De OER Planning van het traject
Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie, Koers, Visie, processen van het ROC Nijmegen Ons te verantwoorden naar studenten, bedrijven, Inspectie Om kwaliteit te borgen
De OER: Hoe doen we het? Een OER wordt opgesteld door: De teammanager? De examendeskundige van het team? De docenten van de opleiding? De secretaresse van het team? Wie controleert en beheert de OER? Inhoud compleet & correct? Inhoud vastgesteld door examencommissie? Versiebeheer?
Volgen Sturen Lesmethode Leerstof Lessen en BPV Onderwijsplan Rooster Toetsen en toetsrooster En dan examen doen! Eén Crebo, één OER Eisen uit het KD Generieke eisen (T & R, L&B) Landelijke – ROC-brede eisen Diplomaeisen en zak-/slaagregeling Examenplan examendossier En dan een onderwijsplan!
Gewenst proces Borging via digitaal proces Opleiding (Sub)Examencommissie Examenbureau Mogelijkheden voor informatie, sturing, planning en verantwoording Aansluiting bij andere ROC-ontwikkelingen, zoals Standaardisering in processen (één examenbureau) Eén Crebo, één OER Trajectplanner en Studentenportal Aansluiting bij flexibilisering en individualisering Slimme manier van invullen van de OER
Passend kwalificatiedossier (bv of 2011, Colo) Student (TP DA - Onderwijsovereenkomst) Onderwijsprogramma in Trajectplanner Examendossier in Trajectplanner Diploma, certificaat, waarderingslijst, resultaatoverzicht of schoolverklaring (TP, PS, SA) Onderwijstijd (planning) (Trajectplanner) Formulieren ( Examenbureau) Examenreglement en Begrippenlijst Gewenste koppelingen
Rapportagetool in Trajectplanner A Algemene informatie Crebo, Opleidingnaam, Leerweg, Cohort, variant, KD Looptijd, vaststelling BOnderwijsprogramma en onderwijsregeling KT, WP, CP’s Niveaus Taal & Rekenen, MVT, L&B Verdeling school / praktijk per onderwijsperiode/blok Planning Onderwijstijd CExamenregeling en Examendossier (examenplannen) D Examenreglement Format digitale OER
Schema’s met kerntaken, werkprocessen en competenties, uit KD Certificeerbare eenheden, wettelijke beroepsvereisten, branche-eisen Invulling van de vrije ruimte? Uitwerking in onderwijseenheden in Trajectplanner NB: ROC Nijmegen kent geen uniform onderwijsmodel Onderwijsregeling
Diploma-eisen Zak-/Slaagregeling Examenplannen: -Voorwaarden voor deelname aan examen -Dekking: kerntaken, werkprocessen, competenties (mix) -Taal en Rekenen (vanaf 2010) -MTV -LLB (KD 2010) of L en B (KD 2011) (Stukjes uit) Examenreglement NB: ROC Nijmegen kent geen uniform examenmodel (of bijvoorbeeld voortgangsregeling of herkansingsregeling) Examenregeling
Aanmaken onderwijseenheden met toetsen Aanmaken examenplannen in examendossier Dekking examentoetsen beroepseisen: koppeling met KT, WP en CP’s. Eerst in concept door OER-bouwer Goedkeuring (vaststelling) op niveau examendeskundige door Examencommissie van opleiding Definitieve vaststelling: geen wijziging mogelijk van OER in Trajectplanner In Trajectplanner