Passende ondersteuning voor jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVG) Masterclasses transitie jeugdzorg 10 juni 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Welkom bij Leefstijl.
Haptonomie.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Autisme en intelligentie
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een haperend geheugen.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Autisme in de dagelijkse praktijk
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Gedragsveranderingen bij dementie
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
voor familie en vrienden van
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Verstandelijke beperking: een nadere begripsverkenning
Een prachtige kans voor uw kinderen
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De domeinen & Niveau bij ABB.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Zorgvragers op 't Paradijs Ouderen met:  dementie  psychiatrische achtergrond  niet-aangeboren hersenletsel  licht verstandelijke beperking  lichamelijke.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Executieve functies Marije Ruben.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
drs. Lilian van der Poel XL-leren
Agressie Les 2.
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Kenniskring jobcoaching SBCM
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Passende ondersteuning voor jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVG) Masterclasses transitie jeugdzorg 10 juni 2011

Programma Integrale zorg aan jongeren met licht verstandelijke beperkingen (LVG) in zuidoost Brabant –Jopie Nooren, Raad van Bestuur Lunet zorg De vraag naar zorg en ondersteuning in de praktijk –Johan Engels, SPV-er ORO i.s.m. cliënt & haar begeleider Rudisca Verbakel Vragen en discussie

Integrale zorg aan jongeren met licht verstandelijke beperkingen (LVG) Jong & Lastig iefilmpje-jong-en-lastig.dot

Wanneer kom je bij ons? Stout  gevangenis Gek  psychiatrie Dom  speciaal onderwijs Lastig  jeugdzorg Combinatie  ORO of Lunet zorg

Wat doen we & voor wie? Voor alle mensen met een verstandelijke beperking en kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Indien mogelijk in de eigen thuissituatie en anders in een gastvrije, comfortabele woonomgeving. In alle levensfasen en op alle levensgebieden.

Wat bieden we onze LVG doelgroep? Wonen (langdurig, kort en crisisopvang) Werken en dagbesteding Vrijetijdsactiviteiten Behandeling en begeleiding

Kenmerken expertise Normaal waar kan, speciaal waar nodig –Leven eenvoudiger maken, er uit halen wat er in zit, met respect voor wat er is –Streven naar maximale participatie Structuur bieden Deskundig op het terrein van mensen met beperkingen Van oudsher bekend met mensen met LVG

Kengetallen Cliënten: ORO: ruim 1700 Lunet zorg: ruim 2500 Medewerkers: ORO: ruim 1250 Lunet zorg: ruim 2500 Vrijwilligers: ORO: ruim 650Lunet zorg: ruim 1000 Locaties: ORO: ruim 80Lunet zorg: ruim 100

Vragen? ORO: –Anja Korsten, Manager Bestuurszaken Lunet zorg: –Stephan Bodde, Directeur Expertisecentrum

Verstandelijke handicap: een nadere begripsverkenning Johan Engels -Sociaal Psychologisch Verpleegkundige, ORO -i.s.m. Ingrid Ophelders & Rudisca Verbakel

Definitie verstandelijke handicap Volgens DSM-IV TR: 1.Een beneden gemiddeld IQ. 2.Gelijktijdig aanwezige tekorten in of beperkingen van het huidige aanpassingsgedrag (d.w.z. of betrokkene er in slaagt te voldoen aan de standaarden die bij zijn of haar leeftijd verwacht kunnen worden binnen zijn of haar culturele achtergrond). 3.Ontstaan voor het 18 e jaar.

Gradaties in IQ IQ <25zeer ernstig verstandelijk beperkt IQ 25-40ernstig verstandelijk beperkt IQ 40-50matig verstandelijk beperkt IQ 50-70licht verstandelijk beperkt

Grote verschillen Kalenderleeftijd22 jaar Lichamelijke ontwikkelingvolwassen Intelligentie7 jaar Zelfredzaamheid8 jaar Omgang met anderen5 jaar Emotionele ontwikkeling3 jaar

…maken een goede aansluiting lastig De persoon heeft: -een volwassen lijf -met de emotionele behoeften van een klein kind (lekker op schoot zitten, behoefte aan nabijheid van volwassene, samen doen, bescherming, veiligheid) -snapt “schoolse opdrachtjes” uit groep 3 -en reageert op teleurstelling met een driftbui van een peuter

… maakt extra kwetsbaar… Omdat: hersenen beschadigd zijn, trager werken. ze minder begrijpen van de wereld om hen heen. ze zich minder goed kunnen uiten, worden ze door de mensen minder goed begrepen.

… met als gevolg Als je je niet begrepen voelt… word je verdrietig, boos, opstandig, agressief… … wat kan leiden tot -terugtrekken in jezelf (lichamelijke en psychische ziektes zoals depressie) -gedragsproblemen (bijvoorbeeld agressie)

Bijkomende problemen… Naast een verstandelijke handicap komen vaak nog bijkomende problemen voor: -alle ‘gewone’ (somatische) aandoeningen/ziektes -epilepsie -communicatieproblemen -psychische/psychiatrische problemen (bv. ADHD, autisme enz.) -gedragsproblemen -verslavingsproblemen

Kenmerken LVG Zijn qua intelligentie vergelijkbaar met het niveau van een kind op de basisschool (van 6 tot 12 jaar) Hebben vaak een ‘gewoon’ uiterlijk, met als gevolg: - de verstandelijke handicap wordt niet (h)erkend - overvraging (eisen en verwachtingen worden niet op hun niveau afgestemd) Leren minder snel: -meer tijd nodig -veel herhaling nodig -leren niet van ervaringen

Kenmerken LVG (vervolg 1) Leren beter wanneer nieuwe vaardigheden in (kleine) deelstapjes worden aangeboden. Onderzoeken minder: -zoeken minder (gestructureerd) naar oplossingen -maken minder plannen -ondernemen niet graag onbekende dingen Hebben geen inzicht in oorzaak en gevolg: -zien hun eigen aandeel in problemen niet -leggen problemen buiten zichzelf -leggen de schuld buiten zichzelf

Kenmerken LVG (vervolg 2) Korte maar intense emotie-beleving: -hangen nú in paniek aan de telefoon en moeten nú direct hulp maar “herinneren” zich de volgende dag niet meer dat ze om die hulp gevraagd hebben -als jij nog met het conflict bezig bent, is het voor hun gevoel al lang voorbij en hebben ze het “goed gemaakt” Onvermogend om zich in te leven in anderen: -denken vanuit zichzelf, kunnen niet bedenken hoe het voor de ander is/voelt (egocentrisme) -gericht op eigen behoeftebevrediging

Kenmerken LVG (vervolg 3) Het geleerde beklijft niet: -onthoudt slechts delen van wat hij geleerd heeft -als je niet regelmatig oefent, wordt het vergeten en moet je het daarna opnieuw trainen Generaliseren niet: -Kan datgene, wat hij geleerd heeft, niet toepassen in andere/nieuwe situaties Kunnen niet goed keuzes maken: -abstract denkvermogen is beperkt -overziet gevolgen vaak niet -men maakt vaak impulsief keuzes

Kenmerken LVG (vervolg 4) Nemen zaken vaak letterlijk op: - de feitelijke betekenis van grapjes en de gewone spreektaal doorspekt met figuurlijke taal ontgaat hen Hebben vaak faalangst - geven daardoor snel op (“het lukt toch niet”) Hebben een onrealistisch zelfvertrouwen: - bravouregedrag: vinden van zichzelf dat ze alles kunnen en begrijpen Zijn suggestibel: - laten zich gemakkelijk beïnvloeden - laten anderen voor hen denken

Kenmerken LVG (vervolg 5) Vertonen vaak sociaal-wenselijk gedrag: -zeggen dat waarvan ze denken dat de ander graag wil horen -denken bij een vraag die ze al een keer beantwoord hebben dat ze “niet het goede antwoord gegeven hebben” en geven vervolgens een ander antwoord Kunnen zich minder lang concentreren: -vertonen vaak lichamelijke onrust -hebben eerder behoefte aan pauze -springen van ‘de hak op de tak’

Kenmerken LVG (vervolg 6) Hebben problemen met de informatieverwerking: -geven trage/vertraagde reacties op vragen/in situaties -geven bij de volgende vraag het antwoord van de vorige (of daarvoor gestelde) vraag -kunnen geen twee dingen tegelijkertijd -zijn niet flexibel in het hanteren van regels/afspraken

Kenmerken LVG (vervolg 7) “Kinderlijke” emotionele behoeften ondanks volwassen lijf: -aanraking/ knuffelen (zonder seksuele bedoelingen) -samen dingen doen -gevoelig voor (materiële) beloning (ook als daarvoor iets niet-leuks gedaan moet worden) -willen snel “vriendjes” zijn als iemand aardig doet

Kenmerken LVG (vervolg 8) Geen inzicht in hun handicap/beperking: -geven zelf niet aan dat ze moeilijk kunnen leren -gebruiken moeilijke woorden maar hebben geen benul van de feitelijke betekenis van het woord -bevestigen jouw vraag “begrijp je het?” onterecht positief (sociaal wenselijk gedrag)

Kenmerken LVG (vervolg 9) Moeite met het onderscheid tussen fantasie en realiteit waardoor risico op: -confabuleren (verhalen vertellen die niet waar zijn) -pseudologia fantastica (fantasie ë n ontwikkelen ter voldoening van verlangens) -psychose ontwikkelen (grip op de realiteit verliezen, bv. in de vorm van ziekelijke achterdocht, wanen, stemmen horen)

Kenmerken LVG (vervolg 10) Kunnen minder goed voor zichzelf opkomen in moeilijke situaties. Dit veronderstelt: -verbaliteit -inzicht in normen en waarden -weerstand bieden tegen groepsdruk etc. Moeite met abstracte zaken zoals getallen: -rekenen -wisselgeld -inschatten van prijzen -begrijpen van klok

Kenmerken LVG (vervolg 11) Hebben problemen met tijdsbesef dus plannen van activiteiten: -inschatten: “als ik zó laat ergens moet zijn, moet ik zó laat weggaan”, is bijzonder lastig voor hen -neiging alles tot het laatste moment uit te stellen Hebben normale menselijke behoefte aan aandacht, echter: - vaak veel negatieve (faal)ervaringen opgedaan - vaak weinig positieve aandacht gekregen - strategie is vaak: “liever negatieve aandacht dan geen aandacht”.

Kenmerken LVG (vervolg 12) Gewetensfunctie is vaak op kinderlijk niveau ontwikkeld: -Voorbeeld: “Je mag alleen geen koekjes uit de trommel pakken als mama in de buurt is”

Bedankt voor uw aandacht! ORO: Anja Korsten Manager Bestuurszaken 0492 – – Lunet zorg: Stephan Bodde Directeur Expertisecentrum 0497 –