Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam, 29-05-2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 3 Groep 3.
Advertisements

WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Samen werken aan Passend Onderwijs?
Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Schoolcijfers, een tweede natuur
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Uitganspunten passend onderwijs
Vergoedingsregeling dyslexie
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
“Van data naar didactiek”
Diagnostische toetsen voor het MBO
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Passend onderwijs maak(t) het mogelijk
Zorgstructuur op basisschool Pius X
binnen Passend Onderwijs
Kwaliteitsbeleid.
Onderwijsbehoeften benoemen: veel werk, weinig rendement?
Een prachtige kans voor uw kinderen
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Cbs De Wieken Informatie nieuwe Cito-normering
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Basisarrangement – lezen Guyanne van der Horst 29 mei 2009.
Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar
Welkom en programma 17:15 – 17:30 uur Inloop en ontvangst
Stichting Lek en IJssel
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Transcript van de presentatie:

onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,

De inhoud van het onderwijscontinuüm Recht doen aan verschillen:

De inhoud van het onderwijscontinuüm Recht doen aan verschillen: ieder kind is uniek

De inhoud van het onderwijscontinuüm Recht doen aan verschillen: ieder kind is uniek maar dat betekent niet dat elk kind een ander onderwijsaanbod nodig heeft

1. Hoe organiseren we gedifferentieerd onderwijs, dat: - recht doet aan individuele verschillen; - uitvoerbaar is? 2. Hoe sturen we op leeropbrengsten binnen het kwaliteitsbeleid? (zie onderwijsverslag ) 3. Hoe versterken we de samenwerking tussen scholen en tussen scholen en jeugdzorg? Vragen rond passend onderwijs

Hoe versterken we de samenwerking tussen scholen en tussen scholen en jeugdzorg? Met het onderwijscontinuüm creëert u eenduidigheid in het typeren van leerlingen door te spreken in termen van arrangementen gekoppeld aan standaarden. Vragen rond passend onderwijs

Hoe sturen we op leeropbrengsten binnen het kwaliteitsbeleid? (zie onderwijsverslag ) Met het onderwijscontinuüm worden: - leeropbrengsten sturend voor beleid - en opbrengsten bestuurbaar Vragen rond passend onderwijs

Hoe organiseren we gedifferentieerd onderwijs, dat: - recht doet aan individuele verschillen verschillen worden hanteerbaar door leerlingen te groeperen op basis van hun overeenkomsten - uitvoerbaar is door ervoor te zorgen, dat het aantal leerlingen dat een beroep moet doen op (zeer) intensieve zorg, beperkt blijft. Vragen rond passend onderwijs

kaft dd-vg Planmatig handelen Wat wilt u leerlingen leren? Schoolplan

kaft dd-vg Planmatig handelen Schoolplan Wat wilt u in welke groep behandelen? Groepsplan Wat wilt u leerlingen leren?

kaft dd-vg Planmatig handelen Wat wilt u leerlingen leren? Schoolplan Groepsplan Individuele aanpassingen Individueel plan Wat wilt u in welke groep behandelen?

Kernbegrippen: - opbrengstgerichtheid (vergroting leeropbrengsten) - differentiatie van algemeen naar specifiek - individualiseren door intensiveren - datagestuurd - arrangementen in onderlinge verhouding - standaarden

De inhoud van het Onderwijscontinuüm

- standaarden - onderwijsarrangementen - onderwijsleerproces - cyclus 1: zorg op leerlingniveau cyclus 2: inhoudelijk kwaliteitsbeleid op schoolniveau cyclus 3: bestuurs- en regioniveau

Onderwijsraad (1999): - voldoende standaard: wat moet 75% van de leerlingen kunnen? - minimum standaard: wat moeten ze minimaal kunnen (90%) Onderwijsraad (2007): - minimum standaard: haalt 90 % - voldoende standaard: haalt 75 % - gevorderde standaard: haalt 25 % - excellente standaard: haalt % Expertgroep doorlopende leerlijnen (2008): - referentieniveau fundamentele kwaliteit: haalt 75% - referentieniveau streefkwaliteit: haalt 50% Hoe komen we aan leerstandaarden?

20%5%50%25% Vaardigheidsschaal 10%15%50%25% Vaardigheidsschaal Een standaard is een niveauaanduidingen op een vaardigheidsschaal

Standaarden

Standaarden en onderwijsarrangementen

Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep intensiveren door "stapelen"

Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep intensiveren door "stapelen" intensiveren en reduceren

Onderwijsleerproces

Cyclus: zorg op leerlingniveau

Zorg op leerlingniveau

Cyclus: van leerlingzorg naar kwaliteitsbeleid op schoolniveau

Van leerlingzorg naar kwaliteitszorg Voorbeeld 1. leerlingresultaten geaggregeerd op groepsniveau

Van leerlingzorg naar kwaliteitszorg

Vaardigheidsschaal 19%8%46%27% Voorbeeld 2. leerlingresultaten geaggregeerd op groepsniveau

8% 38% 46% Vaardigheidsschaal Voorbeeld 3. leerlingresultaten geaggregeerd op groepsniveau

1. Leeropbrengsten 2. Elementen OLP 3. Verbeteracties Opbrengstgericht en datagestuurd:

Cyclus: kwaliteitszorg op bovenschools niveau

Scholen in een SWV D. Bollebozenschool C. SO-ZML-school B. SBO-school A. doorsnee basisschool

Werken met het Onderwijscontinuüm

Leerlijn technisch lezen: Niveau Niveau Niveau Niveau Niveau Niveau Niveau Niveau

Leerlijn technisch lezen: Niveau Niveau Niveau Niveau M3/E3 M4/E4 Niveau Niveau Niveau Niveau M5/E5 M6/E6 M7/E7 M8

Standaarden Technisch Lezen voor eind groep 3 (E3) ≤ M3 | M3 | E3 M4 E4 | ≥ M5 vaardigheidsschaal beheersingsniveau Cito-schaal

%90%75%25% 10% 15% 50% 25% Leerlijn DL 10, landelijke norm

Technisch lezen, basisarrangement: eerste helft groep 4 Doelen AVI-M4 Woordtypen nieuw op niveau M4: - tweelettergrepig met stomme e - eindigend op –ig, –lijk, –ing: prachtig, pijnlijk, ketting - woorden met –aai–, –ooi–, –oei– : maaien, strooien, koeien - drielettergrepig zonder leesmoeilijkheden Tekstkenmerken M4: - zinslengte: ongeveer 8 woorden per zin - samengestelde zinnen (nevenschikkend en onderschikkend) - zinnen mogen, mits betekenisvol afgebroken, doorlopen op de volgende regel - iedere nieuwe zin begint op een nieuwe regel Methode: Estafette Leertijd: 3 uur per week Toets: Leestempotoets, DMT en AVI-toetskaarten

Technisch lezen, basisarrangement: eerste helft groep 4 Doelen AVI-M4 Woordtypen nieuw op niveau M4: - tweelettergrepig met stomme e - eindigend op –ig, –lijk, –ing: prachtig, pijnlijk, ketting - woorden met –aai–, –ooi–, –oei– : maaien, strooien, koeien - drielettergrepig zonder leesmoeilijkheden Tekstkenmerken M4: - zinslengte: ongeveer 8 woorden per zin - samengestelde zinnen (nevenschikkend en onderschikkend) - zinnen mogen, mits betekenisvol afgebroken, doorlopen op de volgende regel - iedere nieuwe zin begint op een nieuwe regel Methode: Estafette Leertijd: 3 uur per week Toets: Leestempotoets, DMT en AVI-toetskaarten Intensief arrangement = basisarrangement + 1 uur extra leertijd Zeer Intensief arrangement = intensief arrangement + 1 uur individueel RT

Dyslexiezorg binnen het onderwijscontinuüm

Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm

Basisarrangement Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm

Basisarrangement Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm

Basisarrangement / Gevorderd arrangement Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm

Basisarrangement / Gevorderd arrangement Intensieve arrangement: stapelen Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm

Basisarrangement / Gevorderd arrangement Intensieve arrangement: stapelen Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm

Basisarrangement / Gevorderd arrangement Intensieve arrangement: stapelen Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm ZIA: WSNS/LoS

Basisarrangement / Gevorderd arrangement Intensieve arrangement: stapelen Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm ZIA: WSNS/LoS

Basisarrangement / Gevorderd arrangement Intensieve arrangement: stapelen Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm ZIA+Zorg ZIA: WSNS/LoS Leeskliniek

Basisarrangement / Gevorderd arrangement Intensieve arrangement: stapelen Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm ZIA+Zorg ZIA: WSNS/LoS Leeskliniek

Als u een leerling wilt aanmelden voor vergoede diagnostiek en behandeling van dyslexie binnen de gezondheidszorg: - basisgegevens uit LVS - beschrijving lees-/spellingprobleem - datum signalering - beschrijving extra begeleiding - resultaat extra begeleiding. vaststellen toenemende achterstand. vaststellen didactische resistentie - argumentatie voor vermoeden van dyslexie

Dank u wel