Spinoza- zijn leven, filosofie en de relevantie en actualiteit ervan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Advertisements

Ik wens je De kracht van god.
De beroemdste persoon die er is …
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Woord van Leven Februari 2011.
Hindoeïsme en reïncarnatie
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Christengemeenschap De Goede Herder
Godsdienst.
Reflecties van de waarheid
Kader van deze presentatie:
De allergrootste liefde
17de eeuw (1.3) Politieke rechten De Republiek was een Statenbond zonder sterk centraal gezag Dat leidde tot -moeizame besluitvorming (tijdrovend) -een.
De christelijke boodschap
Godsdienst.
Om te genezen wie gebroken van hart zijn…
1. Jezus verhoogd Aan Gods rechterhand
Woord van Leven Augustus 2011.
Hoe balanceert u op Gods weegschaal? U zou verbaasd kunnen staan!
Lezen: Deut. 18:9 t/m 14 Zingen : Gezang 5:8
Waarheid maakt vrij 9 De tweede van de drie helden was Elazar, een zoon van Dodo uit Achoach. Hij was erbij toen David en zijn mannen de Filistijnen honend.
In deze presentatie staan beide.
De kerkvader Augustinus over
College 3 Kennisleer.
Godsdienst.
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Spinoza: leven, werken en de actualiteit van zijn filosofie.
Hoe luister je naar de wet van God?
Kees Schuyt, Rijnsburg 22 maart 2014
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Filosofie Wat is het? Waarom zou je het kiezen? Wat kun je er mee?
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Zondag 35 HC Franeker 8 maart 2009
Kvl, 26 ad 1) Tacitus, Josephus, Suetonius ad 2) met vele tijd-en plaatsgegevens, NT volledige manussripten uit 350 n.Chr.
Woord van Leven Woord van Leven Augustus 2012 Augustus 2012.
Ben jij wel eens verwonderd?
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
SENECA STOA.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
De doop in de Heilige Geest
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
De geschapen mens.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
DE BERGREDE (4) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan,  wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Christus Koning van het Heelal Cyclus B Koraal van Bach voor het einde van het liturgisch jaar « Ecce Homo » in de Kalvariekerk ZONDAG.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Economie als religie Aanbid ik de gaven of de gever?
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Emoties tussen cultuur en natuur? Inleiding door Miriam van Reijen over emoties, en de filosofie van de passies bij Descartes en Spinoza. Rotterdam, 6.
Persoonlijke effectiviteit door het veranderen van gedachten Dr. Miriam van Reijen (praktisch) filosoof Nive workshop, 4 juni 2014.
Welkom in deze Pinkster-dienst - een gave(n)dienst koor, voorlezing, zingende kinderen, bijdrage KIKker, preek enz. - een volle dienst laat u/je vullen.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 4 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over de.
Les 11 voor 12 maart In de Grote Strijd vocht Petrus een persoonlijk gevecht uit, daarom kan hij ons leren hoe om te gaan met de dagelijkse strijd.
Benedictus de Spinoza Lezing door Miriam van Reijen Protestantse Gemeente “De Ark”, Reeuwijk 19 januari 2016.
Job en zijn 3 vrienden deel 2. Stilte bij het begin « Zeven dagen en zeven nachten bleven ze naast hem op de grond zitten zonder iets tegen hem te zeggen,
Persoonlijkheid van de Geest
VRIJHEID IN CHRISTUS Les 11 voor 9 september 2017.
Het werk van de Geest.
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Pruiken en revoluties 4.1 De pruikentijd
MAKE LOVE – MAKE WAR Efeze 6:12
De toekomst van God volgens de filosofen
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
“OPDAT ZIJ ALLEN ÉÉN ZULLEN ZIJN”
De brief van Jakobus 6. Onze levenswandel.
Transcript van de presentatie:

Spinoza- zijn leven, filosofie en de relevantie en actualiteit ervan Miriam van Reijen OKW, Apeldoorn 10 oktober 2012

1632 (Amsterdam) – 1677 (Den Haag) Benedictus de Spinoza 1632 (Amsterdam) – 1677 (Den Haag) Spinoza is als tweede generatie allochtoon in Amsterdam geboren uit Portugees joodse ouders. Het Haagse portret, 18e eeuw

Joodse Begraafplaats Ouderkerk a/d Amstel met de graven van o.a. Spinoza’s ouders: Hanna Deborah (gest. 1637) en Michael de Spinoza (gest. 1653)

Juli 1656: de ban Na het failliet van het door hem en zijn broer Gabriel overgenomen bedrijf werd hij in 1656 om nog niet helemaal opgehelderde redenen door de synagoge in Amsterdam in de ban gedaan.

Rijnsburg: 1661 - 1663 Spinoza woont later een paar jaar in Rijnsburg, en hij een boek over Descartes publiceert

Spinoza in Voorburg: 1663 - 1669 Rudolf Roth

Den Haag: 1669 - 1677 De laatste jaren van zijn leven woonde Spinoza in Den Haag, waar hij in 1677 stierf Frédéric Hexamer, 1878-80

Geen graf, wel een gedenksteen Nieuwe Kerk, Den Haag Geen graf, wel een gedenksteen Johan Wertheim,1956

Spinoza haalt filosofie en theologie uit elkaar Het Theologisch-politiek traktaat (1670): de bijbel is mensenwerk en geen goddelijke waarheid. 1674: verboden door de Staten van Holland.

Drie motieven om dit boek te schrijven: (brief aan Henry Oldenburg,1665) de vooroordelen van de theologen, die ‘voor de mensen een belemmering zijn zich op de filosofie toe te leggen’, de herhaaldelijke beschuldigingen aan zijn adres van atheïsme, 3. en ‘voor deze vrijheid die hier vanwege het al te grote gezag en de brutaliteit van de predikanten op alle mogelijke manieren wordt onderdrukt, wens ik met alle middelen op te komen’.

Niet of nauwelijks aandacht voor zijn wijsgerige - Spinoza werd in zijn tijd en eeuwen daarna beschuldig van atheïsme, zielsverderf en blasfemie Niet of nauwelijks aandacht voor zijn wijsgerige antropologie: naturalistische mensbeeld (Ethica en begin Politiek Traktaat) en zijn politieke filosofie: democratie en radicale vrijheid van meningsuiting (politieke deel van het TTP en zijn TP) - Beide onderdelen van zijn filosofie zijn gebaseerd op zijn gods-opvatting (begin van de Ethica)

Ethica I Wat God of Natuur of Substantie is: oorzaak van zichzelf en van al wat is en gebeurt almachtige, oneindige en vrije noodzakelijkheid waaruit noodzakelijk oneindig veel dingen op oneindig veel wijzen voortvloeien

Ethica II de mens is eenheid van lichaam en geest de geest is de ‘idee van een concreet bestaand lichaam’ die de inwerkingen op het lichaam waarneemt en ook de voorstellingen van die inwerkingen mensen wanen vrij te zijn vanwege hun onwetendheid van de oorzaken van hun willen en handelen

- ook in de mens werkt de goddelijke wet ofwel de natuurwet (idem) Ethica deel III en IV: aard en oorsprong van de affecten en de onmacht van de rede (de praktische consequenties van Spinoza’s idee van God voor de mens) - de mens neemt geen aparte plaats in in het geheel van de natuur (voorrede deel III) - ook in de mens werkt de goddelijke wet ofwel de natuurwet (idem) - in al wat is werkt (er bestaat géén doeloorzaak) de conatus (= aandrift tot zelfbehoud en zich doorzetten en ontplooiien)

(vervolg) - de mens heeft geen vrije wil (deel II) - alles is volmaakt (deel IV) - er bestaat geen absoluut (ethisch) goed en kwaad (deel IV)

De Ethica als weg naar geluk door wijsheid (inzicht) (deel V) het hoogste goed = alles en iedereen en ook zichzelf zien in het licht van de eeuwigheid ofwel in relatie tot God dit inzicht leidt tot de intellectuele liefde tot God ofwel tot ‘al wat is’

Praktische consequenties voor het alledaagse (samen)leven: * met een andere wijze van denken (3) gaat een andere manier van voelen gepaard (voorbeelden: irritatie, haat, schuldgevoel, maar ook trots komen voort uit inadequate voorstellingen) * juist vanuit rust (niet veroordelen) is het mogelijk effectief te handelen

Spinoza is geen rationalist: “de rede vermag niets tegenover een aandoening, tenzij ze zelf tot aandoening wordt….” (Ethica, deel IV, stelling 14) in de voorredes van Ethica III en V bekritiseert Spinoza daarom expliciet Descartes en de stoïcijnse filosofen

‘De geest is gewillig, maar het vlees is sterk’ de sterkste voorstelling of aandoening wint dit gebeuren wordt vaak ervaren als een conflict tussen geest en lichaam (vlees) de ‘oplossing’: een interne transformatie van rede naar intuïtief weten (inzicht, verinnerlijkt, eigen gemaakt) (EIV, st. 14)

Vrije mensen in een vrije samenleving Spinoza heeft drie soorten argumenten voor zijn pleidooi voor een radicale vrijheid van spreken, schrijven, publiceren…. in de democratie die de meest natuurlijke en menselijke regeringsvorm is.

Drie argumenten: 1. De menselijke natuur: men kan niet denken wat men wil (filosofisch argument) 2. Het doel van de staat: veiligheid en rust, (rationeel, politiek en praktisch argument) 3. en daardoor vrijheid en geluk (‘ethisch’ argument)

Radicale vrijheid van denken, spreken en publiceren een radicale vrijheid van spreken en publiceren maar geen vrijheid van handelen en van ‘taalhandelingen’ de overheid (wet) staat boven de kerken: sancties om onrust en onvrede te voorkomen debatten, referenda en vrijwaring van indoctrinatie om zelf denken en meningsvorming te bevorderen

Actueel: vrijheid om te beledigen en kwetsen? onderscheid tussen vrijheid van denken, van uiten van gedachten en van handelingen ‘woorden geuit met list, met bewust gebruik van valse argumenten, en gesproken uit woede en haat’ zijn taalhandelingen (performatief taalgebruik) die verboden mogen worden tegen het risico van de vrijheid van meningsuiting zal een staat zichzelf en de onderdanen zo goed mogelijk beschermen, zoals dat ook gebeurt bij het toestaan van alcoholgebruik en risico’s in het verkeer

Om verder te lezen: Jan Knol, En je zult spinazie eten. Aan tafel bij Spinoza, filosoof van de blijdschap. Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2006. Herman de Dijn, De uitgelezen Spinoza, Boom, Amsterdam, 2000. Theun de Vries, Spinoza. De Prom, Amsterdam, 2003. Grenzen aan tolerantie: Erasmus, Hugo de Groot, Spinoza en de actualiteit. (W. Derkse, red.) Damon, Budel, 2005 Wiep van Bunge, Filosoof van vrede, de Haagse Spinoza. Van Stockum, Den Haag, 2008. Libertas philosophandi, Spinoza als gids voor een vrije wereld. In de Pelikaan, Amsterdam, 2008 Miriam van Reijen, Spinoza. De geest is gewillig, maar het vlees is sterk, Klement, Kampen, 2008. mt.vanreijen@avans.nl www.wijsgeer.nl/miriamvanreijen