Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA. Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Excel in het voortgezet onderwijs
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
2 Resumé Witte (2008) Leerpsychologische aannames 1.Definiëren verschillende niveaus of stadia 2.Stevig fundament om volgende stap te kunnen zetten 3.Literaire.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Breking van licht Bolle lens Holle lens
Momenten Vwo: paragraaf 4.3 Stevin.
BLOK 5 WOORDEN + OPDRACHT 1.
Ik hou van Holland spel!.
Elementaire Deeltjes in 3 – 6 lessen
Van doelen naar reflectie
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
DALTON compleet?.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
2. Licht en zien pg. 13.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Momenten Havo: Stevin 1.1 van deel 3.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
CMAS/NOB brevetopleiding
Township  Maken van een huis.  Arme zwarte bevolking  Huis in de township  Vooraanzicht van het huis  Plattegrond van het huis  Bewoners van het.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Woordjes leren.
Waar is de zevende dwerg?
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Onderzoekend en Ontwerpend Leren met Spiegels Groep 1 t/m 4 Welmoet Damsma Gerda Manneveld Ed van den Berg AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Literaire bouwstenen 3.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Psychologie van het leren
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Vakdidactiek 30 september 2013
Creatief Denken maar eerst:.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
De didactiek van vandaag
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Product van TU Delft, SEC
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Heen-en-weer denken tussen begrippen en verschijnselen bij zwaartepuntdemonstraties Ik deed een hele serie demonstraties rond zwaartepunten.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA

Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve als deze helpen mentale beelden te vormen waarin kennis en begrip wonen. Kennis wordt opgeslagen in beelden, niet in woorden.

Geboden (Scheider) 7. Ge zult demonstraties en practica gebruiken om te helpen in de formatie van beelden en kristallisatie van kennis, en om de praktijk van waarnemen te stimuleren, maar NIET om te pretenderen dat ontdekking gebeurt in 50 minuten.

Geheugen elementen (White, 1989) Propositions (stellingen) Images (impressies van zintuigen, geur, geluid, beeld) Episodes (verhalen, video clips in the mind)

Rol van demonstraties 1.Visualiseren 2.Illustreren 3.Episodes creëren 4.Motiveren 5.Onderzoeken 6.Redeneren met bewijsmateriaal 7.Oefenen heen-en-weer denken tussen begrippen en verschijnselen

Broekzak demonstraties Demonstreren met wat in een kaal lokaal beschikbaar is: Stoelen, tafels, bord, ramen, gordijnen, etc. Leerlingen Inhoud van de broekzak Inhoud van tassen Dus eigenlijk van alles en nog wat.

Voorbeelden Traagheid en rotatietraagheid Vinger in glas water Kinetische en statische wrijving Papiersnippers Geluid Kinematica rollenspel

Optica: vakdidactiek Zwijgend, alleen maar laten zien, (geen inleiding) Rondlopen Verwondering (?) Korte, minimale verklaring Of stralengang uit laten werken door leerlingen Uitbreiden: glas met grotere en kleinere diameter

Concept check over breking Opdracht: Schets de gang van de lichtstralen van de romp van de man (geel) naar het oog oog

Concept check over breking Opdracht: Schets de gang van de lichtstralen van man (geel) naar oog oog

Voorbeeld 1: Traagheid: translatie en rotatie Lineaire traagheid: “Weerstand” tegen Lineaire versnelling Rotatie traagheid: “weerstand” tegen Rotatie versnelling

TOETS: Wie is gemakkelijker in evenwicht te houden, moeder of dochter? dochter moeder

De vakdidactiek “Show and tell”, niet echt interactief of activerend Starten bij bekende situatie: translatie Traagheid definieren als “weerstand tegen versnelling” Rol van lengte en massa verdeling apart onderzoeken Circus toepassing (beetje te triviaal)

Munten 1.Eerst los, wat verwachten we? 2.Observatie 3.Dan middelste vastpinnen 4.Wat verwachten we? 5.Observatie 6.Exploratie, hoe kunnen we dit snappen ? Waar past dit in het curriculum? Wat zijn je doelen met deze demo?

Opdracht 1.Haal wat voorwerpen uit je zak of uit je tas of uit de omgeving van het lokaal en verzin in een paar minuten zoveel mogelijk demonstraties. 2.Werk de meest interessante demonstratie uit in een stappenplan.

Wat is er nog meer in het lokaal? Leerlingen! Zwaartepunt demo’s Rollenspelen

Nog meer zwaartepunten

En nog meer

Opdracht 1 : Leg uit wat er gebeurd is … schrijf een verklaring Gebruik begrippen als: Zwaartepunt Massa/gewicht Verdeling van massa (Moment) Redeneren met begrippen!

Het overkomt niet alleen ezels….

Soms gaat het juist goed!

Wip en zwaartepunt Kan dat? Misschien is het een pop?

Literatuur 1.Hand-out: 66 Broekzak Demonstraties en Visualisaties. 2.Boek: Showdefysica: natuurkunde laten zien door Frederik et al, NVON Liem: Invitations to Science Inquiry 4.Schlichting: Freihandversuche (google) 5.Contact: