Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
LOB-middag Haaglanden
“Hoe kom ik aan klanten?”
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hogescholen in Dialoog
College voor Beroepsonderwijs
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Iedereen coach naar Jef Clement.
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
LOB als doorlopende leerlijn
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Loopbaanbegeleiding en ouders
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Loopbaanreflectiegesprekken
Training loopbaan(dialoog) Havo 4 en 5 Ds
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Communicatie met ouders
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
“Als je een schip wilt bouwen, moet je werklui niet opdragen hout te verzamelen, je moet niet het werk verdelen en orders geven. Leer in plaats daarvan.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
De N-factor, lessencyclus over netwerken
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Onderzoeksvaardigheden 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
LOB Motieven Wat wil ik?.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Kiezen voor keuzedelen
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Omix.
Welkom LOB Helicon Eindhoven VMBO-MBO 20 januari 2016
Talent in Ontwikkeling
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
LOB in het PTA van het VMBO
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Het loopbaangesprek.
Vertel me: wie ben je? Peter Berkers Summa Business Eindhoven Passionaris voor lob.
DA dag april 2016.
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Transcript van de presentatie:

Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!

Het avontuur dat Schoolkeuze heet ! 'Over tien jaar studeer ik voor dierenarts en woon ik op kamers‘ ( Volkskrant dinsdag 16 februari 2016, portret van een kind in zijn slaapkamer Nora Baas, 8 jaar ) Hoe geef je betekenis aan buitenschoolse activiteiten in gesprek met leerling en ouders

Aanleiding: Kinderen en ouders beter toerusten voor een goede vo-keuze en een soepele overgang van po naar vo Rotterdamse ouders voelen zich zeer welkom op school Rotterdamse ouders zijn tevreden over het contact met school Rotterdamse ouders zouden meer ondersteuning kunnen gebruiken bij de vo-keuze

Juf, wat is dat eigenlijk een Bliksemstage? En wat ga ik daar dan doen? Tijdens deze workshop staan de ervaringen die uw leerlingen opdoen bij allerlei buiten - en binnenschoolse activiteiten centraal. Hoe geeft u samen met hen ( en hun ouders ) betekenis aan die ervaringen en wat betekent dit voor uw rol als gesprekspartner van uw leerlingen en hun ouders om mét elkaar te komen tot een passende volgende stap richting de juiste schoolkeuze.

Kern: ‘Loopbaan’competenties Motievenreflectie: Wat wil ik, wat drijft mij? Kwaliteitenreflectie: (Wie ben ik), wat kan ik? Werkexploratie: Welk soort werk past bij mij? Loopbaansturing Wat wil ik worden? Netwerken Wie kan mij daarbij helpen?

Motievenreflectie Ontdek je passie

Kwaliteitenreflectie Ontdek je talent

Kwaliteitenreflectie Wat deed je hierin heel goed? In welke situatie (binnen of buiten school) deed je dit ook heel goed? Ben je hier altijd al goed in geweest? Hoe noem je deze kwaliteit? Motievenreflectie Wat maakte deze ervaring bijzonder? Wat raakte jou? Herken je dit in andere situaties? Wat zegt dat over wat jij belangrijk vindt? Hoe zou je deze waarde/ambitie/leerregel /toekomstdroom willen noemen? Is wat je wilt ook wat je kunt of andersom? Ervaring Waar was je trots op? Wat heeft indruk op je gemaakt? Wat kon je niet los laten? Wanneer voelde je je super/rot? Zelfbeeld Netwerk Werk & Opleidingsbeeld Toekomstbeeld Prestatiebewijs IDENTITEIT

Actief luistern Valideren Waarderen: kwaliteiten/motieven benoemen Aanzetten tot nadenken Relateren aan andere situaties Laten interpreteren van eigen kwaliteit/motief Kwaliteitenreflectie Wat deed je hierin heel goed? In welke situatie (binnen of buiten school) deed je dit ook heel goed? Ben je hier altijd al goed in geweest? Hoe noem je deze kwaliteit? Motievenreflectie Wat maakte deze ervaring bijzonder? Wat raakte jou? Herken je dit in andere situaties? Wat zegt dat over wat jij belangrijk vindt? Hoe zou je deze waarde/ambitie/leerregel /toekomstdroom willen noemen? Is wat je wilt ook wat je kunt of andersom? Werkexploratie Hoe ziet het werk/de opleiding er uit? -wat moet je doen/kunnen/willen? -wat zijn moeilijke aspecten/dilemma’s -hoe wordt hier mee omgegaan? -wat zijn uidagingen/onwikkelingen? Kun en wil jij dit werk/deze opleiding doen? Welke werkzaamheden passen het beste bij jou? Loopbaansturing Wat wil je onderzoeken over jezelf/werk? Wat wil je uitproberen, leren en bewijzen? Welke activiteit/ervaring is daar voor nodig (binnen of buiten de school)? Hoe kun je dit organiseren? Waar zit de uitdaging in? Wat is je volgende stap en waar moet het toe leiden (toekomstbeeld)? Wat is er voor nodig om een goede keuze te maken? Hoe hebben eerdere keuzes/activiteiten uitgepakt? Netwerken Wie heb je nodig voor onderzoek over jezelf of werk dat bij je past/ om iets uit te proberen of te bewijzen? Wie zit er in je netwerk? Hoe ziet je netwerk er uit (kwaliteit/kwantiteit) Hoe ga contact leggen? Wat doe je om contact te houden met mensen in je netwerk? Ervaring Waar was je trots op? Wat heeft indruk op je gemaakt? Wat kon je niet los laten? Wanneer voelde je je super/rot? Keuze Wat is een relevante vervolgstap gezien leervraag of prestatiedoel (binnen of buiten de school) Wat is nog nodig om tot een goede keuze voor sector of opleiding te komen? Activeren tot netwerken Evt eigen network inzetten Feedback geven op netwerk en netwerken Expertise inbrengen over netwerken Doorvragen Samenvatten Nagaan wat nog nodig is Aanzetten tot verder onderzoeken Feedback Laten interpreteren van werkzaamheden die passen Activeren tot onderzoeken van zelf en werk Activeren tot experimenteren en bewijzen Helpen formuleren van nieuwe leervraag\prestatiedoel Zelfbeeld Netwerk Werk & Opleidingsbeeld Toekomstbeeld Prestatiebewijs RICHTING IDENTITEIT

Begeleidingslijn Verzamelen van kleine verhalen voor het grote verhaal Terugkijken met leerlingen en ouders naar: het kleine verhaal ( b.v. beleving van een activiteit ) Vooruitkijken met leerlingen en ouders naar: het volgende kleine verhaal = narratief = story telling = leren kiezen….

‘Leren kiezen’ traject opdracht Maak een overzicht op een flap van de huidige schoolsituatie vanaf groep 6 mbt ‘keuze gerichte’ activiteiten Voortraject-----leerjaar leerjaar leerjaar vervolg Vul op de tijdbalk in welke ‘keuzegerichte’ activiteiten er plaatsvinden en zet ze in de goede volgorde Denk aan: projecten, gastlessen, vraaggesprekken, interviews, testen, spreekbeurten, enz…

‘Leren kiezen’ traject vervolg opdracht 1.In hoeverre kunnen er ervaringen worden opgedaan en keuzes worden gemaakt ? 2.Hoe logisch is de opbouw ? 3.Hoe staan alle activiteiten en instrumenten met elkaar in verbinding ? 4.Wat betekent de opbrengst van de ene activiteit voor de volgende ? 5.In hoeverre wordt er gezorgd voor aansluiting voor en na het ‘traject’ ? 6.Op welke momenten in het traject past een gesprek met de leerling en ouders ?

Begeleidingslijn Ervaringen Kleine verhalen Verbreden en verdiepen

Naar het grote verhaal De rode draad Kleine verhalen geven inzicht in wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en wie je wilt zijn….. De rode draad die je daarin ontdekt door te vergelijken draagt bij aan gefundeerde(r) keuzes of vervolgstappen Die rode draad kun je ontdekken door te verbreden en te verdiepen van 1 klein verhaal en vervolgens door vergelijken van meer kleine verhalen Zo bouw je aan je grote verhaal en daarmee aan je keuze(verhaal) Hierbij helpen vragen behorende bij de 5 (!) loopbaancompetenties

Reflectie (terugkijken) Met welke verwachting kwam je naar deze workshop ? Wat heeft de workshop je opgeleverd ? Wat pak je morgen op?