Achter de Schermen van het ministerie van LNV/EZ PGM-open 2013 Lessons learned: professionaliseren van programmamanagement Anne Jette van Loon en Ruud.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Ervaringen in samenwerking
Module B: De ‘Whole School Approach’
Leiderschap bij verandering
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
basisstrategieën van implementeren (1) bron: Pendlebury
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Van visie naar actie.
Visie Mensontwikkeling WSD
In voor Zorg 10 februari 2010 Samenwerkingstraject gemeente ‘s Hertogenbosch – Zorginstellingen Carla Klomp Frank Pleijers.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
ICT in een dynamische context
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Deel anders, mijn organisatie
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Zonder opdrachtgever geen Programma (waarom zoekt het ISZF een opdrachtgever?)
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Voorstellen Henk Post Teammanager staf ISZF Opdrachtnemer, personeelslid ISZF Adviseur, security officer, bedrijfanalist.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Hoe leren professionals?
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Resultaatgericht Samenwerken
De buitenruimte als centrum voor ontmoeting.
Stichting Jeugdformaat
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Werkvorm Vergaderen op kleur.
De collectieve ambitie
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Basistekst : Talentontwikkeling
Heb jij ballen voor scrummen?
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Achter de Schermen van het ministerie van LNV/EZ PGM-open 2013 Lessons learned: professionaliseren van programmamanagement Anne Jette van Loon en Ruud Meijer 7 februari 2013 Programma’s overbruggen grenzen!

Opbouw programma Thema: professionaliseren van programmamanagement in een organisatie Blok 1: thermometer: kies positie op het lemniscaat Blok 2: lessen uit een casus Blok 3: hoe volwassen is jouw organisatie?

Blok 1: positie kiezen Hoe is de temperatuur Hoe denken de deelnemers over dit thema?

Creatielemniscaat

Programmatisch Creëren bij het Rijk Wat is Programmatisch Creëren? Wat hebben we gedaan bij LNV/EZ? Wat hebben er van geleerd (succesfactoren en valkuilen)?

Onze visie is gebaseerd op de overtuiging dat mensen: -hun creërend vermogen zinvol willen inzetten ten bate van hun organisatie -in staat zijn verantwoordelijkheid te nemen -zichzelf kunnen motiveren -zich willen ontwikkelen -serieus genomen willen worden. Ons mensbeeld

De wereld zien als én / én, niet als óf / óf: Mens én zaak Proces én inhoud Visie én plan Beeld én vorm Verbinden én beheersen Droom én daad Macht én Liefde Een programma als creatieproces Samenhang Visualisatie Realisatie Balans Het Wij Ik Zij

Doelen R R R R R R R Lange termijn - doelgerichtheid Korte termijn - focus INSPANNINGEN

Voorwaarden 1. Creëren met een gedeelde en doorleefde visie op wat er bereikt moet worden. 2. Creëren met een gecommitteerde opdrachtgever die bereid en bevoegd is om strategische keuzen te maken. 3. Creëren vanuit vertrouwen in competenties van teamleden en voortdurende aandacht voor het commitment aan het programma. 4. Creëren door samenhang tussen zowel omgeving, individuen en het team als tussen de inhoudelijke ontwikkelingen. 5. Bij het toewerken naar de doelen wordt er gestuurd op energie en co- creatie. 6. Sturing en organisatie zijn bewust op maat, passend bij de situatie, ingericht.

Werken in programma’s om grenzen te overbruggen! Waarom bij LNV? Toenemende betrokkenheid burgers & maatschappelijke organisaties Netwerken en netwerksturing steeds krachtiger Flexibele inzet van mensen Verminderen afstemmingscircus & verkokering voorkomen Heldere verdeling van taken, bevoegdheden en rollen rond integrale beleidsvragen Werken op basis van geborgd vertrouwen

Missie en Visie Missie: LNV wil zodanig werken dat zij goed aansluit op de samenleving en haar beleid zichtbaar maakt voor die samenleving. Visie: LNV neemt maatschappelijke problemen als uitgangspunt. Is de reguliere lijnorganisatie daartoe niet toereikend, dan kiest LNV voor een andere werkwijze’

Strategische Doelen Professionaliseren door: Binnen een jaar een werkwijzer vast te stellen door de Bestuursraad voor het werken met projecten, programma’s en processen; Binnen twee jaar Bestuursraadsleden en directeuren bij opdrachten bewust kiezen voor een project, een programma of een procesvorm; Dat binnen drie jaar programmamanagers, projectleiders en opdrachtgevers werken volgens de werkwijzer.

Wat is professionaliseren? WillenVisie ontwikkelen, attitude WetenKennis, methodes en technieken KunnenRollen, oefenen Doenruimte, daadwerkelijke uitvoering

DOEN RUIMTE KUNNEN ROLLEN WETEN METHODIEK WILLEN VISIE ErvaringAttitude Kennis Vaardig- heden Concretiseren van noodzaak, urgentie, doelen Leren van methodiek en toepassing, werken aan draagvlak Monitoren van gereali- seerde doelen, succes vieren Faciliteren van pro- cessen, oefenen, delen ervaringen

Programmatisch Werken

Professionaliseringstraject Opzetten als een programma Bepalen van de veranderstrategie Werken aan verschillende thema’s en disciplines Focussen op meerdere doelgroepen Aansluiten op actualiteit Organisch veranderen Selecteren van juiste teamleden Vertellen van succesverhalen Niet alles hoeft gelijk perfect te zijn Maak jezelf overbodig

Resultaten Digitale toolbox van instrumenten en hulpmiddelen Scala van leeractiviteiten (opleiding & training, intervisie, coaching en consultatie) Draaiboek voor bedrijfsvoering Inbedding in de organisatie

Succesfactoren Gedeelde en doorleefde visie Gecommitteerde opdrachtgever Competente programmamanager Aansluiten bij andere (organisatie)ontwikkelingen Maatwerk Balans in aandacht voor zij, ik, wij en het

Valkuilen Opdrachtgever voelt zich geen eigenaar Splendid isolation Verlangen naar SMART Een panacee voor alles Young briljant professionals Geen tijd Kan zelluf wel Weerstand moet vermeden worden

Integratie naar EL&I en EZ SG/DG-model: noodzaak voor horizontale mechanismen (ontkokering) Flexibiliteit (voorkomt reorganisaties, plaatsen van mensen op urgente dossiers) Resultaatgericht werken is het credo

Opdracht in blok 3 Hoe volwassen is jouw organisatie om Programmatisch Werken in te voeren?

Het-kant Wij- kant Zij-kant Ik-kant

Wij-kant a b c d Ik-kant a b c d Het-kant a b c d Zij-kant a b c d

Moraal van het verhaal 1. Heb geduld 2. Beweeg mee 3. Toon lef 4. Focus op cultuur 5. Reflecteer 6. Houd vol!