1 Hoe goed rekent zuster Bregje? Een onderzoek naar de rekenvaardigheid van verpleegkundigen in Nederland. NVE-congres, 17 november 2011 Gerard J.J.M.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse arbeidsmotieven en mediagedrag
Advertisements

FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
…of de schrik van alle verpleegkundigen
Onze kernwaarden.
Screening van toetsen: Psychometrische analyse
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Aan de hand van de volgende dia’s laten wij u zien hoe een computerprogramma, geheel automatisch, uit een opgavenbank een toets samenstelt die zo goed.
Tuur & Gert bezoeken. M A E N D E L E O Het jeugdcentrum Maendeleo neemt het op voor verwaarloosde jongeren. Het jeugdcentrum doet dit echter op een heel.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Marktonderzoek als proces
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Nierfunctie.
Lunchcafé ‘Voorkom schade, werk veilig!’
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Behandeling van doorbraakpijn
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Marktonderzoek als proces
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
Diagnostische toetsen voor het MBO
Titreren 4GT Nask2 Hoofdstuk 6.6.
Medicatie.
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
De inname van vitamine D door peuters en kleuters in Nederland
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Betrouwbaarheid.
Hoe scoort het curatieve zorgstelsel in een land in 2013
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Effectmeting met het SIT instrument. Hoe kan een effectmeting met het SIT instrument een bijdrage leveren bij de overgang naar 2015.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Intramusculair injecteren
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
DUO-informatieavond H5 en V6 Welkom DUO informatieavond 10 november 2015.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Chemisch rekenen Hfst 3.4 t/m 3.7. Een chemische reactie verloopt vaak niet voor 100% De opbrengst (de Yield = de hoeveelheid product(en) is dan lager.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
De Rekenscan van Rekenblokken
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Toelichtingsnota: VOCL in het grond- water en geen bron op het KP Bart VANDENBOSSCHE Afdeling Milieupolitie en Bodem Departement Identificatie van verontreinigde.
Goed nieuws voor mannen :
Welkom! Lekker aan de slag met Verpleegkundig Rekenen
Welkom! Lekker aan de slag met Verpleegkundig Rekenen
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Welkom havo 4..
Rendementsverbetering derde klas MBO niveau 4
Goed nieuws voor mannen :
Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Rekenen Les 7 Meten in recepten.
‘Suikerziekte’ Gezondheidskunde Symposium Sport & Bewegen Enschede.
Welkom! Lekker aan de slag met Verpleegkundig Rekenen
Intramusculair injecteren
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Les 4: Rekenen met verhoudingen in dagelijkse situaties
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen
Hoofdstuk 3 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Hoofdstuk 10 Procenten basis. Hoofdstuk 10 Procenten basis.
Rekenen met verhoudingen
Transcript van de presentatie:

1 Hoe goed rekent zuster Bregje? Een onderzoek naar de rekenvaardigheid van verpleegkundigen in Nederland. NVE-congres, 17 november 2011 Gerard J.J.M. Straetmans, Tecla T.M. Lampe en Theo J.H.M. Eggen

2

3 De zorg om kwaliteit in de zorg Voorkomen van medische fouten staat hoog in het vaandel van veel ziekenhuizen en andere zorginstellingen. In Nederland is 20% van de medische fouten toe te schrijven aan medicatiefouten, waarvan de helft wordt veroorzaakt door toedieningsfouten ( Bron: Centrale Medicatiefouten Registratie ). Onbekend is hoeveel procent het gevolg is van rekenfouten, maar buitenlandse studies hebben het over 30 tot 40 procent.

4 Verpleegkundig rekenen: Wat behelst het? Bereiden van medicijnen: mengen, oplossen, verdunnen; Bereiden van infuusvloeistoffen; Berekenen van infuussnelheid; Opmaken van een vochtbalans; Berekeningen gerelateerd aan voeding (bv. BMI, koolhydraten of kilojoule per maaltijd); Berekeningen medicatie op basis van lichaamsgewicht; Omrekenen van eenheden (°C → °F, μg → mg, mmol/l → mg/l).

5 Nederlandse studies naar rekenvaardigheid verpleegkundigen Minder dan 10% van de onderzochte verpleegkundigen scoorde minimaal 85% goed van opgaven die te maken hadden met medicatiedosering, infuussnelheid en zuurstoftoediening (de Jong & Koster, 2007). Ruim veertig procent van de verpleegkundigen scoort een onvoldoende voor rekenvaardigheid. Bijna dertig procent geeft aan wel eens een rekenfout te hebben gemaakt bij het toedienen van medicijnen (Duo Market Research, 2007). Onderzoek van vakblad Nursing en E-Nursing, platform voor online zorgcursussen, onder 162 verpleegkundigen toont aan dat 41 procent een vijf of lager scoort. Slechts 8 procent maakte geen fouten in de test van 10 opgaven (Duo Market Research, 2010).

6 Problemen met deze studies Het aantal personen dat onderzocht is in deze studies is klein (maximaal 262 personen). De representativiteit is twijfelachtig. De gebruikte toetsen zijn zelf vaak van onvoldoende of onbekende kwaliteit. De condities waaronder de toetsresultaten tot stand zijn gekomen zijn niet altijd bekend. Er is vaak geen kritische score bepaald op grond waarvan de toetsprestaties geëvalueerd kunnen worden.

7 Cito-onderzoek naar rekenvaardigheid verpleegkundigen Onderzoek in het kader van productontwikkeling: gestandaardiseerde computertoets verpleegkundig rekenen; Experts op gebied van verpleegkundig rekenen ontwikkelden ca 550 rekenopgaven onder leiding van Cito; Beproeven van de kwaliteit van de ontwikkelde opgaven bij de doelgroep.

Voorbeeld-opgave 1 8 Een patiënt moet per dag 450 mcg Levothyroxine toegediend krijgen, verdeeld over 2 gelijke doses. Aanwezig zijn deelbare tabletten Levothyroxine à 150 mcg. Hoeveel tabletten moet de patiënt per keer toegediend krijgen? A1½ tablet (*) B3 tabletten C6 tabletten

Voorbeeld-opgave 2 9 Een patiënt moet 10 mg Morfine toegediend krijgen. Aanwezig is Morfine 1% oplossing. Hoeveel ml moet de patiënt toegediend krijgen? A0,1 ml B1 ml (*) C10 ml

10 Opzet proefafname opgavenbank Toets- boekje 1 K = 30 Toets- boekje 2 K = 30 Toets- boekje 3 K = 30 Enz. Toets- boekje 4 K = 30 doelgroep n = 100 n = 60 n = 100 enz. steekproef enz. n = 98

Opzet proefafname (2) 2661 Proefpersonen uit 34 (naar locatie) verschillende instellingen hebben een toetsboekje gemaakt; onder door Cito-personeel gecontroleerde toetscondities; Gemiddeld is elk van de 538 opgaven door 148 proefpersonen gemaakt. 11

Analyseren van de gegevens Op zoek naar: Moeilijkheidsgraad van de opgaven; Discriminatiewaarde van de opgaven. 12  ; waarbij  vaardigheid persoon;   i  ;   i  moeilijkheid item i ; a = a = discriminatiewaarde item e a  i  P(x i =1 |  i   e a  i ,

13 Een schaal voor verpleegkundige rekenvaardigheid Zeer makkelijke opgaven Zeer moeilijke opgaven

14 Personen op dezelfde schaal Personen met zeer kleine vaardigheid Personen met zeer grote vaardigheid

15 Personen op dezelfde schaal cesuur

16 Kritische schaalwaarde (cesuur) bepalen. Zes deskundigen op het gebied van verpleegkundig rekenen, de verschillende stakeholders vertegenwoordigend, hebben aangegeven welke opgaven van een uit 40 items samengestelde toets uit de opgavenbank een verpleegkundige, die over juist voldoende rekenvaardigheid beschikt, correct moet kunnen beantwoorden. (Modified Angoff en Bookmark procedure)

17 Implicatie cesuur Cesuur: 0,784 Bijna 78 % van de verpleegkundigen heeft onvoldoende rekenvaardigheid om hen met een gerust hart het prepareren en toedienen van medicijnen toe te vertrouwen. 3F Meijerink 0,471

18 Resultaten: Rekenvaardigheid van mannen vs vrouwen nGem. vaard.St.dev.% voldoende Man 282 0,609 0,435 33,3 Vrouw ,475 0,437 23,3

19 Resultaten: Rekenvaardigheid van MBO vs In-service vs HBO nGem. vaard.St.dev.% vold. MBO 780 0,382 0,386 12,7 In-service 960 0,503 0,409 22,7 HBO 701 0,629 0,449 33,8

20 Resultaten: Rekenvaardigheid en werkervaring

Rekenvaardigheid van de modale verpleegkundige (24 % van de proefpersonen in de steekproef heeft de volgende kenmerken: Vrouw én een In-service opleiding genoten én meer dan 15 jaar werkervaring. 21 nGem. vaard.St.dev.% voldoende 640 0,485 0,403 20,9

Conclusie en aanbevelingen Zuster Bregje schiet in vier van de vijf gevallen tekort op het terrein van verpleegkundig rekenen. Een nieuwe sessie voor het vaststellen van de prestatiestandaard is wenselijk. Onderzoek naar de representativiteit van de rekenopgaven voor het verpleegkundig rekenen in de beroepspraktijk is eveneens wenselijk. 22

Dank voor uw aandacht! 23