Ouderavond Toermalijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Een totaalaanpak voor goed gedrag
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
PrO in Heerhugowaard.
Borging Gonnie Albrecht Kenniscentrum SWPBS NL 1 1.
Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Positieve Bahavior Support positief opvoeden
Hogescholen in Dialoog
Omgaan met goed gedrag / pbs
Pedagogisch werkplan KMN Kind & Co Tussenschoolse Opvang (TSO)
Welkom op onze thema-avond
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Sociaal emotioneel leren PBS
Kinderen en hun sociale talenten
Informatieavond Bovenbouw Montessori
Informatieavond Bovenbouw Montessori
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Presentatie SWPBS-team Donderdag 17 maart 2011 Manfred- Reinald – Marian – Ed – Geerte – Magda - Marjan.
Welkom bij onze PBS reis
Regels en afspraken.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
Presentatie SWPBS-team
Welkom op CBS Het Octaaf
Week van de intern begeleider
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Themadag Persoon & Beroep jaar 2
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Verkeerssituatie rond onze school
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Groepsdynamica & Interactief communiceren
De kracht van positief opvoeden
Ouderavond Bs de Ratel Sigrid Bokkers Erno Mijland
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Beter omgaan met ruzies
Welkom op onze thema-avond
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Week: 1 Ruimte: algemeen Ik houd mijn handen en mijn voeten bij mezelf
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
(of belonen of bekrachtigen)
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
“Naar een positief en veilig sportklimaat”
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
SWPBS activiteit Week 1 Les in goed gedrag in de gang geven en goed gedrag in de gang belonen met kaartjes (schoolbreed)
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Onze school is een KiVa-school!.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Transcript van de presentatie:

Ouderavond Toermalijn PBS Susan de Bruin Centrale hal 2 flaps Dit vind ik belangrijk voor het schoolklimaat. Jan regelt Flapovers. Susan schrijft zin er op. Iets om groepjes mee te verdelen (5 groepen van max 20 personen). Kaart met uitgangspunten op de stoelen klaar leggen: daat 5 verschillende kleurstippen op doen? School legt iets lekker neer op de stoelen voor de ouders. Mirella en sandra staan bij de deur om ouders te verwelkomen. Rianne en Ankta staan bij de falpovers. School regelt beamer, Susan de laptop / usb stick en aandachtssignaal en boeken etc. Jan heet de ouders welkom en introduceert mij. 30 september 2014 Wendela Weel 2 2

Wat is PBS? PBS staat voor Positive Behavior Support (in Amerika SWPBS) PBS is een schoolbrede aanpak, gericht op het stimuleren van gewenst gedrag. Doel van PBS: het creëren van een veilig, sociaal en voorspelbaar onderwijsklimaat voor alle kinderen, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt.

Het PBS kader: de piramide Lessen in goed gedrag zijn voor iedereen, schoolbreed

Het PBS kader: vormgeven aan vijf pijlers 1. Schoolbreed werken vanuit gedeelde waarden 2. 5. Samenwerken met Ouders en met de Zorg Preventie zoveel mogelijk problemen voorkomen 3. 4. Helder zijn in wat je wilt zien en horen, dit actief aanleren en positief bekrachtigen Besluitvorming over gedrag op basis van Data

De bouwstenen van PBS Formuleer heldere verwachtingen (weet wat je wilt zien en horen). Leer deze verwachtingen aan (gebruik voorbeelden). Bekrachtig de verwachtingen. Minimaliseer de aandacht voor ongewenst gedrag (maak van een mug geen olifant). Formuleer heldere consequenties voor onacceptabel gedrag.

Verhouding 4:1 .

3 implementatiejaren 1e implementatiejaar: Voorbereidingsjaar 2e implementatiejaar: PBS op de werkvloer STARTDATUM: 21 oktober!! 3e implementatiejaar: Samenwerking met ouders en de zorg

PBS-team/ gedragteam Formatie PBS-team Sandra Nynke R Joke Andra Gonnie Esmée (stagiair) Jan Aanspreekpunt voor het team Regelmatige vergaderstructuur Wat heeft de school allemaal al gedaan? Volgende dia’s laten dit zien en GT vult aan.

1e implementatiejaar: voorbereidingsjaar Bepalen van basiswaarden Eenduidige gedragsverwachtingen voor de hele school ontwikkelen Een schoolbreed systeem van visualiseren van de verwachtingen Een schoolbreed systeem van positief waarderen en belonen Maken van lessen voor het aanleren van de gedragsverwachtingen Een schoolbreed systeem van consequenties bij ongewenst gedrag

Basiswaarden van de Toermalijn Het schoolteam heeft gekozen voor de volgende Basiswaarden: Veiligheid Erkenning/waardering (respect) Verantwoordelijkheid

Verwachtingen bij de basiswaarden Ruimte Basiswaarde 1   Verantwoordelijkheid Basiswaarde 2 Veiligheid Basiswaarde 3 Erkenning/ waardering (respect) Schoolbreed Ik zorg goed voor de spullen van mijzelf en die van een ander Ik loop rustig door de school en gebruik mijn potloodstem Ik gebruik de spullen waarvoor ze bedoeld zijn Ik houd mijn handen en voeten bij me Ik stop als een ander nee zegt (stop, hou op..) Ik luister naar een ander Ik behandel de ander zoals ik zelf behandeld wil worden Ik ken de regels en houd me eraan Algemene ruimtes: Teamkamer, kamer IB/directeur (deze ruimtes zijn voor de meesters en de juffen) Ik laat mijn plek netjes achter Ik praat aardig met en over de ander. Schoolplein Ik blijf op het plein. Ik speel op het gras als het mag. Ik loop met mijn fiets aan de hand . Ik ken de zones blauw = speel geel = rust rood = sport  [w2]mijn  [w1]Ook autisten?

Werkgroepen Schoolplein Incidentenregistratie en data Systeem voor bekrachtiging visualisatie Maar daarover zo meer……. Sandra laat zien wat ze allemaal hebben

Bedankt voor jullie aandacht ‘Je hoeft geen ander mens te worden, om dingen eens anders aan te pakken’ http://www.thefuntheory.com/piano-staircase Zijn er vragen? Kom gerust naar me toe.

Tot zover: Vragen? 20.30 – 21.15 uur: Ouders gaan in 5 groepen uiteen. Jan vertelt welke lokalen. Iedere begeleider zorgt voor een extra activiteit, naast de hieronder genoemde. School zorgt voor alle knutselmaterialen, Susan zorgt voor de kaartjes. Activiteit 1: Sandra Activiteit 2: Rianne Activiteit 3: Jan Activiteit 4: Anita Activiteit 5: Susan. Om 21.15 uur sluiten we plenair af in de centrale hal.

Visualisatie. Kenniscentrum SWPBS, juli 2011 versie 1.0

beloningssysteem CBS Toermalijn

Gewenst gedrag belonen Belonen kan op vele manieren: duim, mondeling compliment, sticker, enz. Kaartjes systeem: Kinderen kunnen kaartjes verdienen door goed gedrag te laten zien. Samen sparen voor een groepsbeloning.

Beloningsmuur Foto beloningsmuur

Beloningssysteem TSO/BSO Foto pot

Wie delen de kaartjes uit? Iedereen die met kinderen van de Toermalijn werkt (stagiaires / ouders in functie / TSO / BSO / Sicco / leerkrachten, enz.)

Wanneer en hoe belonen Altijd en overal bij positief gedrag. You never know when you get a surprise. We benoemen het positieve gedrag bij het uitdelen. Na het halen van een afgesproken aantal beloningskaartjes (min. 2x de groepsgrootte) volgt een groepsbeloning. We maken géén gebruik van ‘give aways’

Tenslotte De kinderen kunnen individueel kaartjes verdienen, maar ook als groep.

Pleinplan Betekenis zones / regels kleuterplein Doel zones Actief toezichthouden 3 pauzes Spelmateriaal Foto’s

SPORT Rode zone (ballen)

PLAY: Blauwe zone (spel / tennisballen)

CHILL: Gele zone (uitrustplek)

Op onze tafel: Foto’s Informatie Materialen Regels zones/ regels kleuterplein Voorbeeld gedragsregels voor plein

Registratie Gedragsincident Toermalijn (groep 5 t/m 8)   Registratie Gedragsincident Toermalijn (groep 5 t/m 8) Naam leerling: ________________________________________________________ Groep: _________________ Datum: _______________ Tijd: ___________________ Ingevuld door: ________________________________________________________ Plaats Klein probleemgedrag Groot probleemgedrag O klas O schoolplein O gang/hal/vide O toilet O leerplein O speellokaal/gymzaal O BSO lokaal O anders, nl: __________________ __________________ O onacceptabel taalgebruik O uitschelden O obscene gebaren O ruzie O plagen O ongehoorzaam/ tegendraads O misbruik van materiaal O onacceptabel gebruik digitale middelen O anders, nl: ______________________ ______________________ O verbale agressie (dreigen) O pesten O liegen/bedrog O vechten O fysieke agressie (eenzijdig) O ongeoorloofd verblijf buiten schoolterrein O materiële vernieling/vandalisme O diefstal ______________________ ______________________ Consequenties Gesprek (excuus aanbieden/ relatie herstellen) Time out/afzonderen (tijd inhalen) Nablijven Contact ouders Gesprek (excuus aanbieden/ relatie herstellen Nablijven incl. schrijfstraf (ouders informeren) Dagdeel in lagere groep (werk mee) Schorsingsprocedure

SWPBS is geen sprint, maar een marathon!

Opvoeden is een zorg van ons samen! ‘Het PBS zaadje is nu geplant’ ‘Het PBS zaadje is nu geplant’

Houd je gedachten positief Gedicht: Houd je gedachten positief Want je gedachten worden je woorden Houd je woorden positief Want je woorden worden je gedrag Houd je gedrag positief Want je gedrag worden je gewoontes Houd je gewoontes positief Want je gewoontes worden je waarden Houd je waarden positief Want je waarden worden je bestemming. Bron: Mahatma Ghandi