Communicatieve Vaardigheden College week 3. Opbouw college: Overstijgende vaardigheden Overstijgende vaardigheden –Metacommunicatie –Situatie verduidelijken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Vraaggericht werken.
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Anamnese Opnamegesprek.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Donatievraag gesteld door de huisarts Een vraag in een belastende situatie gesteld aan verdrietige/geschokte nabestaanden.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
motiverende gespreksvoering
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Motiverende gespreksvoering
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Communicatie les 1 kwartaal 4
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Arts-patiënt communicatie Huisartsopleiding 1e jaar.
Dagdeel 3 conflicthantering
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Communicatieve Vaardigheden
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
1.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Zorgvragers in de VVT.
Communicatie 4e les.
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken Les 3.
Samenwerken en communicatie
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 3.
Gesprekstechnieken Les 5.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Introductie intervisie
Communicatie 4e les.
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
gesprekstechnieken Les 2
Communicatie 5e les.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Communicatieve Vaardigheden College week 3

Opbouw college: Overstijgende vaardigheden Overstijgende vaardigheden –Metacommunicatie –Situatie verduidelijken –Feedback geven en ontvangen Rollen van de verpleegkundige Rollen van de verpleegkundige Het anamnesegesprek Het anamnesegesprek

Overstijgende vaardigheden Wanneer zal je meer overzicht hebben over welke huizen er in een wijk staan???

Vanaf dit punt?

Of vanaf deze positie???

Metacommunicatie Communiceren over de communicatie Inhoudsaspect Inhoudsaspect Betrekkingsaspect Betrekkingsaspect

Situatie verduidelijken Stap1: parafraseren Stap1: parafraseren Stap2: metacommunicatie Stap2: metacommunicatie Stap3: wat niet en waarom niet Stap3: wat niet en waarom niet Stap4: wat wel en waarom Stap4: wat wel en waarom Stap5: opvangen teleurstelling Stap5: opvangen teleurstelling Stap6: afspraak maken Stap6: afspraak maken Stap7: terug naar gesprek Stap7: terug naar gesprek Van der Molen en Kluijtmans (2005)

Feedback geven en ontvangen Feedback geven: de ander laten weten wat jij vindt van zijn gedrag of houding Feedback geven: de ander laten weten wat jij vindt van zijn gedrag of houding Feedback ontvangen: met name luisteren en respect tonen voor de mening van de feedbackgever Feedback ontvangen: met name luisteren en respect tonen voor de mening van de feedbackgever

Rollen van de vpk-er Aspecten: Aspecten: –Soort gesprek –Zorgvrager –Gespreksdoel Rollen: Rollen: –Vertrouwensfiguur –Mededeelzame detective –Docent –Coach Lang en Van der Molen (2003)

Anamnesegesprek 4 doelen: (Ten Have,2001) 4 doelen: (Ten Have,2001) –Vertrouwensrelatie opbouwen –Gegevens verzamelen –Voorlichting geven –Informatie geven 3 fasen: (Van de Molen en Kluijtmans, 2005) 3 fasen: (Van de Molen en Kluijtmans, 2005) –Beginfase –Middengedeelte –Afsluiting

Anamnesegesprek Verpleegkundige methodiek Verpleegkundige methodiek 11 FGP’s 11 FGP’s Basisvaardigheden Basisvaardigheden –Luisteren –Doorvragen –Samenvatten

Bronnenlijst: Emmens, G., S. Meulen, van der, Basisboek Verpleegkundige gespreksvoering, Baarn Emmens, G., S. Meulen, van der, Basisboek Verpleegkundige gespreksvoering, Baarn Het e-learning programma. Het e-learning programma.

Bedankt voor jullie aandacht!