Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
Inclusief en exclusief 1980: mijn eerste speciale leerling in het reguliere onderwijs Beeld
Bijzonder speciaal
Inclusief onderwijs Je hoort erbij; fijn dat je er bent! Bewust of onbewuste keuze voor inclusie?
Inclusief onderwijs en ZML Wat is ZML? IQ < 55 IQ > 55 en < 70 Help!
Inclusief onderwijs en ZML Toelating Via een protocol “Rugzakleerlingen op school” Index voor Inclusie + losse bijlage Of via “de uitdaging”: Welkom
Inclusief onderwijs & ZML Vraagt: Collega’s die je helpen Ouders om van te leren Begrip van ‘verlieskunde’ Kijken door een andere bril Loslaten Creativiteit …..
Aanpassen onderwijsbehoeften Mogelijkheden: 1. Hetzelfde curriculum-dezelfde materialen 2. Hetzelfde curriculum-andere materialen 3. Hetzelfde curriculum-andere verwachtingen 4. Hetzelfde curriculum-hulp kind/volwassene 5. Parallel curriculum
Curriculum aanpassingen 1.Kan de leerling op dezelfde manier meedoen aan deze les als ieder ander? Ja: Tijdens het voorlezen zit Pim in gr 3 gewoon in zijn rolstoel.
Curriculum aanpassingen 2. Kan de leerling meedoen aan de les met toevoegen of aanpassen van materiaal? - In plaats van zijn naam schrijven, gebruikt Pim een stempel. - Groep 7 moet tekstuitleg geven. De leerkracht onderstreept voor Susan de belangrijkste woorden.
Curriculum aanpassingen 3.Is het nodig verwachtingen aan te passen? - Achmed maakt een fotoreportage in plaats van een scriptie over Turkije. - 3 vragen beantwoorden i.p.v. 10
Curriculum aanpassingen 4. Kan de leerling volledig aan de les meedoen met de ondersteuning van een medeleerling of volwassenen? - De fysiotherapeut helpt Jeroen bij het meedoen met de gym
Curriculum aanpassingen 5. Individuele doelen: Eigen leerlijn-zml Vakinhoudelijke aansluiting met de klas (rekenen tijdens rekenen) Ontwikkelperspectief van de leerling biedt duidelijkheid
Piramide van klassenpraktijk & inclusie individuele accenten gedifferentieerd klassenmanagement en gedeeltelijke participatie groepsaanpak kerncurriculum en maatwerk in een coöperatieve klas
Basisprincipe participatie: Gewoon waar kan Speciaal waar moet
Basisprincipes ZML Leerstijl Imitatie Kleine stapjes Herhalen Meer taalbegrip dan actief taalgebruik 7 Seconden regel
Tot slot… Vier het verschil!
All included?!
Dank voor uw aandacht! Nellie Eeuwema Teamleider Dienst AB- ZML Rec Balein