ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Totaal overzicht dienstverlening BizzInControl.
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Het is vandaag Girlsday!
DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.
Mannus Menting 11 november 2009 Project Week 1 Foto’s van reclame onderweg.
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
XELION HOSTED PHONE SYSTEM
Fiets filevrij Een activerend thema in communicatie.
Wij vangen uw planning op! Remi Appels – Erwin Vinke – Bas Everaarts.
Communicatief gedrag + / -
OV-chipkaart stand van zaken
1 Nederland klaar voor IBAN en SEPA? Branches en bedrijven klaar? SEPA-middag VNO-NCW en MKB-Nederland 4 oktober 2012 Michiel van Doeveren, Secretaris.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
PECHA KUCHA een week Nos- Journaal. NOS journaal Brengt nieuws vrij zakelijk Uit Nederlands perspectief Op de publieke omroep.
Eerste ervaringen met het meten van mobiliteit met de smartphone
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Presentatie Regiocommissie Verkeer en Vervoer 25 februari 2009.
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Functioneel Ontwerp.
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
Voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering vergelijken met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan.
11 OV-Chip BUURTBUSSEN WELKOM.
Docentendag Intelligente Systemen dr.ir. Michael Franssen Faculteit Wiskunde & Informatica Software Engineering & Technology.
Website Usability Anouk Wassenbergh & Dimfy Lambriex V4.
De nieuwe manier van reizen en betalen in het openbaar vervoer
Nike Supply Chain Management
Installatie stappenplan voor Netwerkkaart
BONSAI Mijn Leven….
BONSAI Met mijn leven… Als ik zo eens zit te denken aan mijn leven, hoe dat ging.
BIJZONDERE KLANTVERHALEN. AGENDA 1. Opzet onderzoek Bijzondere klantverhalen 2. Klantprocessen en klantverhalen 3. Essenties van B2B cases 4. Emotioneel.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Hoe werkt een tracker eigenlijk ? In de ruimte zijn 24 GPS satellieten die in een baan om de aarde draaien op een hoogte van 20 km. Deze satellieten.
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Rekendag 19 januari 2016.
OV Cafe Pedro Peters CEO RET. De OV-chipkaart is ingeburgerd.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
2 Dé trend voor de toekomst: biebonderzoek met een smartphone ProBiblio: Daniëlle Koning Ruigrok NetPanel: Kjell Massen.
Zaken die ervoor zorgen dat je kosten maakt tijdens ontwikkeling van mobiele apps.
Jumbo elke dag beter Dennis Altenburg & Danny Vallinga.
Emulatie vs virtualisatie Docent: Schooljaar:. Emulatie vs virtualisatie Simulatie.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Netwerken 1 Enigma Netwerken paragraaf 1, 2 en 3.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
De website metdetrein.com: de eerste halte voor uw treintickets! Ondanks de opkomst van reizen per auto en vliegtuig, mogen treinreizen zich vandaag de.
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Voor Elkaar Pas Zelfstandig reizen als alternatief voor besloten vervoer Maart 2017 – actualiteitenseminar leerlingenvervoer Check titel.
Parkmanagement Veghel & Arriva Nederland
Navigatie Om ergens naar toe te gaan moet men de weg wel kennen.
RadQuest 2.0 In samenwerking met ASolutions presenteert de
Uitkomsten Beste Werkgevers
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Onderzoek in Apps.
Klanttevreden-heidsonderzoek Regiotaxi Flevoland 2013
Markconsultatiedag 29 november
over verbouw en nieuwbouw
Markconsultatiedag 29 november
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Transcript van de presentatie:

ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014

ARRIVA.NL Inhoud 1.Over Arriva 2.Achtergrond 3.Doelen pilot 4.Uitvoering 5.Resultaten 6.Conclusies

ARRIVA.NL 1. De organisatie Arriva Deutsche Bahn Arriva Groep Arriva Nederland

ARRIVA.NL 1. Over Arriva Nederland

ARRIVA.NL 1. Over Arriva Nederland Arriva Trein Arriva Bus Arriva Touring Waterbus

ARRIVA.NL 2. Achtergrond  Touch&Travel is een mobiel betaalsysteem en biedt een aantal voordelen ten opzichte van de OV-chipkaart: Post-paid systeem, de klant hoeft geen geld op een kaart te zetten; Intelligentie van het systeem in de backoffice; Single check-in check-out; Geen hardware bij vervoerder nodig, klant heeft zelf een telefoon.  Het systeem maakt mobiel betalen met een smartphone (via een app) in het openbaar vervoer mogelijk.  Het systeem is ontwikkeld door DB en geïmplementeerd in delen van Duitsland en op ICE-treinen van en naar Nederland, Italië, Denemarken en België.

ARRIVA.NL 2. Achtergrond: huidig bedieningsgebied in en buiten Duitsland 8. September 2014

ARRIVA.NL 2. Achtergrond: hoe werkt het

ARRIVA.NL 2. Achtergrond: introductiefilm  4uo 4uo

ARRIVA.NL 2. Achtergrond: hoe ziet het eruit

ARRIVA.NL 2. Achtergrond: de voordelen  Touch&Travel kent diverse voordelen

ARRIVA.NL 3. Doelen van de pilot  Ervaren hoe deze proven technology kan werken op de Nederlandse markt  Ervaren hoe multimodaal single check-in / check- out gecombineerd wordt met mobiel betalen  Ervaren hoe gebruikers een nieuw betaalsysteem beoordelen  Ervaren hoe deze techniek zich verhoudt tot de Nederlandse systemen  Input leveren voor visie op OV-betalen in Nederland

ARRIVA.NL 4. Uitvoering  Omvang testgroep: 30 tot 40 deelnemers (intern en extern)  Duur pilot: 28 oktober 2013 t/m 28 februari 2014  Gebied: alle treinlijnen van Arriva in de provincies Fryslân en Groningen, zes buslijnen in de busconcessie Noord Zuid West Fryslân  Investering: Arriva: deelnemers reizen kosteloos (factuurproces pro forma) Touch&Travel: aanpassen applicatie en verrijken backoffice

ARRIVA.NL 5. Resultaten  Testperiode : week 41 t/m week 9  Totaal aantal ritten: 562  Gemiddeld aantal ritten per week:± 27

ARRIVA.NL Gemiddelde tevredenheid over Touch&Travel: Eindevaluatie:7.9 “Deze app kan een erg mooie toevoeging zijn op het reisgemak”. Gemiddelde tevredenheid in- en uitchecken: Eindevaluatie:7.3 “Ik vind het een prettige manier om in en uit te checken.” Score 9 / 10 7 / 8 5 / 6 3 / 4 1 / 2 Score 9 / 10 7 / 8 5 / 6 3 / 4 1 / 2 5. Resultaten

ARRIVA.NL Gemiddelde tevredenheid over de lay-out: Eindevaluatie:7.4 “Een prima 'solide' app naar mijn mening. Niks bijzonders maar wel duidelijk en makkelijk te gebruiken.” Gemiddelde tevredenheid over de snelheid: Eindevaluatie:6.9 “Opstarten, locatiebepaling en inchecken gaat snel. Uitchecken zoals genoemd soms iets minder.” Score 9 / 10 7 / 8 5 / 6 3 / 4 1 / 2 Score 9 / 10 7 / 8 5 / 6 3 / 4 1 / 2 5. Resultaten

ARRIVA.NL 5. Resultaten Veel en positieve media-aandacht

ARRIVA.NL 5. Resultaten: positief  “Zeer gebruiksvriendelijke oplossingen na een vergeten check-uit. Zo worden er mailtjes en sms’jes verstuurd om je te herinneren om alsnog uit te checken. Je kunt dus alsnog thuis uitchecken.”  “Heel overzichtelijk, duidelijk, prettig dat er veel verschillende opties zijn om in te checken, maar dat er verder geen ingewikkelde dingen in zitten. De app spreekt echt voor zich, ik denk dat vrijwel alle smartphone gebruikers er prima mee om zou kunnen gaan.”  “Je hoeft niet meer in de rij te staan bij de paaltjes.”

ARRIVA.NL 5. Resultaten: tips  “Er moet rekening gehouden worden met grensoverschrijdend verkeer, dat betekent dat men internet op de smartphone nodig heeft in het buitenland.”  “Een duidelijk herkenbaar icoontje is wenselijk zodat je kunt zien of het een BUS of TREIN station is.”  “Bij mijn nieuwe smartphone had ik de indruk dat de batterij (wat) sneller leeg ging bij gebruik van de app met GPS.”

ARRIVA.NL 6. Conclusies  Geslaagde pilot: techniek werkt uitstekend.  Klanten zijn tevreden en waarderen Touch&Travel hoger dan de OV-chipkaart, die landelijk een 7,6 krijgt.  Om in Nederland ingevoerd te kunnen worden zijn nog forse investeringen nodig in de backoffice.  De resultaten zijn gebruikt als input voor de inmiddels opgestelde concept visie op ov betalen. Het is een voorbeeld van een be in, be out systeem.

ARRIVA.NL Vragen?