderwijs: Doorwerking in vervolg van de schoolloopbaan: Turkse leerlingen blijven het vaakst zitten, slagen het minst vaak voor het examen, minder vaak startkwalificatie. Arbeidmarktpositie van Turkse jongvolwassenen: vaker aan het werk en minder vaak werkloos dan Marokkaanse Nederlanders, maar beroepsniveau is wat lager en aandeel tijdelijke banen hoger. Sterke inbedding in herkomstgroep, grotere kans op werkloosheid en lagere baan. 9

Besluit Veel op eigen kracht, intern cohesief: weinig zichtbare problemen als criminaliteit, veel ondernemers, gunstige beeldvorming. Niettemin: interne gerichtheid van de Turkse groep lijkt een rem te zijn op de integratie. Vooruitgang Nederlandse taal gaat langzaam, stagnerende schoolloopbanen. Turkse groep op achterstand. Achterstand op de arbeidsmarkt ligt op de loer. 10