OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Uitkomsten trendonderzoek 2010 Onno Ponfoort Martijn Laar 1 Ben jij wel authentiek?
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Marketingplanning en -strategie
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Wat is interactieve marketing?
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
strategie als een proces
Marketing .
Marketing presentatie
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Inleiding tot marktonderzoek
Een dialoog met klanten opbouwen
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketing vandaag en morgen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Marketingplanning en strategie
HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Deel anders, mijn organisatie
Hoofdstuk 2 Strategy and Models for the Virtual World Jelmer Lavèn
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Supply Chain Management
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Printshop Services Online Copyshop, Printshop, Printen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Presentatie Afterworknet d.d. 19 januari 2016
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11

College 1 Intro OWE: inhoud, bronnen, toetsing ( 15 min) online college Kotler (20 min) nabespreken (20 min) theorie Hoofdstuk 1: Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1: Marketing vandaag en morgen (waarde creëren en verkrijgen ) Casus Grolsch Verwerking hoofdstuk 1 Marketing op het VWO Marketing Canon Principes van Marketing Hoofstuk12

ml ml Principes van Marketing Hoofstuk13

5

Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen Hoofdstuk 1 Marketing vandaag en morgen

Het Nike verhaal Sportschoen als lifestyle Veel geld aan promotie en productontwikkeling Jonge hippe sportidolen Principes van Marketing Hoofstuk17

VanMoof Fiets als life style product Zo kaal mogelijk, hoge kwaliteit on onderhoudsvrij Pull strategie PR en free publicity, social media Principes van Marketing Hoofstuk18

Definitie van marketing “Marketing is een sociaal management proces waarin individuen en groepen verkrijgen waar zij behoefte aan hebben en wat zij wensen, door producten en waarde te creëren en deze met anderen uit te wisselen (ruil)”.(Kotler) "Marketing is een functie binnen organisaties en een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders” 2004 officiële AMA definitie bron: Accent ligt op: creëren en overbrengen iets waardevols opbouwen zinvolle relaties met klanten. © Economie Leer Kracht 2011

combinatie van instrumenten voor invullen marketingbeleid De marketingmix:

Waarde voor de klant Principes van marketing – Hoofdstuk 111

Behoefte/ waarde voor klant? Principes van marketing – Hoofdstuk 112

Principes van marketing – Hoofdstuk 113

Ontwikkeling van marketing denken (1 e fase: one to many) : Product en productievisie product zo goed en goedkoop mogelijk produceren. klant komt vanzelf naar verkooppunt. (Sellersmarket) Ford: “je kunt alle kleuren krijgen, als het maar zwart is” : Verkoopgeorienteerde visie meer te koop dan wordt verkocht producent zoekt klant Promotie: Reclame 1950-nu: marketing visie Aandacht voor wens klant d.m.v. de 4P’s. Segmentatie (opdelen) en differentiatie (aanpassen) Marketingafdeling Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Planet, People, Profit © Economie Leer Kracht 2011

Principes van Marketing Hoofstuk115 Ontwikkeling van marketing denken (2 e fase: one to one) 2000: Internet

nu

Wat kan er gemarket worden? -Materiële goederen -Diensten -Ervaringen -Gebeurtenissen -Personen -Plaatsen -Organisaties -Informatie -Ideeën Principes van marketing – Hoofdstuk 117

Waarde halen uit klanten (CRM) Klanttrouw en klantretentie Klantaandeel vergroten –Customer lifetime value (klantwaarde) Customer equity opbouwen Principes van marketing – Hoofdstuk 118

Het nieuwe marketinglandschap Duurzaamheid Non-profitmarketing De elektronische markt, internet Mondialisering / globalisering Principes van marketing – Hoofdstuk 119

Principes van marketing – Hoofdstuk 120

Value chain/ waardeketen Porter Figuur 8.2 Value chain of waardeketen

Marketingbijziendheid marketing myopia term die in de marketing gebruikt wordt om aan te geven dat een organisatie de eigen markt te nauw definieert. Harvard Business Review van Theodore Levitt titel `Marketing Myopia' [1]. Harvard Business ReviewTheodore Levitt [1] Principes van Marketing Hoofstuk122

4 c’s vanuit consument customers needs and wants costs convenience communication Principes van Marketing Hoofstuk123

Marketing anno nu Principes van marketing – Hoofdstuk 124

Vakorganisaties en tijdschriften Tijdschrift voor Marketing Journal of Marketing Harvard Business Review /AMA%20Publications/AMAPublications.aspx /AMA%20Publications/AMAPublications.aspx n-van-de-nederlandse-marketing-introductie n-van-de-nederlandse-marketing-introductie Principes van marketing – Hoofdstuk 125

Principes van marketing - Hoofdstuk 326 Matrix van de Boston Consulting Group

Principes van marketing - Hoofdstuk 327 Marktaantrekkelijkheid hoog midden laag Concurrentiepositielaag midden hoog General Electric Matrix

Groeimatrix Ansoff bestaand nieuw bestaand Risico laag hoog Markt Product marktontwikkeling marktpenetratieproductontwikkeling diversificatie

29