LOB ML/AK/EC 15 april.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
LOB ????.
LOB-middag Haaglanden
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Welkom op de ouderavond van klas 3
Van, voor én door het onderwijs.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Competentiegericht leren vmbo
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
LOB binnen Taalbrug DG.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Onderzoeksvaardigheden 3
Kijken naar Kinderen Week 4
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
Opdrachten en eindopdracht
Bijeenkomst September 2015
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
LOB in het PTA van het VMBO
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Digi(bord)boek project <titel project>
Mijn visie op onderwijs
Verbindend Leren in gemengde en theoretische leerweg
Coachtraining DOEN?! DAG 2
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Cijferloos lesgeven bij talen
Groepsopdracht Vakblad maken voor de doktersassistent
Transcript van de presentatie:

LOB ML/AK/EC 15 april

Wat EEN MODULE met Workshops Leertaken Stageopdrachten Een beroepstaak

DOEL Het uiteindelijke doel van opvoeden is, iemand te leren zodanige keuzes te maken (ook privé) dat hij later in de samenleving een waardevolle plek kan innemen waar hij de dingen doet die bij hem passen en hem uitdagen, waarin hij goed is en energie en plezier aan ontleent. Zou dit leerproces van loopbaanleren dan eigenlijk niet de rode draad moeten zijn in ons onderwijs?

DOEL Loopbaancompetenties adequate en effectieve gesprekken voeren met leerlingen over hun loopbaan (en kan deze ook organiseren), verschillende methoden hanteren om leerlingen tot reflectie op hun loopbaan te brengen zodat ze zich steeds beter bewust worden van de beweegredenen achter hun keuzes, een visie ontwikkelen, verwoorden en verdedigen over loopbaanleren en de implementatie van loopbaanleren in de school, aangeven op welke manier hij/zij vanuit zijn eigen rol als vakdocent een bijdrage kan leveren aan het loopbaanleren van de leerling opdrachten ontwikkelen waardoor leerlingen in beroepsonderwijs zich kunnen oriënteren op hun identiteit als burger en beroepsbeoefenaar, een loopbaangerichte leeromgeving ontwerpen, een bijdrage leveren aan de kenniskring, de wereld van beroepen en beroepsopleidingen omschrijven, de eigen leerbiografie in kaart brengen en instrumenten ontwikkelen om dat ook bij leerlingen te doen. samenwerken in heterogene, vakoverstijgende teams.  

DOEL (Leren) begeleiden van leerlingen bij het maken van keuzes voor leven, werk en beroep en het ontwikkelen van competenties hiertoe bij hemzelf. HOE? Student jaar 3 Bagage:  FO onderwijs jaar 1 en 2  Fragmentarische kennis vmbo Werkplekleren Trainingen mbt LOB- competenties Projecten in de school Leertaken die uitgevoerd worden in de stageschool (max 3 cps) Activiteiten in het kader van LOB die gekoppeld zijn aan lopende projecten op de stageschool Trainingen die uitgevoerd worden ism de stageschool Leerdoelen die voortvloeien uit de specifieke werkpleksituatie Werkbijeenkomsten mbt thema’s LOB

MODULEOPZET 2 bijenkomsten per thema Wat is loopbaanleren? Hoe kies ik zelf? Reflecteren op de eigen loopbaan. Bespreking onderzoek Leerbiografie Het voeren van loopbaangesprekken Contextrijk leren Vraaggestuurd leren in een contextrijke omgeving Loopbaangerichte leeromgeving Eigen visie

LEERTAKEN (opleiding) Er is een programma van leertaken waarmee studenten werken aan een of meer beroepsproducten en/of beroepsdilemma’s. Ze zijn gerelateerd aan eigen vak De resultaten worden verzameld in een portfolio. Eigen leerbiografie schrijven, er zijn bronnen, tests (+workshop) Reflectiemethode uitwerken (+workshop) Loopbaangesprek(ken) voeren en verslag leggen (oriënterende workshop) Contextrijke opdrachten maken voor eigen vak (+workshop) Een visie ontwikkelen op loopbaanleren en de implementatie ervan in de school. (+workshop) Ontwikkelen van (vakgebonden)opdrachten waardoor leerlingen in beroepsonderwijs zich oriënteren op hun identiteit als burger en beroepsbeoefenaar (vraagsturing) (+workshop) Ontwerpen krachtige loopbaangerichte leeromgeving

Leertaken over contextrijk leren Ontwerp 3 contextrijke opdrachten voor leerlingen vmbo voor je eigen vak (in format) Beschrijf hoe je (volgens jou) de kwaliteit van contextrijk leren zouden moeten waarborgen. Welke adviezen kun je in dit kader voor jouw stageschool formuleren?

OPDRACHT LEERLINGEN Titel . Omschrijving Voorwaarden voor gebruik Niveau Doelen Tijdsduur Benodigde voorbereiding en hulpmiddelen Context Uitvoering; Docentenactiviteiten Leerlingenactiviteiten Nabespreking Tips

LEERTAAK LEERBIOGRAFIE Benoem en beschrijf 5 momenten in je leven waarop je veel geleerd hebt Probeer te achterhalen: hoe dat kwam welke factoren/personen/ omstandigheden daarop van invloed waren

BEROEPSTAAK De beroepstaak is een betekenisvolle hele taak zoals deze in alle complexiteit in de werkelijkheid door een beroepsbeoefenaar (expert) wordt uitgevoerd. De beroepstaken zijn de bouwstenen voor het curriculum en hebben meestal betrekking op meerdere competenties tegelijk.

BEROEPSTAKEN Bedenk een project waardoor de leerlingen een betere profielkeuze kunnen maken. Welke zorg/problemen heeft de school. Volgens ons heeft de school het probleem van de verkeerde profielkeuze, met alle gevolgen van dien, zoals bijvoorbeeld een verkeerde vervolg opleiding. Tijdens de DWP hebben we het over verkeerde keuzes gehad, en het is niet helemaal duidelijk of dat nou echt het probleem is, of dat leerling mogen leren van hun verkeerde keuzes. Hierin is ook naar voren gekomen dat HAVO/VWO leerlingen hun keuze vooral baseren op welke vakken ze leuk vinden en wat hun vriendjes of vriendinnetjes doen. Ze baseren hun keuze dus niet op de beroepsgroep die ze aantrekkelijk vinden, waardoor ze in de bovenbouw nog moeten switchen.

BEROEPSTAKEN Leerlingen van basis/kader leerjaar 3 verzorgen een wellnessdag voor verstandelijk gehandicapten. Zij zullen deze mensen een dagje lekker verwennen. Geïntegreerde vakken: Nederlands, Biologie, Lichamelijke opvoeding, Maatschappijleer, Zorg en Welzijn, Uiterlijke verzorging  Leerdoelen: De leerling verdiept zich in de belevingswereld van de gasten maakt een programma voor de diverse onderdelen van de dag Zorg: restaurant; Welzijn: activiteitenprogramma; Uiterlijke verzorging: haarverzorging/schoonheidsverzorging Hoofdvraag: Welke invloed heeft het project op het loopbaanleren van de leerling? Deelvragen ; Welke invloed heeft het project op de beroepsidentiteit van de leerlingen? Leidt het koppelen van de theorie aan de praktijk tot een beter beroepsbeeld? Zijn leerlingen gemotiveerd om aan hun beroepsidentiteit te werken wanneer dit via een project gaat?

BEROEPSTAAK M&M Onderzoek naar stand van zaken mbt burgerschap in de school Visie Praktijken - Vakgebonden - Vakoverstijgend - Schoolgebonden - Extern 3. Ontwikkeling product

BURGERSCHAP Alle scholen zijn sinds 2006 verplicht daar aandacht aan te besteden A. De ‘roots’ van Burgerschap. B. Regelgeving en recente ontwikkelingen rondom Burgerschap. C. Brondocument; kerntaken, werkprocessen etc. D. Visie op Burgerschap. E. Implementatie (plannen van aanpak) Burgerschap. F. Kwalificatie: beoordelen en examineren van Burgerschap. G.Professionalisering H. Specifieke concepten in de praktijk. I. Tevredenheid leerlingen/docenten/MT. J. Internationale oriëntatie. K. Problematiek Burgerschap binnen BBL-trajecten. L. Landelijke methoden Burgerschap. M. Burgerschap VMBO/MBO. N. Didactisch model.

WORKSHOPS (2 voor ieder thema) 8 ects (?) Wat is loopbaanleren? Instructie onderzoek 3. Wat is loopbaanleren? Incl: Burgerschap 4. Reflecteren op loopbaan in vmbo. Verschillende methoden Bespreking onderzoek 5. Leerbiografie: sociologische perspectieven Loopbaangesprekken: focus op wat wil ik, wat kan ik, wie ben ik Dialoog n.a.v. praktijkervaringen 7. Contextrijk leren: genereren van praktijkgerichtheid 8. Vraaggestuurd leren in een contextrijke omgeving 9. Loopbaangerichte leeromgeving. Vanuit verschillende rollen en perspectieven 10. Eigen visie Incl:Burgerschap

WORKSHOPS Presentatie (interactief) Discussie Opdracht Bijvoorbeeld: Voer een loopbaangesprek op basis van casus met observator en observatiecriteria. Ontwerp 1 contextrijke opdracht Ontwerp 1 vraaggestuurde opdracht Simulatiespel krachtige leeromgeving Ontwikkel (en voer uit): een reflectiemethode

Samenvatting leerbiografie Sociale achtergrond: Generatie? Econ, cult, soc kapitaal ouders/verzorgers Opvoedingsstijl? Soorten netwerken: Geïndividualiseerde, fluïde vriendschapsnetwerken Gesloten jeugdculturele scene: Familieclan Partnercentrering Soort school- en werktraject Kansrijk standaard/stapel/in en uittraject Kansarm standaardtraject, uitval, keuzedoolhof Soort vrijetijdsbesteding: Jeugdcultureel Cultureel Combineerders Visie op leren, werken, toekomst Standaard- of keuzebiografische oriëntatie Moderne of postmoderne visie op levensterreinen 18