ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014
ARRIVA.NL Inhoud 1.Over Arriva 2.Achtergrond 3.Doelen pilot 4.Uitvoering 5.Resultaten 6.Conclusies
ARRIVA.NL 1. De organisatie Arriva Deutsche Bahn Arriva Groep Arriva Nederland
ARRIVA.NL 1. Over Arriva Nederland
ARRIVA.NL 1. Over Arriva Nederland Arriva Trein Arriva Bus Arriva Touring Waterbus
ARRIVA.NL 2. Achtergrond Touch&Travel is een mobiel betaalsysteem en biedt een aantal voordelen ten opzichte van de OV-chipkaart: Post-paid systeem, de klant hoeft geen geld op een kaart te zetten; Intelligentie van het systeem in de backoffice; Single check-in check-out; Geen hardware bij vervoerder nodig, klant heeft zelf een telefoon. Het systeem maakt mobiel betalen met een smartphone (via een app) in het openbaar vervoer mogelijk. Het systeem is ontwikkeld door DB en geïmplementeerd in delen van Duitsland en op ICE-treinen van en naar Nederland, Italië, Denemarken en België.
ARRIVA.NL 2. Achtergrond: huidig bedieningsgebied in en buiten Duitsland 8. September 2014
ARRIVA.NL 2. Achtergrond: hoe werkt het
ARRIVA.NL 2. Achtergrond: introductiefilm 4uo 4uo
ARRIVA.NL 2. Achtergrond: hoe ziet het eruit
ARRIVA.NL 2. Achtergrond: de voordelen Touch&Travel kent diverse voordelen
ARRIVA.NL 3. Doelen van de pilot Ervaren hoe deze proven technology kan werken op de Nederlandse markt Ervaren hoe multimodaal single check-in / check- out gecombineerd wordt met mobiel betalen Ervaren hoe gebruikers een nieuw betaalsysteem beoordelen Ervaren hoe deze techniek zich verhoudt tot de Nederlandse systemen Input leveren voor visie op OV-betalen in Nederland
ARRIVA.NL 4. Uitvoering Omvang testgroep: 30 tot 40 deelnemers (intern en extern) Duur pilot: 28 oktober 2013 t/m 28 februari 2014 Gebied: alle treinlijnen van Arriva in de provincies Fryslân en Groningen, zes buslijnen in de busconcessie Noord Zuid West Fryslân Investering: Arriva: deelnemers reizen kosteloos (factuurproces pro forma) Touch&Travel: aanpassen applicatie en verrijken backoffice
ARRIVA.NL 5. Resultaten Testperiode : week 41 t/m week 9 Totaal aantal ritten: 562 Gemiddeld aantal ritten per week:± 27
ARRIVA.NL Gemiddelde tevredenheid over Touch&Travel: Eindevaluatie:7.9 “Deze app kan een erg mooie toevoeging zijn op het reisgemak”. Gemiddelde tevredenheid in- en uitchecken: Eindevaluatie:7.3 “Ik vind het een prettige manier om in en uit te checken.” Score 9 / 10 7 / 8 5 / 6 3 / 4 1 / 2 Score 9 / 10 7 / 8 5 / 6 3 / 4 1 / 2 5. Resultaten
ARRIVA.NL Gemiddelde tevredenheid over de lay-out: Eindevaluatie:7.4 “Een prima 'solide' app naar mijn mening. Niks bijzonders maar wel duidelijk en makkelijk te gebruiken.” Gemiddelde tevredenheid over de snelheid: Eindevaluatie:6.9 “Opstarten, locatiebepaling en inchecken gaat snel. Uitchecken zoals genoemd soms iets minder.” Score 9 / 10 7 / 8 5 / 6 3 / 4 1 / 2 Score 9 / 10 7 / 8 5 / 6 3 / 4 1 / 2 5. Resultaten
ARRIVA.NL 5. Resultaten Veel en positieve media-aandacht
ARRIVA.NL 5. Resultaten: positief “Zeer gebruiksvriendelijke oplossingen na een vergeten check-uit. Zo worden er mailtjes en sms’jes verstuurd om je te herinneren om alsnog uit te checken. Je kunt dus alsnog thuis uitchecken.” “Heel overzichtelijk, duidelijk, prettig dat er veel verschillende opties zijn om in te checken, maar dat er verder geen ingewikkelde dingen in zitten. De app spreekt echt voor zich, ik denk dat vrijwel alle smartphone gebruikers er prima mee om zou kunnen gaan.” “Je hoeft niet meer in de rij te staan bij de paaltjes.”
ARRIVA.NL 5. Resultaten: tips “Er moet rekening gehouden worden met grensoverschrijdend verkeer, dat betekent dat men internet op de smartphone nodig heeft in het buitenland.” “Een duidelijk herkenbaar icoontje is wenselijk zodat je kunt zien of het een BUS of TREIN station is.” “Bij mijn nieuwe smartphone had ik de indruk dat de batterij (wat) sneller leeg ging bij gebruik van de app met GPS.”
ARRIVA.NL 6. Conclusies Geslaagde pilot: techniek werkt uitstekend. Klanten zijn tevreden en waarderen Touch&Travel hoger dan de OV-chipkaart, die landelijk een 7,6 krijgt. Om in Nederland ingevoerd te kunnen worden zijn nog forse investeringen nodig in de backoffice. De resultaten zijn gebruikt als input voor de inmiddels opgestelde concept visie op ov betalen. Het is een voorbeeld van een be in, be out systeem.
ARRIVA.NL Vragen?