OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11
College 1 Intro OWE: inhoud, bronnen, toetsing ( 15 min) online college Kotler (20 min) nabespreken (20 min) theorie Hoofdstuk 1: Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1: Marketing vandaag en morgen (waarde creëren en verkrijgen ) Casus Grolsch Verwerking hoofdstuk 1 Marketing op het VWO Marketing Canon Principes van Marketing Hoofstuk12
ml ml Principes van Marketing Hoofstuk13
5
Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen
Het Nike verhaal Sportschoen als lifestyle Veel geld aan promotie en productontwikkeling Jonge hippe sportidolen Principes van Marketing Hoofstuk17
VanMoof Fiets als life style product Zo kaal mogelijk, hoge kwaliteit on onderhoudsvrij Pull strategie PR en free publicity, social media Principes van Marketing Hoofstuk18
Definitie van marketing “Marketing is een sociaal management proces waarin individuen en groepen verkrijgen waar zij behoefte aan hebben en wat zij wensen, door producten en waarde te creëren en deze met anderen uit te wisselen (ruil)”.(Kotler) "Marketing is een functie binnen organisaties en een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders” 2004 officiële AMA definitie bron: Accent ligt op: creëren en overbrengen iets waardevols opbouwen zinvolle relaties met klanten. © Economie Leer Kracht 2011
combinatie van instrumenten voor invullen marketingbeleid De marketingmix:
Waarde voor de klant Principes van marketing – Hoofdstuk 111
Behoefte/ waarde voor klant? Principes van marketing – Hoofdstuk 112
Principes van marketing – Hoofdstuk 113
Ontwikkeling van marketing denken (1 e fase: one to many) : Product en productievisie product zo goed en goedkoop mogelijk produceren. klant komt vanzelf naar verkooppunt. (Sellersmarket) Ford: “je kunt alle kleuren krijgen, als het maar zwart is” : Verkoopgeorienteerde visie meer te koop dan wordt verkocht producent zoekt klant Promotie: Reclame 1950-nu: marketing visie Aandacht voor wens klant d.m.v. de 4P’s. Segmentatie (opdelen) en differentiatie (aanpassen) Marketingafdeling Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Planet, People, Profit © Economie Leer Kracht 2011
Principes van Marketing Hoofstuk115 Ontwikkeling van marketing denken (2 e fase: one to one) 2000: Internet
nu
Wat kan er gemarket worden? -Materiële goederen -Diensten -Ervaringen -Gebeurtenissen -Personen -Plaatsen -Organisaties -Informatie -Ideeën Principes van marketing – Hoofdstuk 117
Waarde halen uit klanten (CRM) Klanttrouw en klantretentie Klantaandeel vergroten –Customer lifetime value (klantwaarde) Customer equity opbouwen Principes van marketing – Hoofdstuk 118
Het nieuwe marketinglandschap Duurzaamheid Non-profitmarketing De elektronische markt, internet Mondialisering / globalisering Principes van marketing – Hoofdstuk 119
Principes van marketing – Hoofdstuk 120
Value chain/ waardeketen Porter Figuur 8.2 Value chain of waardeketen
Marketingbijziendheid marketing myopia term die in de marketing gebruikt wordt om aan te geven dat een organisatie de eigen markt te nauw definieert. Harvard Business Review van Theodore Levitt titel `Marketing Myopia' [1]. Harvard Business ReviewTheodore Levitt [1] Principes van Marketing Hoofstuk122
4 c’s vanuit consument customers needs and wants costs convenience communication Principes van Marketing Hoofstuk123
Marketing anno nu Principes van marketing – Hoofdstuk 124
Vakorganisaties en tijdschriften Tijdschrift voor Marketing Journal of Marketing Harvard Business Review /AMA%20Publications/AMAPublications.aspx /AMA%20Publications/AMAPublications.aspx n-van-de-nederlandse-marketing-introductie n-van-de-nederlandse-marketing-introductie Principes van marketing – Hoofdstuk 125
Principes van marketing - Hoofdstuk 326 Matrix van de Boston Consulting Group
Principes van marketing - Hoofdstuk 327 Marktaantrekkelijkheid hoog midden laag Concurrentiepositielaag midden hoog General Electric Matrix
Groeimatrix Ansoff bestaand nieuw bestaand Risico laag hoog Markt Product marktontwikkeling marktpenetratieproductontwikkeling diversificatie
29