Criteria voor een goed “onderzoek”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I love you.
Advertisements

Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Over consumenten, gedrag en marketing
Peter Strawson.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Geautomatiseerd meten
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Kwaliteit van meetinstrumenten
Reizen door de tijd: Galileo en relativiteit
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Meten van onderzoeksvariabelen
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Evaluatie van Interactieve Software Systemen
Meten bij marktonderzoek
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Statistiek voor Historici Hulpvak GB2HVST / G2HV09A Dr. L.J. Touwen College 3.
Hoofdstuk 15: One Kind of Experience Is the Story Story/Game Duality The Myth of Passive Entertainment The Dream The Reality The String of Pearls The Story.
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
Ervaringsuitwisseling 8 april 2010
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Collegeweek 3 Observeren
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
ANW - inductie & deductie
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
CAT Critical Appraisal of a Topic
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
English and IPC How to teach content through English.
IR pictures Hoe goed is jouw woning?. How to assess the energetic quality of a dwelling? To know = to measure But: “De spreiding in het gasverbruik van.
Volksuniversiteit Zwolle
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Gespreksvaardig-heden
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Zoekvraag Linde Morsink Kleine wijziging… Van bloedtransfusie… naar bloedgas…
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
De waarde van Zorgkaart Nederland
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct Uitwerken concept DEM
Methodiek Observeren.
Validiteit en betrouwbaarheid
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Wetenschapsbeursproject
DE NAYER INSTITUUT Hogeschool voor Wetenschap & Kunst
Transcript van de presentatie:

Betrouwbaarheid & Validiteit Ook binnen podologisch biomechanisch onderzoek ???

Criteria voor een goed “onderzoek” Betrouwbaarheid Validiteit ofwel geldigheid Controleerbaarheid Bruikbaarheid (voor een praktijkgericht onderzoek)

Als een “onderzoek” niet aan deze criteria voldoet is het onderzoek van bedenkelijke kwaliteit.

Gaan over het maken van fouten in een onderzoek Betrouwbaarheid en Validiteit Gaan over het maken van fouten in een onderzoek Toevallige fouten => betrouwbaarheid Systematische fouten => validiteit

Validiteit gaat dus om meten wat je beoogt te meten. (bvb. bullseye) Betrouwbaarheid heeft te maken met de vraag of deze meting vrij is van toevalsmatige fouten en dus of de meting leidt tot consistente resultaten (steeds in dezelfde hoek van het dartsbord maar niét in de roos)

Betrouwbaarheid Reliability "repeatability" or "consistency". Met een betrouwbaar onderzoek is de gehanteerde aanpak en zijn gevonden resultaten onafhankelijk van het moment waarop het onderzoek is verricht, van de onderzoeker die het uitvoert en van het gebruikte meetinstrument.

Betrouwbaarheid vaststellen door het stellen van drie vragen: Zullen de metingen bij andere gelegenheden dezelfde resultaten opleveren? Zullen andere waarnemers gelijksoortige waarnemingen doen? Is de manier waarop ruwe gegevens zijn geïnterpreteerd, transparant?

Factoren die de betrouwbaarheid kunnen aantasten. Subject- of deelnemersfouten Het bewust geven van wenselijke antwoorden Subject- of deelnemersbias Interpretatiefouten Slordigheid Waarnemers fouten Wat zie je wel en wat zie je niet Wat wil je zien en wat wil je niet zien Waarnemers/interviewersbias Beïnvloeding Interpretatiefout/slordigheid Opzettelijk maken van fouten

Drie simpele manieren om de betrouwbaarheid van je onderzoek te vergroten. Vergroot het aantal te onderzoeken eenheden => meer mensen testen/ondervragen. Voer je onderzoek uit op verschillende dagen/momenten en tijdstippen. Gebruik, indien mogelijk, meerdere onderzoeksmethoden.

Betrouwbaarheid of Reliability (vervolg) Er zijn 4 verschillende klasses van betrouwbaarheid : Inter-Rater or Inter-Observer Reliability Test-Retest Reliability Parallel-Forms Reliability Internal Consistency Reliability

Inter-Rater or Inter-Observer Reliability Used to assess the degree to which different raters/observers give consistent estimates of the same phenomenon. Establish reliability on pilot data or a subsample of data and retest often throughout. For categorical data a X2 can be used and for continuous data an R can be calculated.

Test-Retest Reliability Used to assess the consistency of a measure from one time to another. This approach assumes that there is no substantial change in the construct being measured between the two occasions. The amount of time allowed between measures is critical. The shorter the time gap, the higher the correlation; the longer the time gap, the lower the correlation

Validiteit Meten wat je beoogt te meten Voorbeelden van validiteit Een klok die achterloopt, geeft geen valide tijdmeting. Een thermometer moet goed geijkt zijn om valide waarnemingen te geven. Wie een Nederlandstalige intelligentietest afneemt bij een Amerikaan, meet geen intelligentie maar taalkennis.

Validiteit: heeft te maken met de vraag of men meet wat men beoogt te meten. Externe validiteit heeft te maken met de generaliseerbaarheid van de verkregen resultaten naar andere tijden personen en situaties Twee onderdelen van interne validiteit: Inhoudsvaliditeit is de beoordeling meetinstrument op zijn inhoudelijke correctheid Begripsvaliditeit is daadwerkelijk gemeten wat je meten wilde? Is het te kwantificeren ? Interne validiteit

Factoren die de validiteit kunnen aantasten Geschiedenis Gebeurtenissen uit het verleden (kort/lang) kunnen invloed hebben op jouw bevindingen. Tests Als een testpersoon weet dat hij getest wordt dan reageert hij anders. Instrumentatie Niet alles kun je met en meetinstrument meten. Mortaliteit Deelnemers aan een (langlopend)onderzoek kunnen uitvallen. Maturiteit Ontwikkelingen gedurende het onderzoek kunnen veranderingen in gedrag van de testpersonen teweeg brengen. Ambiguïteit omtrent de causale richting (Kip ei verhaal) Wat/wie was er nu eerst de kip of het ei?

Controleerbaarheid Bruikbaarheid Wil zeggen dat alle overwegingen, genomen beslissingen en stappen verantwoord worden en weergegeven worden. Dus de drie aspecten voor controleerbaarheid zij: Duidelijkheid Eenduidigheid Onderbouwd Bruikbaarheid

Conclusie Ook binnen het “onderzoek” dat we dagdagelijks verrichten in de praktijk zullen we steeds moeten blijven afvragen in welke mate bovenvermelde bedenkingen van toepassing zijn en in welke mate ons ‘onderzoek’ hierdoor beïnvloed wordt …