Raadsbijeenkomst Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard 16 april 2014 voorzitter DB en AB Paul Verhoeven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Regio ZHZ in verandering Informatiebijeenkomst voor Raadsleden Drechtsteden 20 mei
Advertisements

Workshopronde Woensdag 18 april
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Medezeggenschap op de Julianaschool Wie zijn wij Waarvoor is er een MR Wat doen wij.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
... Molenwaard via naar… BESTUURSKUNDIGE WETMATIGHEDEN
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Omgevingsdienst Rivierenland “ Van én voor de deelnemers”
De BEL werkt! Ontstaan, werking en het succes van de BEL Combinatie
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Leo Bezemer directeur/secretaris Regio Noord-Veluwe
Van Harte Welkom in Grou
Snoeien en erbij blijven Aanpak begroting
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Albrandswaard op weg naar een regiegemeente
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Gemeente Delft 11 juni André Hertog Directeur N.V. IRADO.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
De nieuwe Brandweer Hollands Midden Bijeenkomst gemeenten (Nieuwerkerk aan de IJssel,19 januari 2010) Henk Meijer Regionaal commandant Zuidplas, Boskoop,
Commissie R&A Verbonden partijen Besturing & Controlling 25 november 2014.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Besluit februari 2011 Een samenwerkingsverband aan te gaan tussen de SED- gemeenten (Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland). De 6 benoemde projecten in.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Nóg krachtiger en dichterbij! Implementatieplan doorontwikkeling GRS A2 drs. Stan van de Laar Raadsinformatiebijeenkomst Cranendonck, 03 december 2014.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Herstructurering De Betho Informatieve raad d.d. 12 november 2015 Participatiewet Afschaffen Wsw, beschut werken Doelgroep uitbreiding Re-integratie.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Heroriëntatie steunfuncties binnen de Sociale- en Culturele pijler. De stand van zaken 18 november 2005.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
Samenwerking Ooststellingwerf en Weststellingwerf 23 mei 2012.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Regionale raadsbijeenkomst
De brandweer als verbonden partij van de gemeente Sint Anthonis
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Afdeling in de steigers… Jan Kappers
Uitdagingen voor lokale overheden
Leren van elkaar in samenwerking
Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg
Advies Commissie GGDrU Regio Amersfoort 21 juni 2018
Ontwerp liquidatieplan DSW: eerste aanzet
Transcript van de presentatie:

Raadsbijeenkomst Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard 16 april 2014 voorzitter DB en AB Paul Verhoeven

2 Korte geschiedenis april 2012: formele start van GRS A2 2012: vaststelling position paper met de 6 uitgangspunten voor de GRS A2 2012: procesgang begroting 2013 erg lastig raad van Cranendonck vraagt om risico-analyse begroting juli 2013: rapport Berenschot raadsbijeenkomst - 16 april 2014

3 Conclusies Berenschot kosten voor programma’s zijn ongeveer gelijk aan normenkaders kosten voor overhead zijn lager dan de normenkaders gemeenten vinden tijdelijk hogere kosten voor opzet van organisatie acceptabel, maar daarmee dan ook een verwachting dat kosten op termijn gaan dalen enkele functies bestaan voor bepaalde tijd, terwijl die structureel noodzakelijk zijn voor de GR een deel van de overheadkosten is verweven in de programma’s (p & o en fac. zaken) en daardoor is begroting weinig transparant en bemoeilijkt sturing op kosten samenwerkende gemeenten hebben geen eenduidig beeld over benodigde en gewenste formatie, met name tav staffuncties duidelijkheid van de begroting vermindert door plaatsen van overheadkosten in programma’s en achterwege laten van huisvestingskosten er zijn sterke verschillen waarop het opdrachtgeverschap is ingevuld de toekomstvisie van deelnemers over samenwerking stemt niet overeen er worden kansen gezien voor uitbreiding van samenwerking, zowel qua taken als ook deelnemers raadsbijeenkomst - 16 april 2014

4 Samenvatting conclusies kosten zijn lager of gelijk aan benchmark GRS A2 moet een volwaardige organisatie worden op directieniveau en overhead begroting is te weinig transparant sturing op GRS A2 moet verbeterd worden gemeenten moeten een duidelijke en gemeenschappelijke toekomstvisie hebben raadsbijeenkomst - 16 april 2014

5 Aanbevelingen formatie tijdelijke functies omzetten in structurele functies functie van directeur voor ½ fte te handhaven en structureel in te vullen en bij uitbreiding GRS A2 ook in fte uit te breiden de functie van ambtelijk secretaris te handhaven de functie van controller op1 fte te handhaven volwaardige organisatie vereist ook een volwaardige overhead (managementondersteuning, P&O, communicatie) raadsbijeenkomst - 16 april 2014

6 Aanbevelingen financieel huisvestingskosten opnemen in de begroting overheadkosten uit programma’s halen en verschuiven naar staf sluit een DienstVerleningsOvereenkomst en leg dit vast in de begroting spreek met de gemeenten “couleur locale” af voor bijzondere taken zonder andere gemeenten mee te laten betalen (maatwerk) raadsbijeenkomst - 16 april 2014

7 Aanbevelingen toekomst en bestuur Neem nieuwe samenwerkinginitiatieven Harmonisatie van het opdrachtgeverschap: ◦wie heeft wat nodig, van welke kwaliteit en tegen welke prijs? ◦wat mag van de opdrachtgevers (gemeentesecretarissen) worden verwacht en wat van de opdrachtnemer (directeur GRS A2)? randvoorwaarde is dat de 3 colleges een gedeelde visie hebben over toekomst en ambities maak onderscheid tussen bedrijfsvoeringsamenwerking en beleidsinhoudelijke onderwerpen. Ten principale: secretarissen gaan over bedrijfsvoering, bestuurders over sturing op beleid. Stel de governance (sturing) op de GR-ontwikkeling hierop bij: AB – DB – portefeuillehouders en gemeentesecretarissen. raadsbijeenkomst - 16 april 2014

8 Beslislijn DB/AB hebben “Berenschot” in juli 2013 vastgesteld hierbij is besloten om op meer bedrijfsvoeringstaken samen te werken directeur GRS A2 heeft “Berenschot” vertaald naar uitwerking en voorstellen 17 december hebben colleges dit bekrachtigd en gevraagd om een koersdocument raadsbijeenkomst - 16 april 2014

9 Proces koersdocument december 2013/ januari 2014: bestuurlijke overeenstemming kaders: -zelfstandigheid en autonomie blijven onaangetast - alle bedrijfsvoeringstaken samenvoegen -efficiency en nabijheid -geen nadeelgemeenten in financiële zin uitwerking door 3 GS-en, directeur GRS A2 en hoofden bedrijfsvoering februari/ maart: vaststelling koerdocument in AB GRS A2 en 3 colleges koersdocument geeft richting aan doorontwikkeling GRS A2 vaststelling koersdocument en implementatieplan; vervallen position paper raadsbijeenkomst - 16 april 2014

10 Welke bedrijfsvoeringtaken zijn het naast W&I, I&A en JuZa? personeel en organisatie financiën en administratie facilitaire zaken inkoop (excl. BIZOB) communicatie gegevensbeheer managementondersteuning management raadsbijeenkomst - 16 april 2014

11 Wat is er besloten? samenwerking binnen GRS A2 wordt geïntensiveerd en uitgebreid alle bedrijfsvoeringstaken van de gemeenten worden binnen GRS A2 gebracht proces is voor 1 januari 2016 afgerond betekent dat ongeveer 100 fte van gemeenten naar GRS A2 gaan (GRS A2 straks: 160 fte) medewerkers rechtspositioneel in GRS A2, maar fysiek op gemeentehuis raadsbijeenkomst - 16 april 2014

12 Herijking governance AB en DB behouden huidige samenstelling en stemverhouding bestuurlijke advisering via gebruikelijke kanalen: -bestuurlijke advisering door GS in eigen college directieraad verantwoordelijk strategische aansturing GRS A2 -drie GS en directeur GRS AB betrokkenheid/invloed gemeenteraden? -het betreft bedrijfsvoeringstaken -betrokkenheid via begroting -W&I en JuZa hebben aparte positie raadsbijeenkomst - 16 april 2014

13 Welke gevolgen? GRS A2 van, voor en door de drie gemeenten: merkbaar in cultuur kenmerkt zich door nabijheid, efficiency en flexibiliteit samenwerking leidt tot minder meerkosten winst zit in efficiency, kwaliteitsgroei en klaar zijn voor de toekomst GRS A2 gemeenten werkzaam vanuit 3 gemeentehuizen: -elk routinematig taakveld heeft thuisbasis in een van de gemeentehuizen -adviseursrollen per gemeentehuis belegd -het nieuwe werken maakt taakuitvoering dichtbij de klant mogelijk -werkplekken worden zoveel als mogelijk flexibel ingericht raadsbijeenkomst - 16 april 2014

14 Tijdlijn 1 juli implementatieplan klaar derde kwartaal besluitvorming DB en AB start met P&O (laaghangend fruit) oktober starten plaatsingsprocedures oktober tussenbericht naar raden afronding medio 2015 GRS A2 wordt (weer) gehuisvest in gemeentehuizen raadsbijeenkomst - 16 april 2014

15 Toelichting begroting 2015 Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard 16 april 2014 directeur GRS A2 Godfried van Gestel

16 Samenwerking A2 gemeenten afdeling Werk en Inkomen afdeling Informatievoorziening en Automatisering afdeling Juridische zaken staf Effecten koersdocument zijn nog niet in de begroting verwerkt! raadsbijeenkomst - 16 april 2014

17 Financiële cijfers raadsbijeenkomst - 16 april 2014

18 Bijdragen gemeenten raadsbijeenkomst - 16 april 2014

19 Uitgangspunten 2015 basis Begroting 2014 genomen besluiten (bijvoorbeeld schuldhulpverlening) aanbevelingen rapport Berenschot prijsontwikkeling 2% loonontwikkeling 0% raadsbijeenkomst - 16 april 2014

20 Tijdlijn voorlopige vaststelling DB op zienswijze gemeenteraden vaststelling DB op vaststelling AB op doorsturen naar provincie voor begrotingswijziging na zomervakantie raadsbijeenkomst - 16 april 2014

21 Financiële kengetallen zijn als volgt raadsbijeenkomst - 16 april 2014 GRS A Benchmark 2013 Gemeentelijke ICT kosten per inwoner € 68,-€ 73,- ICT kosten per fte € 7.274,-€ 9.324,- ICT kosten per account € 5.642,-€ 6.298,- ICT kosten per werkplek € 6.770,-€ 6.685,- Formatie14,4 fte16,75 fte