Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 22 april 2013
Advertisements

3-jarigen in het basisonderwijs
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kansrijke combinatiegroepen
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2015.
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Werken met deze powerpoint
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Welkom op de informatie avond van groep 4
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Presentatie doelgroep Jeugd Door Rianne Brouwers en Lieke Hoefs.
Lezen: doe het goed voor
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
en het leerlingvolgsysteem
Leesplezier in de schoolbibliotheek
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Meer voorlezen, beter in taal
Kenniscirkel dBos 11 oktober Beeld tot nu toe – NH ● Open deur voor de kwartiermaker ● Combinatie met regeling cultuureducatie ● Kennisdelen graag.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Ouderavond
Lezen, taalontwikkeling en de bibliotheek
Ouderavond Cambridge 2016.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Transcript van de presentatie:

Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater

Veel kinderen horen te weinig woorden  Een kind uit een gezin met ongeschoolde/ laaggeschoolde ouders hoort ca. 615 woorden per uur.  Een kind uit een gezin met ouders met een redelijke opleiding hoort 1251 woorden per uur.  Een kind uit een gezin met hoogopgeleide ouders hoort 2153 woorden per uur. Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

 Wat maakt zwakke lezers zwak?  Wat doet de school eraan?  Opbrengstgericht werken  Vrij lezen: kennis uit MLP  De rol van de bibliotheek: meer doelgericht samenwerken met de school  Monitor de Bibliotheek op school  Maatwerk van de bibliotheek, met kennis van MLP, 4you! Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Zwakke lezers  Woordenschat  Technisch lezen  Algemene kennis  Toepassen van leesstrategieën  Motivatie Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Leesvaardigheid: PIRLS 2011  Tiende plaats voor lezen  Scores stabiel t.o.v. meting 2006: daling tot stand gekomen  Enkele andere landen zijn Nederland voorbij gestreefd  Goed nieuws: Nederland heeft de beste zwakke lezers! Alle deelnemende kinderen uit groep 6 halen ten minste het laagste niveau.  Keerzijde: Nederland heeft zeer weinig excellerende leerlingen Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Wat doen de scholen?  Sinds 2007 meer aandacht voor basisvaardigheden taal en rekenen. (taalpilots, scholen aan zet)  Meer aandacht voor verschillen tussen kinderen  Resultaten moeten omhoog via werkwijze van opbrengstgericht werken Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

 De school zoekt de oplossing in methoden, didactiek en organisatie.  Dat is nodig, maar niet voldoende. Dus: Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Vrij lezen! Goed voor  woordenschat  begrijpend lezen  schrijfstijl  spelling  kennis van grammatica Stephen Krashen (1993), The Power of Reading: Insights from the Research. Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Onderzoek S Mol en A Bus: To read or not to read Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Nog meer bewijs: de relatie tussen lezen en Cito-scores  Er is een positief verband tussen het lezen van boeken en de scores op taal, wiskunde en studievaardigheden van de Cito-eindtoets.  Frequent boeken lezen van een hoger niveau is de beste voorspeller voor Cito-scores taal. Bron: D. Kortlever & J. Lemmens: ‘Relaties tussen leesgedrag en Cito-scores van kinderen.’ Tijdschrift voor Communicatie-wetenschap, 40, 1, 2012 Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

 Wat kan de bibliotheek bijdragen? Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Doelgericht samenwerken  Oog voor de problemen van de school: wij helpen jullie om taalproblemen te verminderen.  Aansluiten bij de werkwijze van de school: opbrengstgericht werken.  Maatwerk leveren: diensten en collecties mede richten op de zwakke lezers. Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Opbrengstgericht Werken Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Leerkrachten informeren Kenniscirkel dBos 4 juni 2013  Hoe?

Monitor De Bibliotheek op school Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Wat meet de Monitor?  Leengedrag  Leesmotivatie  Leesgedrag  Leescultuur thuis  Leesbevorderend gedrag van leerkrachten  Uitvoering leesbevorderingsbeleid Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Opbrengstgericht werken met de Monitor 1. Resultaten analyseren Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Aantal uitleningen Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Leesvoorkeuren in groep 7 van school Y Meisjes  Vriendschap  Humor  Ander onderwerp  School  Griezelen Jongens  Sport  Humor  Techniek  Griezelen  Oorlog Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Kennis inzetten bij analyse Verband leggen leesmotivatie, leesgedrag en  leesvaardigheid  kenmerken van zwakke lezers  de collectie  leesbevorderend gedrag van leerkrachten (boekenkring – praten over boeken) Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Informatie Kenniscirkel dBos 4 juni 2013   Van leesmotivatie naar taalprestatie  Open Boek  Verborgen talenten  JSW, Didactief

Opbrengstgericht werken met de Monitor 2. doelen stellen  Voorbeeld van doelen zijn: Kennis inzetten  Zwakke lezers benoemen als specifieke doelgroep  Belang van tijd voor vrij lezen  Actieve rol van de leerkracht  Collectie: maatwerk en presentatie Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Opbrengstgericht werken met de Monitor Stap 3: afspraken maken over (nieuwe) werkwijzen Voorbeelden zijn: Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Monitor De Bibliotheek op school Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Kennis inzetten  Begeleiding van zwakke lezers in de schoolbibliotheek.  Samenstellen en opstellen van collecties in de schoolbibliotheek en in de klas.  Leerkrachten toerusten om effectief te werken aan leesbevordering (boekenkring, alternatieve werkvormen voor boekspreekbeurt, begeleiding bij boekkeuze (de vijfvingertest)) Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Opbrengstgericht werken met de Monitor  Stap 4: werkwijzen uitvoeren  Jaar (of half jaar) uitvoeren, daarna opnieuw kijken naar de resultaten.  De lees- of taalcoördinator houdt de vinger aan de pols bij de leerkrachten.  Door de werkwijze regelmatig te herhalen, worden trends zichtbaar, ook in de taalprestaties van de leerlingen. Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Samengevat:  Maak scholen bewust maken van het belang van vrij lezen en vrijetijdslezen, ook voor zwakke lezers  Sluit aan bij de problemen en werkwijzen van de school  Faciliteer leerkrachten om effectief te werken aan leesbevordering bij zwakke lezers Kenniscirkel dBos 4 juni 2013

Lezen loont! Ook voor zwakke lezers Kenniscirkel dBos 4 juni 2013