onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
De inhoud van het onderwijscontinuüm Recht doen aan verschillen:
De inhoud van het onderwijscontinuüm Recht doen aan verschillen: ieder kind is uniek
De inhoud van het onderwijscontinuüm Recht doen aan verschillen: ieder kind is uniek maar dat betekent niet dat elk kind een ander onderwijsaanbod nodig heeft
1. Hoe organiseren we gedifferentieerd onderwijs, dat: - recht doet aan individuele verschillen; - uitvoerbaar is? 2. Hoe sturen we op leeropbrengsten binnen het kwaliteitsbeleid? (zie onderwijsverslag ) 3. Hoe versterken we de samenwerking tussen scholen en tussen scholen en jeugdzorg? Vragen rond passend onderwijs
Hoe versterken we de samenwerking tussen scholen en tussen scholen en jeugdzorg? Met het onderwijscontinuüm creëert u eenduidigheid in het typeren van leerlingen door te spreken in termen van arrangementen gekoppeld aan standaarden. Vragen rond passend onderwijs
Hoe sturen we op leeropbrengsten binnen het kwaliteitsbeleid? (zie onderwijsverslag ) Met het onderwijscontinuüm worden: - leeropbrengsten sturend voor beleid - en opbrengsten bestuurbaar Vragen rond passend onderwijs
Hoe organiseren we gedifferentieerd onderwijs, dat: - recht doet aan individuele verschillen verschillen worden hanteerbaar door leerlingen te groeperen op basis van hun overeenkomsten - uitvoerbaar is door ervoor te zorgen, dat het aantal leerlingen dat een beroep moet doen op (zeer) intensieve zorg, beperkt blijft. Vragen rond passend onderwijs
kaft dd-vg Planmatig handelen Wat wilt u leerlingen leren? Schoolplan
kaft dd-vg Planmatig handelen Schoolplan Wat wilt u in welke groep behandelen? Groepsplan Wat wilt u leerlingen leren?
kaft dd-vg Planmatig handelen Wat wilt u leerlingen leren? Schoolplan Groepsplan Individuele aanpassingen Individueel plan Wat wilt u in welke groep behandelen?
Kernbegrippen: - opbrengstgerichtheid (vergroting leeropbrengsten) - differentiatie van algemeen naar specifiek - individualiseren door intensiveren - datagestuurd - arrangementen in onderlinge verhouding - standaarden
De inhoud van het Onderwijscontinuüm
- standaarden - onderwijsarrangementen - onderwijsleerproces - cyclus 1: zorg op leerlingniveau cyclus 2: inhoudelijk kwaliteitsbeleid op schoolniveau cyclus 3: bestuurs- en regioniveau
Onderwijsraad (1999): - voldoende standaard: wat moet 75% van de leerlingen kunnen? - minimum standaard: wat moeten ze minimaal kunnen (90%) Onderwijsraad (2007): - minimum standaard: haalt 90 % - voldoende standaard: haalt 75 % - gevorderde standaard: haalt 25 % - excellente standaard: haalt % Expertgroep doorlopende leerlijnen (2008): - referentieniveau fundamentele kwaliteit: haalt 75% - referentieniveau streefkwaliteit: haalt 50% Hoe komen we aan leerstandaarden?
20%5%50%25% Vaardigheidsschaal 10%15%50%25% Vaardigheidsschaal Een standaard is een niveauaanduidingen op een vaardigheidsschaal
Standaarden
Standaarden en onderwijsarrangementen
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep intensiveren door "stapelen"
Inhoud van het Onderwijscontinuüm CED-Groep intensiveren door "stapelen" intensiveren en reduceren
Onderwijsleerproces
Cyclus: zorg op leerlingniveau
Zorg op leerlingniveau
Cyclus: van leerlingzorg naar kwaliteitsbeleid op schoolniveau
Van leerlingzorg naar kwaliteitszorg Voorbeeld 1. leerlingresultaten geaggregeerd op groepsniveau
Van leerlingzorg naar kwaliteitszorg
Vaardigheidsschaal 19%8%46%27% Voorbeeld 2. leerlingresultaten geaggregeerd op groepsniveau
8% 38% 46% Vaardigheidsschaal Voorbeeld 3. leerlingresultaten geaggregeerd op groepsniveau
1. Leeropbrengsten 2. Elementen OLP 3. Verbeteracties Opbrengstgericht en datagestuurd:
Cyclus: kwaliteitszorg op bovenschools niveau
Scholen in een SWV D. Bollebozenschool C. SO-ZML-school B. SBO-school A. doorsnee basisschool
Werken met het Onderwijscontinuüm
Leerlijn technisch lezen: Niveau Niveau Niveau Niveau Niveau Niveau Niveau Niveau
Leerlijn technisch lezen: Niveau Niveau Niveau Niveau M3/E3 M4/E4 Niveau Niveau Niveau Niveau M5/E5 M6/E6 M7/E7 M8
Standaarden Technisch Lezen voor eind groep 3 (E3) ≤ M3 | M3 | E3 M4 E4 | ≥ M5 vaardigheidsschaal beheersingsniveau Cito-schaal
%90%75%25% 10% 15% 50% 25% Leerlijn DL 10, landelijke norm
Technisch lezen, basisarrangement: eerste helft groep 4 Doelen AVI-M4 Woordtypen nieuw op niveau M4: - tweelettergrepig met stomme e - eindigend op –ig, –lijk, –ing: prachtig, pijnlijk, ketting - woorden met –aai–, –ooi–, –oei– : maaien, strooien, koeien - drielettergrepig zonder leesmoeilijkheden Tekstkenmerken M4: - zinslengte: ongeveer 8 woorden per zin - samengestelde zinnen (nevenschikkend en onderschikkend) - zinnen mogen, mits betekenisvol afgebroken, doorlopen op de volgende regel - iedere nieuwe zin begint op een nieuwe regel Methode: Estafette Leertijd: 3 uur per week Toets: Leestempotoets, DMT en AVI-toetskaarten
Technisch lezen, basisarrangement: eerste helft groep 4 Doelen AVI-M4 Woordtypen nieuw op niveau M4: - tweelettergrepig met stomme e - eindigend op –ig, –lijk, –ing: prachtig, pijnlijk, ketting - woorden met –aai–, –ooi–, –oei– : maaien, strooien, koeien - drielettergrepig zonder leesmoeilijkheden Tekstkenmerken M4: - zinslengte: ongeveer 8 woorden per zin - samengestelde zinnen (nevenschikkend en onderschikkend) - zinnen mogen, mits betekenisvol afgebroken, doorlopen op de volgende regel - iedere nieuwe zin begint op een nieuwe regel Methode: Estafette Leertijd: 3 uur per week Toets: Leestempotoets, DMT en AVI-toetskaarten Intensief arrangement = basisarrangement + 1 uur extra leertijd Zeer Intensief arrangement = intensief arrangement + 1 uur individueel RT
Dyslexiezorg binnen het onderwijscontinuüm
Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm
Basisarrangement Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm
Basisarrangement Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm
Basisarrangement / Gevorderd arrangement Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm
Basisarrangement / Gevorderd arrangement Intensieve arrangement: stapelen Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm
Basisarrangement / Gevorderd arrangement Intensieve arrangement: stapelen Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm
Basisarrangement / Gevorderd arrangement Intensieve arrangement: stapelen Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm ZIA: WSNS/LoS
Basisarrangement / Gevorderd arrangement Intensieve arrangement: stapelen Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm ZIA: WSNS/LoS
Basisarrangement / Gevorderd arrangement Intensieve arrangement: stapelen Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm ZIA+Zorg ZIA: WSNS/LoS Leeskliniek
Basisarrangement / Gevorderd arrangement Intensieve arrangement: stapelen Techn.lezen volgens het onderwijscontinuüm ZIA+Zorg ZIA: WSNS/LoS Leeskliniek
Als u een leerling wilt aanmelden voor vergoede diagnostiek en behandeling van dyslexie binnen de gezondheidszorg: - basisgegevens uit LVS - beschrijving lees-/spellingprobleem - datum signalering - beschrijving extra begeleiding - resultaat extra begeleiding. vaststellen toenemende achterstand. vaststellen didactische resistentie - argumentatie voor vermoeden van dyslexie
Dank u wel