Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 1 Regelgeving & Risico’s: Ordening of Overkill?! NINTES, 22 april 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Veilig Internet’ Prof. Egbert Dommering De Balie 5 februari 2007.
Advertisements

Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
De Drama Driehoek.
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
WMO Praat mee!.
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Onderzoek in het nieuws? Kansen en bedreigingen Chris Aalberts CEPHIR - 4 maart
Risico’s en gevaren van techniek
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
Vraagsturing en marktwerking
Levensvragen Over geluk…..
Prestaties en de omvang van de overheid Op zoek naar de kern van het debat Prof. Dr. Wouter Van Dooren Universiteit Antwerpen Onderzoeksgroep Management.
Ja, ik communiceer naar de persoon toe (en familie) naar het korps toe en zelf soms naar de publieke opinie.
Verdiepingsbijeenkomst Milieu Gemeenteraad Utrecht 22 april 2008 Hans Iserief, senior adviseur Procesmanagement & communicatie.
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Er zijn vele goede redenen om niet, blanco of ongeldig te stemmen.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Conditioneel Compatibilisme
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Risicocommunicatie: een spel van invloed en beïnvloeden
Beter Benutten-aanpak
Prof. dr. Kees Goudswaard Delta Lloyd Congres Pensioenvisie 2011 Haarlem, 13 oktober 2011 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Kunnen we verder.
Het vertrouwen van de overheidsaccountant OVAC najaarsbijeenkomst 20 november 2008 presentatie door mr. drs. Bas Sepers raadslid PvdA Den Haag.
B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.
Beste Vriend,    Het is met een enorm verdriet dat wij U heden het overlijden moeten melden van een zeer dierbare vriend, gekend onder de naam « Gezond.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Politiek.
4.1: Het parlement is baas boven baas
Governance sociale huisvesting in de EU VTW 24 juni 2014 Rudy de Jong.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Trends 3 Trends in Kinderopvang en Opvoeding jonge kinderen
§4: Regering en Parlement:
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Bestuurlijke handhaving en aansprakelijkheid Prof.mr. G.T.J.M. Jurgens 18 april 2012.
De kracht van positief opvoeden
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Valérie van ‘t Lam VMR Actualiteitendag 2016 Wabo en omgevingsvergunning milieu.
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Taak Bouwpathologie, Renovatie en Onderhoud Charlotte Swertvaegher 2MAK Dirk Gijsemans.
“Much ado about nothing” én “Steen in de Vijver” Henk Wesselo 17 februari 2016 Wet DBA:
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Participatief traject Veldinstallaties Zonnepanelen Presentatie Beeldvormende Raad, 16 april 2015.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Wmo 2015 en Mantelzorg. Hoe ver staat het? Rijk schiet niet op Juli e kamer? Gegevens cliënten pas in augustus naar gemeente Kadernota mei 2014:
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
12.2 Totstandkoming van een wet
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
H1 Wat is politiek?.
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Rein Aantjes strategisch adviseur wonen en sociaal domein
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Van Twitter naar toezicht: omgaan met het burgerperspectief bij incidenten Robert Mout Mark Taal.
Transcript van de presentatie:

Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 1 Regelgeving & Risico’s: Ordening of Overkill?! NINTES, 22 april 2009

Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 2 INHOUD Inleiding Prof dr Herman van Gunsteren Inleiding drs Pieter van Geel Discussie

Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 3 Prof dr Herman van Gunsteren Herman van Gunsteren is rapporteur Nieuwpoort 2009 over de verhouding van politiek en media. Hij was hoogleraar politieke theorieën en rechtsfilosofie aan de universiteit Leiden. Auteur van The Quest for Control (1976), Culturen van besturen (1994), A theory of citizenship (1998), Stoppen: U kunt het, U wilt het, U doet het niet (2002), Woordenschat voor verwarde politici (2003), Gevaarlijk veilig: terreurbestrijding in de democratie (2004), Vertrouwen in democratie (2006), Bouwen op burgers (2008). Hij was lid van de Wetenschappelijke Raad voor Het Regeringsbeleid, waarvoor hij de publicatie Eigentijds burgerschap (1992) verzorgde. Met Rudy Andeweg schreef hij Het grote ongenoegen: over de kloof tussen burgers en politiek (1994), met Grahame Lock Politieke theorieën (1977) en Sterke posities in de politieke filosofie (1989), met Martin Kohli, Martin Rein en Anne- Marie Guillemard Time for retirement (1991) en met Cox Habbema Oud fout (2006). Als pianist trad hij op met diverse orkesten en won hij de eerste prijs in het concours Leopold Bellan (1959) in Parijs.

Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 4 Inleiding Herman van Gunsteren Regels - veel geklaag Preventie - over onmogelijkheden Veerkracht - de ongekende toekomst Regels Bedrijfsleven heeft veel last van regels - ervaart administratieve druk Last hebben van de overheid - bijvoorbeeld als gevolg van geweld Willekeur (toepassing van regels) Wat zijn de voordelen van regelgeving?  Persoonlijk en onpersoonlijk vertrouwen: vb. Rechtspraak en zorg - een rechter of arts hanteren het principe ‘zonder aanziens des persoons’ Regels in het verkeer  legitieme verwachtingen, vb. Hernan de Soto (Mystery of Capital) over het belang voor bedrijven van eigendom en contracten om efficiënte markten te faciliteren

Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 5 Inleiding Herman van Gunsteren (2) Veelheid aan regels (vb. 45 verkeersborden bij een kruispunt)  Coherent geheel  Minder regels niet zomaar de oplossing  Niet zichtbare regelgeving Meer vertrouwen, leidt tot minder regels?  Regels die niet passen  vb wetenschap en promovendi, niet zelden leiden strikte regels tot vertrek van promovendi die vervolgens elders hun onderzoek succesvol afronden en promoveerden  Politieke besluitvorming en transparantie  Moeilijk zegbaar - cultuur bepalend voor communicatie, vb Korean Air heeft een aantal opeenvolgende jaren relatief veel ongelukken gehad, het niet durven communiceren naar meerderen bleek de oorzaak (zie o.a. Malcom Gladwell)

Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 6 Inleiding herman van Gunsteren (3) Preventie Anti terrorisme wetgeving - effectief? Terugkeer van de staat - alles regelen van bovenaf Ouder - kinder dossier - verantwoordelijkheid voor het opvoeden va kinderen bij ouders, verkeerde classificaties (persoonsverwisseling) NB Schade voorkomen is soms groter dan de schade als gevolg van het gevaar zelf Voorzorgprincipe is niet coherent - maatregelen worden namelijk niet genomen als het gevaar voorkomen kan worden (we hebben geen statistieken over uitblijven van gevaar) Preventie veronderstelt maakbaarheid van de samenleving - niemand heeft een glazen bol  DOS = De Ongekende Samenleving  Dingen die gebeuren - beste reactie is niet goed genoeg Files en illegalen zijn al 20 jaar een verrassing! Risico’s moeten worden ingeschat - helaas onmogelijk bij ongekende gebeurtenissen (zie onder andere Schwab, The Black Swan)

Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 7 Inleiding Herman van Gunsteren (4) Veerkracht Eenheid | Samenleving Manier voor conflicthantering - antagonisten  Concurrentie in de economie  Hoor en wederhoor in het publieke debat  Voor en tegen in de politiek  Waarheid en onwaarheid in wetenschap Voorwaarden  Diversiteit  Multipele representatie (kamer, regering, hoge raad0  Waarde betrokken selectie  Leiderschap - indirecte controle (o.a. The Wisdom of Crowds: Why the Many Are Smarter Than the Few and How Collective Wisdom Shapes Business, Economies, Societies and Nations, James Surowiecki)  Corporate governance - Cees Cools (Controle is goed, vertrouwen nog beter, Over bestuurders en corporate governance)

Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 8 Drs Pieter van Geel Pieter van Geel (1951) is vanaf 21 februari 2007 fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer en maakt sinds 30 november 2006 deel uit van de Tweede Kamerfractie van het CDA. Hij was van 22 juli 2002 tot 22 februari 2007 staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer belast met milieu. In 2002 en 2003 was dat eveneens gedurende korte tijd. De heer Van Geel was eerder gemeentesecretaris van Helmond en lid van Gedeputeerde Staten van Noord- Brabant. Voor zijn loopbaan als volksvertegenwoordiger was de heer Van Geel van 1974 tot 1980 planoloog van de gemeente Helmond, van 1974 tot 1980 en van 1980 tot 1988 hoofd afdeling onderzoek, statistiek en beleidsontwikkeling, van diezelfde gemeente. Naast zijn kamerlidmaatschap is Pieter van Geel sinds juni 2007 ambassadeur van BizWorld (project om kinderen op een speelse wijze kennis te laten maken met ondernemerschap)

Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 9 Inleiding Pieter van Geel Praktijkervaringen Vuurwerk - ramp Enschede Politiek reageert met extra regels - dermate strikte interpretatie dat opslag van professioneel voorwerk uiteindelijk in Duitsland plaatsvindt. Gevolg is dat bij gebruik het vuurwerk over de weg vervoerd wordt en mogelijk een nacht op een parkeerplaats in een geparkeerde vrachtwagen staat, met alle gevaren van dien Hoogspanningskabels - mogelijke statistisch verband met leukemie Preventie - voorzorgsbeginsel, geen scholen in nabijheid hoogspanningsleiding. Heeft direct precedentwerking naar bestaande bouw. Kosten en risico’s niet in balans - immers alle 380Kv leidingen zouden ondergronds moeten UMTS - masten: er zou een relatie zijn met gezondheidsproblemen met mensen die woonden in panden met masten op het dak. Voorzorgprincipe zou hier vragen om spoken te bestrijden die niet bestaan

Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 10 Inleiding Pieter van Geel (2) Conclusies Spanningsveld tussen beleid en resultaten (dwang vs. eigen keuzes)  Natuurlijk ontstaan  Zelf keuzes maken, geen dwang om in situaties terecht te komen Meer regels bieden geen zekerheid op resultaat MVO - inefficiënte manier vs. Regelgeving Niets doen is geen oplossing Kosten effectiviteit is geen argument in publieke discussies (de prijs van een mensenleven is een onbespreekbaar argument in de afweging een maatregel wel of niet te treffen)

Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 11 Inleiding Pieter van Geel (3) Lessons Learned Blijven uitdragen - samenleving zonder risico’s bestaat niet Overheid faciliteert andermans vertrouwen Verschil feiten en perceptie Keuzemogelijkheden bieden - risico’s zelf kiezen Voorzorg blijft belangrijk Verantwoordelijkheid bedrijfsleven - aansprakelijkheden worden groter, eigen dynamiek Regels ja - bevorderen economische groei (meer-minder discussie is niet interessant, anders regelen wel, vb. Stoplicht vs. Rotonde) Cultuur van afrekenen - regels niet toegepast of risico’s die zijn ontstaan  Ramp - politiek verantwoordelijken / hulpverleners  Ambtenaren leggen alles vast | risico’s vermijden / afdekken Hoe kunnen we aan deze impasse ontsnappen?

Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 12 Discussie Vertrouwen blijkt niet altijd de oplossing - gezond wantrouwen wel? (vg. Het vertrouwen dat vele sovjetburgers hadden in Stalin)  Verschil in vertrouwen - privé - natuurlijk  Betutteling - voorschrijven wat wel of niet mag - minder betutteling door de overheid leidt tot meer acceptatie  Ontstane regels zijn er voor overheid en burgers  En vooral voor de buren  Zoeken naar bescherming (vg pag 3 van de Telegraaf)  Verzorgingsstaat - duivelse samenwerking van bureaucratie en burgers  Europa - implementatie regelgeving in Nederland vs. Greenfielding in nieuwe lidstaten Invloed van de media  Glazen stolp - transparantie  Druk “ u moet er iets aan doen’ groot (vb weggelopen TBSer)

Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 13 Discussie (2) Keuzes zichtbaar maken - kosten vs. alternatieve bestedingen?  Zou kunnen op enkele dossiers  Gerelateerd aan kinderen is alles onbespreekbaar  Idem voor ziektes in relatie tot ouderen Toezichtsrol?  Regels verzorgen voor zorgplicht?  Vooral focus op uitvoering - dan vooral detailniveau nodig  Tempo van verandering van regelgeving?  Vb zorg - een na de andere regel wordt over beroepsgroep uitgestort  Ander vb is kinderopvang - ideologisch gedomineerde discussie in kabinet. Na uitwerking van het compromis blijkt een onderdeel van ditzelfde compromis (op en oma regeling) te duur. Nog voor de bespreking van het wetsontwerp wordt deze regeling alsnog afgeschaft