Discriminatie binnen de arbeidsbetrekkingen Praktische inleiding tot de Europese, federale en regionale regelgeving Ingrid Aendenboom Unia 25 maart 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop: 10 jaar WGBH/CZ
Advertisements

Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
van verdragsbepalingen
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Vrij verkeer van werknemers
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
College voor de Rechten van de Mens
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Preventief Verzuimmanagement
Presentatie voor het SIHO - Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Commissie Emancipatiezaken 08/12/2011
Wat is het en wat je eraan? Praktisch info en tips.
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Vrijheid van vestiging
Wetgeving Trillingen C.J. Dietvorst Arbeidsinspectie Vakgroep Arbeidshygiëne.
Overzicht Kanttekeningen bij enkele aanbevelingen
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Meldpunt Discriminatie Hasselt
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Homofobie: Tendezen, meldgedrag en uitdagingen
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Hoofdstuk 1 De verantwoordelijkheid van ingenieurs
R ACISME B ESTRIJDEN (E EN P RAKTISCHE G IDS ) Uitgave van de Liga voor Mensenrechten.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)
Interfederaal Gelijkekansencentrum
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
ARB(eids)O(mstandigheden
WERKNEMERSVERTEGENWOORDIGING verschillen en gelijkenissen.
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
Discriminatie.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
12 november Agenda 9u30 – 9u50 Welkom & inleiding (Joke Baeten) 9u50 – 10u50 Interfederaal Gelijkekansencentrum over.
1 CCC & CCM – Mod2 JACM Juridische Aspecten Credit Management H6. Beperkte rechten H7. De verbintenis in het algemeen H8. Nakoming en niet-nakoming.
Christophe Lemmens Advocaat Gastprofessor UAntwerpen De Wet Medische Ongevallen: ziekenhuisinfecties, informed.
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Vertaling van eDiv naar gebarentaal
Werken is… Werk vinden… Werk houden…
Stichting van de Arbeid
Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen 16 november 2017
Evaluatie in CMW & LDE.
POGGL Themadag 11 november 2014
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Sportiviteit & Respect
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

Discriminatie binnen de arbeidsbetrekkingen Praktische inleiding tot de Europese, federale en regionale regelgeving Ingrid Aendenboom Unia 25 maart 2016

Schema I. Juridisch kader II. Discriminatieconcept III. Rechtvaardiging IV. Praktijk – tweede deel uiteenzetting IV. Procedures

I. Juridisch kader

> Omzetting van Europese richtlijnen naar federale en regionale antidiscriminatieregelgeving SCHEMA 1 >Beschermde kenmerken op Europees, federaal en regionaal niveau SCHEMA 2 >Toepassingsgebied van de federale en regionale regelgeving SCHEMA 3 !!! Lexicon op rubriek wetgeving voor volledig overzichtwww.unia.be

SCHEMA 1: IMPLEMENTATIE

SCHEMA 2: BESCHERMDE KENMERKEN

SCHEMA 3: TOEPASSINGSGEBIED (1/2)

SCHEMA 3: TOEPASSINGSGEBIED (2/2)

II. Discriminatieconcept

ONDERDELEN DISCRIMINATIEVERBOD > Directe discriminatie > Indirecte discriminatie >Weigeren van redelijke aanpassingen (handicap) >Intimidatie >Opdracht tot discrimineren

II. Discriminatieconcept ONDERSCHEID op grond van een beschermd criterium DIRECT INDIRECT “ik werf geen allochtonen aan” “blinde personen niet toegelaten” “bonus voor werknemers +45 jaar” “moedertaal sollicitant moet NL (…) zijn” “(assistentie)honden niet toegelaten” eventueel: “bonus bij 20 jaar anciënniteit”

II. Discriminatieconcept DIRECT ONDERSCHEID “wanneer iemand op grond van een beschermd criterium ongunstiger behandeld wordt dan een ander in een vergelijkbare situatie wordt, is of zou worden behandeld” Drie elementen: (1) vergelijkbare situaties (2) benadeling (verleden, heden, toekomst) (3) omwille van beschermd criterium Voorbeelden: -vrouwelijke bediende verdient 20% minder ondanks gelijke kwalificaties -kandidaat-werknemer wordt geweigerd omwille diabetes type 1 -brugpensioengerechtigde arbeiders (50+) worden in sociaal plan uitgesloten van buy-out vergoeding

II. Discriminatieconcept INDIRECT ONDERSCHEID “wanneer een ogenschijnlijk neutrale bepaling, maatstaf of handelswijze personen gekenmerkt door een bepaald beschermd criterium in vergelijking met andere personen bijzonder kan benadelen” Voorbeelden: - impact van bepaalde selectie- en testprocedures (culturele invloeden, overdreven technisch taalgebruik, onaangepast aan handicap, …) - vacature met vermelding van “maximale werkervaring” -consequenties van welzijnsbeleid – veiligheid en gezondheid – voor werknemers met een bepaalde handicap -vestimentaire voorschriften in arbeidsreglement en (geloofs)overtuiging

II. Discriminatieconcept DIRECT / INDIRECT ONDERSCHEID = DIRECTE / INDIRECTE DISCRIMINATIE TENZIJ LEGITIEME RECHTVAARDIGING (zie verder hoofdstuk III)

II. Discriminatieconcept WEIGERING REDELIJKE AANPASSINGEN “passende maatregelen die in een concrete situatie en naargelang de behoefte worden getroffen om een persoon met een handicap in staat te stellen toegang te hebben tot, deel te nemen aan en vooruit te komen in [arbeidsbetrekkingen]” Aanpassing:doeltreffendheid, evenwaardigheid, zelfstandigheid Zowel materieel als immaterieel, bvb. arbeidsorganisatie Redelijkheid:afhankelijk van diverse factoren, o.m. financiële en organisatorische belasting maar ook compenserende maatregelen en tegemoetkomingen Zie voor meer info o.m. brochure “Wegwijs in…” (FOD WASO i.s.m. CGKR)

II. Discriminatieconcept WEIGERING REDELIJKE AANPASSINGEN Handicap als sui generis begrip >EHJ, zaak C-13/05, arrest dd. 11 juli 2006 (Chacón Navas): “beperking die met name het gevolg is van lichamelijke, geestelijke of psychische aandoeningen en die de deelneming van de betrokkene aan het beroepsleven belemmert (…) indien het waarschijnlijk is dat zij van lange duur is” > Chronische of andere langdurige afwezigheid wegens ziekte / ongeval > Verhouding met tijdelijke en definitieve arbeidsongeschiktheid ? >Verhouding met ontslagrecht (bvb. art. 58 en art. 34 AO-wet), procedures gezondheidstoezicht, beroepsherinschakeling, …?

Welke soort aanpassingen? 1.Materiële aanpassingen : Aanpassing voertuig TV lens Ergonomische zitstoel Ergonomische muis Menu in braille

Welke soort aanpassingen? 2. Immateriële aanpassingen : Arbeidsorganisatie : flexibel uurrooster, thuiswerk? Aanpassing van een reglement Tolk gebarentaal Informatie of mededeling in eenvoudige taal of pictogrammen Begeleiding

II. Discriminatieconcept INTIMIDATIE “ongewenst gedrag dat verband houdt met een (of meerdere) beschermd(e) kenmerk(en) en dat tot doel of gevolg heeft dat de waardigheid van de persoon wordt aangetast en een bedreigende, vijandige, beledigende vernederende of kwetsende omgeving wordt gecreëerd” Verhouding met (discriminatoire) ‘pesterijen op het werk’ Welzijnswet 4 augustus 1996 (!) Zie voor meer info o.m. brochure “Wegwijs in…” (FOD WASO)

II. Discriminatieconcept OPDRACHT TOT DISCRIMINEREN “elke handelwijze die er in bestaat wie ook opdracht te geven een persoon, een groep, een gemeenschap of een van hun leden te discrimineren op grond van één van de beschermde criteria” Géén hiërarchische relatie vereist Géén aansprakelijkheidsbeperking voor diegene die feitelijk discrimineert

III. Rechtvaardiging

WEZENLIJKE EN BEPALENDE BEROEPSVEREISTE >3 voorwaarden: (1°) Het bewuste kenmerk moet wezenlijk en bepalend zijn omwille van de aard van de functie of de context waarin die functie wordt uitgeoefend. Het is niet voldoende dat een bepaald kenmerk 'nuttig' of 'gepast' is voor het uitoefenen van een beroepsactiviteit in het algemeen. De vereiste moet noodzakelijk zijn en steeds geval per geval beoordeeld worden vanuit de concrete activiteiten die de werknemer moet verrichten. (2°) Het vereisen van het kenmerk moet ingegeven zijn door een rechtmatig doel. Bvb. veiligheid, hygiëne, efficiënte arbeidsorganisatie, de bescherming van grondrechten, artistieke vrijheid, reclame gericht tot bepaalde doelgroepen,... (3°) Het vereiste kenmerk moet in een redelijke verhouding staan tot het doel. Staat de maatregel in een redelijke verhouding tot alternatieve oplossingen die even goed – en misschien zelfs beter – tegemoet komen aan de doelstelling van de werkgever én die een veel minder discriminatoire impact hebben? Voorbeeld: - fotomodel voor cover van een tijdschrift voor een specifiek doelpubliek (oud, jong, etnisch, handicap, …)

III. Rechtvaardiging OBJECTIEVE EN REDELIJKE RECHTVAARDIGING >3- stapstest: (1°)is de voorwaarde ingegeven vanuit een ‘legitiem doel’? Is er sprake van een voldoende zwaarwichtige ‘ondernemingsgerelateerde behoefte’? (veiligheid, hygiëne, efficiënte arbeidsorganisatie,…) (2°) is de voorwaarde ‘passend’? Is de maatregel voldoende geschikt om het door de werkgever nagestreefde doel ook daadwerkelijk te kunnen bereiken? (3°) is de voorwaarde ‘noodzakelijk’? Staat de maatregel in een redelijke verhouding tot alternatieve oplossingen die even goed – en misschien zelfs beter – tegemoet komen aan de verwachtingen van de werkgever én die een veel minder discriminatoire impact hebben? Voorbeeld: - algemeen hoofddekselverbod in chemisch bedrijf omwille van brandveiligheid, maar er is een individuele afwijking mogelijk indien het gaat om nauwsluitende (medische, godsdienstige of levensbeschouwelijke) hoofddeksels in onbrandbaar materiaal.

III. Rechtvaardiging ALGEMEEN OVERZICHT (ARBEIDSBETREKKINGEN) Direct onderscheidIndirect onderscheid zgn. ras, huidskleur, nationale of etnische afstamming, afkomst geslacht wezenlijke en bepalende beroepsvereiste (WBBV) obj. rechtvaardiging (OR) - legitiem doel - passend / noodzak. middel seksuele geaardheid WBBV OR geloof / levensbesch. WBBV identiteitsgebonden organisaties OR handicap WBBV OR redelijke aanpassingen leeftijd WBVV specifieke uitzondering ~ OR (A) OR overige besch. kenmerkenOR positieve actie of ‘vrijwaringsclausule’

IV. Bescherming en handhaving

Burgerrechtelijk >Nietigheidssanctie (levelling-up) > Bescherming tegen ‘represailles’ (ook voor getuigen*) > Schadevergoeding - principes (buiten)contractueel aansprakelijkheidsrecht - werkelijk geleden schade / forfait 6 of 3 maanden brutobeloning* - morele schade € 650 of 1300 indien materieel herstel via nietigheidssanctie* > Vordering tot staking (zoals in kortgeding) > Eventuele dwangsom* > Eventuele maatregel van publiciteit* > Bijzondere bewijslastregeling * Niet voorzien in EAD-decreet (eventueel via GKGB-decreet)

Bewijsregeling slachtoffer, belangenvereniging,… moet ‘vermeende discriminatie’ bewijzen maken de aangebrachte ‘feiten’ een discriminatie aannemelijk? einde verschuiving van bewijslast verweerder moet aantonen dat onderscheid OK is FASE 1 FASE 2 - +

IV. Bescherming en handhaving Strafrechtelijk (opzetvereiste!) >Raciale discriminatie bij arbeidsbetrekkingen (ARW)  (Publiekelijk) aanzetten tot discriminatie, haat of geweld  Verzwarende omstandigheden >Discriminatie door openbaar officier of ambtenaar > Niet-naleven van burgerrechtelijk stakingsbevel Administratief >Toezicht door arbeidsinspectie (federaal: TSW / Vlaams: IWSE)

IV. Bescherming en handhaving Andere > Overheidsorga(a)n(en) bevoegd voor o.m. bijstand, advies en informatie - ARW en ADW: Unia - Genderwet: IGVM > Overheidsorga(a)n(en) bevoegd voor optreden in rechte, onafhankelijke studies en aanbevelingen - ARW en ADW (federaal en regionaal)Unia - Genderwet (federaal) IGVM > Vorderingsrecht bepaalde instellingen, verenigingen en organisaties (o.a. vakbonden!)

Contact Unia Koningstraat BRUSSEL tel: +32 (0) fax: +32 (0) groen nummer: