Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Informatieavond 22 april 2013
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
De historie & de toekomst
Leonardo school – Hoogbegaafdheid
Welkom Groep 8 Meester Michel (8a) Meester Erik (8b)
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Informatieavond groep 3 WELKOM
First ID project Huygens College
1zorg-route.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Communiceren met Marloes
Niet iedere leerling krijgt het Schoolgeld dat hij of zij nodig heeft. En kan gereformeerd onderwijs volgen waar hij of zij dat zou willen. Het kan zijn.
Welkom op onze informatieavond !
Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Welkom.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Een maatwerkdiploma Ervaringen op het Picasso Lyceum Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Leer kracht Workshop over competenties van
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Differentiëren & klassenmanagement
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Hartelijk Welkom!.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Lespakket Opleidingen
Profiel van een plusleerling
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Transcript van de presentatie:

Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?

Inclusief en exclusief 1980: mijn eerste speciale leerling in het reguliere onderwijs Beeld

Bijzonder speciaal

Inclusief onderwijs Je hoort erbij; fijn dat je er bent! Bewust of onbewuste keuze voor inclusie?

Inclusief onderwijs en ZML Wat is ZML? IQ < 55 IQ > 55 en < 70 Help!

Inclusief onderwijs en ZML Toelating Via een protocol “Rugzakleerlingen op school” Index voor Inclusie + losse bijlage Of via “de uitdaging”: Welkom

Inclusief onderwijs & ZML Vraagt: Collega’s die je helpen Ouders om van te leren Begrip van ‘verlieskunde’ Kijken door een andere bril Loslaten Creativiteit …..

Aanpassen onderwijsbehoeften Mogelijkheden: 1. Hetzelfde curriculum-dezelfde materialen 2. Hetzelfde curriculum-andere materialen 3. Hetzelfde curriculum-andere verwachtingen 4. Hetzelfde curriculum-hulp kind/volwassene 5. Parallel curriculum

Curriculum aanpassingen 1.Kan de leerling op dezelfde manier meedoen aan deze les als ieder ander? Ja: Tijdens het voorlezen zit Pim in gr 3 gewoon in zijn rolstoel.

Curriculum aanpassingen 2. Kan de leerling meedoen aan de les met toevoegen of aanpassen van materiaal? - In plaats van zijn naam schrijven, gebruikt Pim een stempel. - Groep 7 moet tekstuitleg geven. De leerkracht onderstreept voor Susan de belangrijkste woorden.

Curriculum aanpassingen 3.Is het nodig verwachtingen aan te passen? - Achmed maakt een fotoreportage in plaats van een scriptie over Turkije. - 3 vragen beantwoorden i.p.v. 10

Curriculum aanpassingen 4. Kan de leerling volledig aan de les meedoen met de ondersteuning van een medeleerling of volwassenen? - De fysiotherapeut helpt Jeroen bij het meedoen met de gym

Curriculum aanpassingen 5. Individuele doelen: Eigen leerlijn-zml Vakinhoudelijke aansluiting met de klas (rekenen tijdens rekenen) Ontwikkelperspectief van de leerling biedt duidelijkheid

Piramide van klassenpraktijk & inclusie individuele accenten gedifferentieerd klassenmanagement en gedeeltelijke participatie groepsaanpak kerncurriculum en maatwerk in een coöperatieve klas

Basisprincipe participatie: Gewoon waar kan Speciaal waar moet

Basisprincipes ZML Leerstijl Imitatie Kleine stapjes Herhalen Meer taalbegrip dan actief taalgebruik 7 Seconden regel

Tot slot… Vier het verschil!

All included?!

Dank voor uw aandacht! Nellie Eeuwema Teamleider Dienst AB- ZML Rec Balein