Ghislaine Fonteijn – Driessen, directeur Ria Peters, orthopedagoog Peuterspeelzalen Venray.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Voorschool voor iedereen
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De historie & de toekomst
3-jarigen in het basisonderwijs
Prenataal en Postnataal
In het bestuursakkoord
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
5 maart 2010 Monitor AWBZ, cliëntenorganisaties samen aan de slag Inleiding Wim van Minnen, directeur CSO.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Pedagogen JGZ/GGD en K- VHT
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Harmonisatie Peuterspeelzaalwerk Valkenburg aan de Geul 20 april 2015.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Logopedie op VVE peuterspeelzalen Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
Homeparty. Betekenis * Ouders van jongeren (10-16 jaar) weten soms te weinig over (groeps)gedrag rond alcohol, drugs, roken en gokken. * Ouders voelen.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Centrum voor Jeugd en Gezin Midden-Limburg
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
CKG de kleine parachute
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Ghislaine Fonteijn – Driessen, directeur Ria Peters, orthopedagoog Peuterspeelzalen Venray

Situatie Venray o VVE sinds 2002 o Redelijk zware Goa gemeente o Subsidiëring psz via gemeentelijke subsidie en VVE middelen o Reguliere groepen (leidster en vrijwilliger) o VVE groepen (2 leidsters) o Venray heeft grote kern en 9 kerkdorpen op 7 à 10 km afstand van dorp.

Situatie Venray –vervolg- Kern Venray o 6 VVE locaties met 35 dagdelen VVE Venray én 10 reguliere dagdelen zonder VVE geïndiceerde kinderen o VVE groep: 25 % tot 70% per groep is VVE geïndiceerd Kerkdorpen o 5 Reguliere locaties met 13 dagdelen in kerkdorpen o Zeer incidenteel VVE geïndiceerde kinderen Overal: Piramide of Puk en Ko gecertificeerde leidsters

Aantal geplaatste kinderen Jaar Totaal waarvan VVE = in % 17,5%16,8%21,2% In peuters (2 + 3 jarigen) in Venray, wij bereikten +/- 68 % van de kinderen in Venray en kerkdorpen waar wij gevestigd zijn.

VVE-indicatie door JGZ o Verzorgende ouder spreekt geen Nederlands (dus vrijwel alleen buitenlands taalaanbod) o Alleen een buitenlandse taal sprekend (T1 is niet Nederlands) o Spraaktaalstoornis en/of achterstand in Nederlandse taal o Schoolgewicht 0,3 of 1,2

VVE-indicatie door JGZ - vervolg Andere risico-indicatoren tellend in de weging: 1.Achterstand in bepaald ontwikkelingsveld (motoriek, persoonlijkheid, sociaal, gedrag 2.Alcohol/drugsgebruik in zwangerschap 3.Asielzoekerskind 4.Chronische ziekte 5.Eenoudergezin 6.Illegaal 7.Tienermoeder

Toeleiding door JGZ o JGZ indiceert en leidt toe o Bereik JGZ o Intensieve samenwerking o ZAT ( min 9 maanden tot 4 jaar) JGZ Schoolmaatschappelijk werk Preventiemedewerker GGZ verslavingszorg Preventiemedewerker GGZ psychiatrie (KOPP) MEE Orthopedagoog Peuterspeelzaal

Zorgsysteem o 2 x per jaar kindbespreking VVE o Leidsters/spel aan huisconsulent/orthopedagoog o Opstellen PEUTERPLAN (*) o Info peuter, oudergesprekken, KIJK! Peuters, uitslag peutertoetsen, Persoonlijke Planning Per Peuter (*) o Spel aan Huis (*) met spelregels (*) o Themaplanning Piramide inclusief VVE-peuters

Nog niet gemeten, wel geconstateerd o Kinderen komen eerder dan 3 jaar  1 e kind komt vaak pas na 3 e jaar  2 e en 3 e komen eerder Tijdens Spel aan Huis worden afspraken gemaakt T.v. uit Meer Nederlandse t.v.-programma’s Minder batterijen

Ouders o Partnerschap o Verantwoordelijkheid o Houding/werkwijze o Pedagogisch beleid o Belang voor het kind staat voorop o Goede start op de basisschool

Scholing o Direct (allerlei studiedagen) o Indirect (tijdens kindbesprekingen, observaties, begeleiding/filmen in werksituaties) o Effecten steeds meer zichtbaar, meer deskundigheid, minder hulp nodig. o Manier van monitoren moet nog duidelijker van de grond komen.

Peuterplan - VVE Binnen 4 weken 1 e gesprek met ouders o N.a.v. VVE – indicatie o Wat signaleren we tot nu toe? o Wat geven ouders aan?

Persoonlijke Planning Per Peuter 4 gesprekken o Aan welke ontwikkelingsgebieden gaan we werken? o Welke doelen stellen we hierbij? o Waar willen ouders aan werken/ wat gaan ze zelf doen? o Bij 2 e, 3 e, 4 e gesprek: - evaluatie: hoe ging het tot nu toe?

Spel aan Huis - voorheen o Speelgoed wordt meegenomen naar moeder en kind, omdat dit thuis ontbreekt o De meeste moeders spelen niet met hun kind, dit wordt met hen samen gedaan. o Er is ruimte voor overleg over opvoeding, heel impliciet o Moeders worden versterkt in hun eigen situatie

Spel aan Huis - Nu o Spel aan huis consulentes sluiten aan bij de thema’s van Piramide op de peuterspeelzaal. o Thema-ouderbrieven worden op de peuterspeelzaal uitgedeeld, en door de spel aan huisconsulente uitgelegd tijdens het huisbezoek o Themagericht “huiswerk” wordt op de peuterspeelzaal uitgedeeld, en indien nodig uitgelegd tijdens spel aan huis

Spel aan Huis – Nu (vervolg) o tips en adviezen worden gegeven n.a.v. verhaal ouders en signalen door Spel aan Huisconsulentes - Mbt taal (2-taligheid, praten met je kind, bieb) - Mbt gedrag - Mbt opvoeding o Link met peuterspeelzaal wordt gelegd o Er wordt gewerkt uit de eigen speelgoedkast van ouders o Structureel overleg leidsters peuterspeelzaal, Spel aan Huisconsulent, en orthopedagoog

Spel aan Huis – uitbreiding in toekomst o Vergroten ouderparticipatie d.m.v. ouderbijeenkomsten o Georganiseerd voor en door ouders in samenwerking met Spel aan Huis consulentes o Structureel 2 keer per jaar gericht op ondersteuning ‘ op weg naar school’ o Incidenteel andere thema bijeenkomsten 1 a 2 x per jaar

Spel aan Huis – uitbreiding in toekomst ‘Op weg naar ……’: ( 2 jaarlijks: 1 jan/30 juni, 1 juli/31 dec) o 2 x voor ouders van nieuwe peuters Wat kun je verwachten op de peuterspeelzaal? Wat verwachten wij van ouders? o 2 x voor ouders van oudste peuters Wat kun je verwachten op de basisschool Wat verwacht de basisschool van ouders? Specifieke bijeenkomsten Doorverwijzing naar bijv. audiologisch centrum Informatie over bijv. zindelijkheid etc.

Verwachtingen VVE = spelregels Deelname Spel aan Huis (1 x 2 weken huisbezoek, actieve deelname + gebruik materiaal) o Ouders brengen hun peuter zelf naar peuterspeelzaal, 3 of 4 dagdelen o Aanwezig bij ouderactiviteiten op peuterspeelzaal o Dagdelen worden, zoveel mogelijk naar wens, vastgelegd door de organisatie o Telefonisch contact bij afwezigheid o Lage ouderbijdrage

Vragen? Ria Peters, orthopedagoog tel: Ghislaine Fonteijn, directeur tel: