Onderwijsprojecten in het Zuiden Inleiding: Belang van onderwijs Onderwijs evolutie in de wereld Aandachtspunten bij de opstart, uitbouw, verzelfstandiging.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

EDO in de lerarenopleiding
Senegal Senegal.
Maartens College 27 april 2012
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Welkom bij Leefstijl.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Edukans 4 april 2017.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Brede school in Berkenbos
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Hst 4: De wereld indelen.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Harmonisatieplannen kabinet
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Jongeren Preventie Team
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Herstructurering Sociaal Domein
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Dossier Empowerment.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Administrateur-generaal
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
VZW “Ons Steentje” IVRK art.7: Omdat kinderen het recht hebben om de ouders bij zich te hebben.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
NOORD-ZUIDWERKING IN EEN LOKALE OVERHEID Het is zo slecht verdeeld op de wereld, zo ongelooflijk slecht, dat we weten dat dit zo niet kan blijven duren.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Voorbeeldproject NGO – VZW – samenwerking Drinkwatervoorziening in het oosten van Guinee-Bissau Samenwerking binnen VPWvO (Vlaamse partners)  uitvoering.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
EDO-platform Hoe maken de verschillende ‘educaties’ werk van de global goals? Wat kunnen we verwachten van een ‘Internationaal Thematisch Netwerk’ EDO?
Leraars zonder Grenzen 09 april 2013 COV leermiddelenbeurs Gent.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Verwijzen naar kookboek.
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Progressief universalisme
Beroepsonderwijs voor jongeren | Zuid-Soedan
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Onderwijsprojecten in het Zuiden Inleiding: Belang van onderwijs Onderwijs evolutie in de wereld Aandachtspunten bij de opstart, uitbouw, verzelfstandiging van onderwijsprojecten in het Zuiden Inbedding in de lokale samenleving en samenwerking met partners, de school is geen gebouw, is deel van een gemeenschap Goede analyse en procesmatige aanpak Geïntegreerde benadering Verzelfstandiging

Waar je wiegje staat …

██ Heel hoge menselijke ontwikkeling ██ Hoge ██ Normale ██ Lage ██ Onbekend De toegankelijkheid en de kwaliteit van onderwijs hangt samen met de ontwikkelingsgraad van het land

Onderwijs is een mensenrecht recht art 26 UVRM (1948) 1.Iedereen heeft recht op onderwijs. Het onderwijs zal kosteloos zijn, althans wat het lager- en basisonderwijs betreft. Het lager onderwijs zal verplicht zijn. Technische- en beroepsopleiding zullen algemeen beschikbaar worden gesteld en hoger onderwijs zal gelijkelijk openstaan voor iedereen die daartoe de begaafdheid bezit. 2. Het onderwijs zal gericht zijn op de volledige ontwikkeling van de menselijke persoonlijkheid en op de versterking van de eerbied voor de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. Het zal het begrip, de verdraagzaamheid en de vriendschap onder alle naties, volkeren of godsdienstige groepen bevorderen en het zal de werkzaamheden van de Verenigde Naties voor de handhaving van de vrede steunen. 3. Aan de ouders komt in de eerste plaats het recht toe om de soort van opvoeding en onderwijs te kiezen, welke aan hun kinderen zal worden gegeven.

Onderwijs als belangrijke parameter van de human development index Gezondheid - gemiddelde levensverwachting bij geboorte Kennis: gemiddelde scholingsgraad - Hoeveel jaar school heeft een volwassene van 25j achter de rug? - Hoeveel jaar school zal een schoolrijp kind lopen? - Hoeveel % volwassenen kunnen lezen? Levensstandaard -BNP per hoofd van de bevolking -koopkracht

Onderwijs in de millenniumdoelstellingen MD2Het bereiken van universele basiseducatie In 2015 volgen alle kinderen, jongens en meisjes basisonderwijs

Resultaat 2015: % ingeschreven kinderen in basisscholen

Aantal leerlingen dat laatste jaar basisschool haalt in 2015 maakt 84% de basisschool af, in % of 1 op 6 niet = 57 miljoen kinderen van basisschoolleeftijd gaan niet naar school Geletterdheid bij mannen en vrouwen tussen jaar in %, in % of 103 miljoen niet, waarvan 60% vrouw of over alle leeftijden heen: 757 miljoen niet waarvan 2/3 vrouw

Onderwijs in de duurzame ontwikkelingsdoelen

SDG 4 : Gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs verzekeren en levenslang leren bevorderen

SDG 4: subdoelen Alle leerlingen verwerven kennis en vaardigheden rond o.a. duurzame ontwikkeling en levensstijl, mensenrechten, gendergelijkheid, vreedzaam wereldburgerschap, culturele diversiteit Bouw en renovatie van faciliteiten die kind-, vrouw – en handicapvriendelijk zijn en die veilig, vredig, effectief en inclusief leren waarborgen Tegen 2020: banden tussen scholen in ontwikkelde landen en in landen in ontwikkeling Tegen 2030: aanzienlijke groei van gekwalificeerde leraren via internationale samenwerkingsprogramma’s

Het belang van goed onderwijs Onderwijs draagt bij tot zelfredzaamheid. Onderwijs draagt bij tot vrede, respect en verdraagzaamheid. Onderwijs draagt bij tot inspraak en participatie Onderwijs draagt bij tot burgerzin en verantwoordelijkheid Onderwijs van meisjes draagt bij tot gezondheid en minder kindersterfte.

Onderwijs is meer dan leren rekenen en schrijven

De aanloop tot een 4 de pijler project Face to face contact Geraakt worden door een situatie Familiale banden Contacten via jobs, reizen, stages, vrijwilligerswerk … Directe actie Informeel Weinig planning

Van de aanloop tot aan de meet … Geïntegreerde Inbedding Analyseren/plannen Verzelfstandiging benadering

Aandachtspunten bij vliegende start, uitbouw, verzelfstandiging van onderwijsprojecten Wie zijn de partners bij de opstart en wat is hun draagkracht ? Welke verankering en verbredingskansen? Welke expertise hier en ginds? Welke doelen op welke termijn? Blinde vlekken, gekleurde focus Snel, concreet, … versus structureel via de overheid (zelf bouwen) Wat zijn de middelen / de wegen daartoe? Financieel, materialen, stagiairs-vrijwilligers, peter- meterschappen … Wie draagt welke verantwoordelijkheid op welk niveau? Planning, uitvoering, controle, ‘ownership’

Geïntegreerde benadering Is een integrale benadering: oog voor en speelt in op verschillende noden en opportuniteiten die samenhangen. Verrekent de standpunten en belangen van de verschillende relevante betrokkenen: het kind, de ouders, de samenleving … Weegt de verschillende behoeften van de verschillende sectoren af tegen elkaar en tegen het geheel.

3 Hefboomfunctie … Geïntegreerde aanpak Een leerling is ook Kind van … Broer/zus van … Jongen / meisje Gezond of niet Kansrijk / kansarm Met / zonder beperking Lid culturele meerderheidsgroep / minderheidsgroep Waardedrager… Toekomstige werknemer of ondernemer Weggebruiker …

Inbedding in de lokale samenleving De ‘brede school’ Het betrekken van ouders, buurt, overheden, beslissers in de gemeenschap en de leerlingen zelf Ingebedde onderwijsprojecten gaan veel verder dan renoveren of bouwen: resultaat<neveneffecten Onderwijs gaat over participeren aan de samenleving

Een school is ook : - een ontmoetingsplaats - een plaats om te sporten - een al dan niet veilig onderkomen - een plaats waar ook volwassenen vorming krijgen - waar de dorpsoudsten vergaderen - een school is deel van de samenleving

Goede analyse en procesmatige aanpak Samen met andere actoren in de samenleving een analyse maken van noden en kansen Vragen daarbij o.a. - Financiële mogelijkheden van de gezinnen? -Moeten/mogen de leerlingen meewerken om aan voldoende inkomsten te geraken? -De kijk van ouders op (beroeps)onderwijs (van meisjes)? -Aandacht voor minderheidsgroepen ? -Veiligheid? Conflictenzone? -Toegankelijkheid en bereikbaarheid van de school? - Beschikbaarheid en de deskundigheid van leerkrachten? -Beschikbaarheid en de kwaliteit van het lesmateriaal?

Stappenplan Aan welke voorwaarden moet er eerst voldaan worden voor een volgende stap kan gezet? Welke acties zijn daarvoor nodig? En wie zijn de partners die daarin een rol kunnen spelen? Tijd ‘verliezen’ in Betrokkenheid vergroten Communicatiecompetenties

Responsabilisering Ownership vs donorship Empowerment van de partner Capaciteitsversterking vorming en opleiding, stagiairs-vrijwilligers, … Financiële verzelfstandiging stapsgewijs diversificatie van de inkomsten bijdragen doelgroep commerciële activiteit subsidies lokale overheid 23 Verzelfstandiging

Samen educatief sterker? Leraars zonder Grenzen! LzG is een platform voor mensen die educatieve projecten runnen in het Zuiden LzG 42 projecten Noord- en Zuidwerking helpen ondersteunen – Naambekendheid – Studiedagen – Expertise uitwisseling – P.R. materialen – Bemiddeling voor stagiairs en vrijwilligers – Uitreiken fiscale attesten

Samenwerking school hier met school in het Zuiden -Sensibiliseren -Uitwisselen -Ondersteunen

Waar zijn wiegje ook staat … 1 Inbeddding