Cbs De Wieken Informatie nieuwe Cito-normering 13-03-2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Advertisements

Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Welkom in groep 5/6.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs 27 oktober 2008
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Het cito-leerlingvolgsysteem
Taal en rekenen in beweging!
[naam school] informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering [7 april 2014]
Diagnostische toetsen voor het MBO
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Nieuwe normen Cito.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Infoavond groep 4.
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
Plaatsingswijzer MH-Rijnstreek
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Bij de informatieavond van groep 7
Plaatsingswijzer MH-Rijnstreek
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Veranderingen rondom advisering & eindtoets. Het advies Concrete richtlijnen op papier gezet Advies is leidend bij plaatsing op V.O.
W ELKOM ! Bij de informatieavond van groep 7-8. V OORSTELLEN Wie zijn wij? Wat vinden wij belangrijk? Contact met ouders  ouderportaal.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Stappenplan Samenvatten
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
Bij de informatieavond van groep 8
Kwaliteitsbeleid.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
POVO Wolvega / Dedemsvaart
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Informatie nieuwe Cito-normering.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
M-decreet Een korte toelichting.
en het leerlingvolgsysteem
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
Voorlichting- & scholingsbijeenkomsten Groningen, Haren, Ten Boer & Zuidlaren Erik de Graaf Oktober/november 2013.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
PO  VO Een bijzondere stap Openbare basisschool.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Stichting Lek en IJssel
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Ouderinformatieavond
Transcript van de presentatie:

Cbs De Wieken Informatie nieuwe Cito-normering

Aanleiding Cito heeft de opdracht om landelijk genormeerde toetsen te ontwikkelen. Onlangs hebben zij de normering van de toetsen Rekenen & Wiskunde, Spelling en Begrijpend lezen aangepast.

Waarom nieuwe Cito normen? De oude normen bleken te soepel te zijn. Leerlingen haalden te gemakkelijk een hoge score. Dit komt door: Scholen zijn meer gericht op behalen hogere opbrengsten Resultaten van het onderwijs in Nederland zijn hoger te komen liggen (door sterker aanbod) Bekendheid met de toetsen Verandering in de leerlingpopulatie

Effect nieuwe normen Cito legt dit als volgt uit: Heel vroeger was je lang wanneer je 1.70 cm was. Je behoorde dan met deze lengte tot de 25% langste mensen van het land. Tegenwoordig is 1.70 cm helemaal niet lang. Je behoort nu tot de 35% langste mensen van het land. De norm voor ‘wanneer word je lang genoemd’ is dus opgeschoven in de loop der tijd. Dat gebeurt met toetsen ook.

individueel niveau effect nieuwe Cito-normering op de individuele leerling

Kirsten vorige toetsperiode (V – I) Kirsten haalt eind groep 4 in het schooljaar op de Cito-toets Rekenen-Wiskunde een vaardigheidsscore van 62. Ze valt hiermee, volgens de oude landelijke normen, binnen het II-niveau.

Kirsten, nu met de oude norm (V – I) Stel: bij de volgende toets medio groep 5 behaalt Kirsten een vaardigheidsscore van 80. Ook hiermee zou ze binnen het II-niveau scoren als de oude landelijke normen nog geldig zouden zijn. Kirsten is qua vaardigheidsscore gegroeid van 62 naar 80. Haar rekenvaardigheid gaat dus vooruit.

Kirsten, nu met de nieuwe norm (V – I) Doordat Cito de landelijke normen heeft verzwaard past bij de vaardigheidsscore 80 op de medio-toets geen II-niveau meer, maar een III-niveau. Alhoewel de rekenvaardigheid van Kirsten niet is gedaald, valt ze wel binnen een lager Cito-niveau. Ze lijkt dus nu ‘gezakt’. In werkelijkheid zijn de echter de normen aangepast. Hierdoor is de plaats van Kirsten binnen de landelijke rangorde is nu reëel.

groepsniveau effect nieuwe Cito-normering op de groep

nu Groepsniveau (V – I) De rekenopbrengsten in deze groep lopen synchroon met de snelheid waarmee het curriculum wordt doorlopen. Maar dit is wel geconcludeerd op basis van verouderde normen.

nu Groepsniveau (V – I) De leeropbrengsten in de groep niet meer synchroon met de snelheid waarmee het curriculum wordt doorlopen. Om weer ‘op niveau’ te komen, zal er intensiever met de groep gewerkt moeten worden.

schoolniveau effect nieuwe Cito-normering op de school

Schoolniveau (V – I) Bij ongeveer de helft van de groepen ligt de ondergrens van de middenmoot op of boven de landelijke ondergrens. Op schoolniveau hoeft er geen nieuw beleid ingezet te worden. Echter, schijn bedriegt, want met de strengere normen is dit schooloverzicht niet meer reëel.

Schoolniveau (V – I) Qua rekenvaardigheid is er werk aan winkel als de school zou willen dat zij leeropbrengsten realiseert die in lijn liggen met de landelijke normen. Bij een groot aantal groepen is de ondergrens van de middenmoot namelijk onder de landelijke ondergrens ‘gezakt’.

wanneer invoeren? Rovict/ Esis (ons leerlingadministratie- en volgsysteem) heeft op dit moment de geactualiseerde landelijke normen van de LVS-toetsen Rekenen- Wiskunde, Begrijpend Lezen en Spelling nog niet doorgevoerd. Dit heeft te maken met de technische implicaties die groter zijn dan in eerste instantie gedacht. Rovict heeft ons laten weten dat zij in de meivakantie de nieuwe normen gaan doorvoeren. Let op! De nieuwe normen worden doorberekend in de historische gegevens. Dat betekent dat alle bestaande gegevens worden aangepast. (Cisca is gevraagd om bestaande gegevens op te slaan als pdf)

welke problemen lost Cito op? Ondanks veel emotionele reacties, toch een oplossing voor problemen: betere aansluiting op de referentieniveaus tussentoetsen sluit beter aan op Cito-Eindtoets nieuwe normen beter in lijn met inspectienormen soepeler overgang op de derde generatie toetsen

Afspraken? Nalezen artikel: Omgaan met nieuwe cito-normen Informeren van ouders?