Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010. Een hogeschool die zichzelf kent Lezing Opening Studiejaar Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 26 augustus.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Voorlichting studiekeuze klas 4. Aktiviteiten dit schooljaar  Onderwijsbeurs  Open dagen  Scholen- en beroepenmarkt  Keuzeformulier vervolgonderwijs.
Overgang van PO naar VO Let op!
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Presentatie Procedure naar het VO
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
De basiskenmerken van de bve-sector Bijdrage aan de Leergang BVE 2011
Stichting RechtenOnline
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Overgang van PO naar VO Let op!
Informatie avond groep 8
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Voortgezet onderwijs en het mbo
Informatie avond groep 8
Inleiding Regionale Stuurgroep
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
Eindexamen mei eindexamenkandidaten 81 leerlingen geslaagd = 97,6 % Van de geslaagde leerlingen: 71 leerlingen → MBO = 87,7 % 10 leerlingen → HAVO.
De Studielink-keten wordt steeds sterker
Inleiding Landelijk platform
Geworteld in Den Haag Derde Haagse Onderwijsdag 11 februari 2004 A.M.L. van Wieringen.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Informatieavond groep 7
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Schoter Profielkeuze havo 2010 Scholengemeenschap Dennis See
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Meer innovatieve professionals
Informatie voor ouders groep 8 over:
Teun Hendriksen Propedeuse Student ABV Fontys Hogescholen voor de Kunsten 19 Maart 2012.
Voorlichting studiekeuze klas 4. de decanen 4A, 4B Cor Krüger 4C Marike Elings.
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
Informatie voor ouders groep 8 over: Overgang van PO naar VO Let op! Informatie over de procedure aanmelding wordt tijdens de decemberavonden in het VO.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Op naar het VO…….. En nu?. Wat kunt u verwachten? uur- Wat houdt het VO in? - Het schooladvies; waarop is dit gebaseerd? - Uitleg over de Centrale.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Jurgen Geelhoed Projectleider Techniekpact 14 maart 2014.
Voorlichting Voortgezet Onderwijs Informatieavond voortgezet onderwijs Voorstellen Voorstellen Het voortgezet onderwijs Het voortgezet onderwijs.
Voorlichting Mens en Techniek/ Bewegingstechnologie Janneke Groenen & Karin Lintzen
VOORLICHTING VAN DE BASISSCHOOL NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Vakkenpakketkeuze Theoretische Leerweg
Eindexamen gehaald en dan?
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Stappen in het keuzeproces
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Welkom op deze voorlichtingsavond
informatieavond Voortgezet Onderwijs
VM2 Praktijknetwerk Techniek 9 maart 2010 Tilburg
Opleiding en Campus voor Kunst, Cultuur en Oude Ambachten
Informatie voor ouders groep 8 over:
Welkom op deze voorlichtingsavond
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010

Een hogeschool die zichzelf kent Lezing Opening Studiejaar Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 26 augustus 2010 HAN-Campus Arnhem-Presikhaaf Fons van Wieringen, voorzitter van de Onderwijsraad

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Inhoud Hbo-helden: behoefte aan hbo-iconen Sectorale startpunten: hbo is ouder dan u misschien denkt Fasen in hbo-ontwikkeling: op weg naar fase 4? Hbo-identiteit in 6 punten

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Hbo-helden Hélène Mercier (1839 – 1910) Marie Muller-Lulofs (1854 – 1954) Justina Bakker (1899 – 1977)

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 modelleerde zich naar de universiteit. Justina Bakker CICSA Centraal Instituut voor Christelijke Sociale Arbeid, nu HvA Marie Muller-Lulofs, Hélène Mercier Opleidings-Inrichting voor Socialen Arbeid te Amsterdam, nu HvA was meer gericht op persoonlijkheidsvorming van de leerlingen.

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 In 1912 stichting van de Katholieke Leergangen (Tilburg). Nu Fontys. In 1916 oprichter van Ons Middelbaar Onderwijs. Lid van de Tweede Kamer voor de RKSP. Wethouder van de gemeente Tilburg. Hendrik Moller ( )

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Sectorale start Kunst, teken/bouwkunde: vaak al 18 de eeuws, soms 17 de eeuws, middelbare kunst- nijverheidsscholen. ‘s-Hertogenbosch: 1812 Koninklijke school voor nuttige en beeldende kunsten nu Avans Hogeschool. Rotterdam: Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen, later gesplitst in de HTS en de Kunstacademie nu Hogeschool Rotterdam. Oudste papieren in het hbo: teken/bouwkunde

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Sectorale start Rijksnormaallessen, rijksopleiding, rijkskweekschool voor onderwijzers en onderwijzeressen; 1816 RijksKweekschool Haarlem; 1963 Pedagogische Academie. Vanuit ziekenhuizen: 1878 Binnen-Gasthuis opleiding ziekenverpleegster; 1952 Katholieke hogere school voor verplegenden te Nijmegen.

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Sectorale start 1878 Kweekschool voor machinisten Amsterdam; Oudste MTS/HTS’en: HTS in Dordrecht en Heerlen. nu Hogeschool Zuyd en Hogeschool Rotterdam. Handel 1846 Inrigting van Handel en Nijverheid (Sarphati). Landbouw 1876 Rijkslandbouwschool Wageningen; 1958 Middelbare landbouwscholen omgezet in hogere agrarische scholen. Techniek

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Sectorale start 1912 Hendrik Moller; Bewust bredere ontwikkeling dan noodzakelijk voor Staatsexamen; Het niet-verplichte vak wijsbegeerte toegevoegd. HBO (onderdeel van wvo) de doelbepaling van de wvo: Het onderwijs bevordert de algemene ontwikkeling.. en draagt bij tot hun vorming op grondslag van waarden, in de Nederlandse traditie met name door Christendom en Humanisme erkend (Art. 42). Beroepsopleiding en algemene ontwikkeling

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Sectorale start ‘De universiteiten en hogescholen schenken mede aandacht aan de persoonlijke ontplooiing en aan de bevordering van maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef’. Rol hierbij van hogeschoolgemeenschap en studentenverbanden. WHW

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Fasen in de hbo-ontwikkeling Start meest privaat, vaak 19 de eeuws, take off economie. Wet Nijverheidsonderwijs 1919: bekostiging mondjesmaat. Tweedeling in lager en middelbaar; gaandeweg tussenniveau, bijv. UTS. Driedeling: naoorlogse expansie van het onderwijs: niveauverhoging (UTS wordt MTS, MTS wordt HTS). Fase 1: tot aan wvo (1963/1968)

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Fasen in de hbo-ontwikkeling a.Opneming in de wvo als onderdeel van de driedeling lbo, mbo en hbo; b.Havo als reguliere vooropleiding, 3 jarige opleiding met vwo verdwijnt, afschaffing voorbereidend jaar, alles vierjarig; c.Oriëntatie op elkaar van HTS’en, sociale academies, HEAO’s, academies voor beeldende kunsten, laboratoriumscholen: nu formeel allemaal hbo: isomorphie; d.Pogingen tot regionale overlegorganen: later vorming van instellingen. Fase 2: 1963/

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Fasen in de hbo-ontwikkeling Fusies (minimumnorm: 600 studenten!), STC-operatie, aanzienlijke schaalsprong, van 375 naar 40 instellingen - marketingachtige opbouw van nieuwe instellings- identiteiten; - geforceerd afzweren van oude loyaliteiten; - beheersautonomie. Landelijk van een hbo-raad per geleding naar een raad met instellingen als lid (Jankarel Gevers). Gelukkig geen samenloop met veranderingen in primaire proces (zoals bij ROC’s). Wet hbo in 1985

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Fasen in de hbo-ontwikkeling Massief ingezet op uniform merk: 1 niveau, 4 jaar over de hele linie. Primair proces onder druk: extensivering, competentiegericht model, overdosis werkplekleren, BON, onzekerheid bestuurders. Hbo-raad: angstvallige bewaking van uniform beeld per sector, terwijl ontwikkelingen per sector verschillen. Identiteitsarme hogescholen (bijv. 60% economie). Fase 3: : branding sector = hogeschool = opleiding

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Fasen in de hbo-ontwikkeling 1.Besef van worteling en missie - van de eigen helden, geschiedenis, iconen naar voren schuiven; - van de trots van een stad; - hergebruik ook oude instellingsnamen; - uniformering is geen doel, differentiatie is geen doel. 2.Denken vanuit de beroepsactiviteit en beroepsgroep: beroepsvolgend en ook beroepsopbouwend - beroepsverbetering; zowel brede als specifieke opleidingen; - nadruk op sectorale ontwikkelingsplannen; - oog hebben voor privaat en publiek, bijv. NIMA-diploma’s. Fase 4: 2010 en verder

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Fasen in de hbo-ontwikkeling 3.Emancipatie Steeds nieuwe groepen en categorieën: mbo-route (25%) studenten uit laagopgeleide milieus; meisjes en straks jongens; regionale doelgroepen; etnische groepen: 15%, hbo belangrijke milestone emancipatie vraagt ook cultuur en algemene ontwikkeling. 4. Studenten-identiteit benutten Meer inzet van studentenverbanden in de hogeschool: maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef. Thuiswonend, rol ouders? Oog voor de oudere student. Fase 4: 2010 en verder

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Fasen in de hbo-ontwikkeling 5. Hoger onderwijskarakter duidelijker profileren: - bewust van hoger onderwijsstatus én pro-actief deze status beschermend; - opkrikken van havo vanuit hbo (nu: 95% een examencijfer tussen de 6 en 6,5), hbo-/mbo-vakken aanbieden in examenpakket havo. 6. Meervoudige loyaliteiten ontwikkelen: - loyaal aan de opleiding, de school en de academie; - loyaal aan de hogeschool; - loyaal aan het hoger beroepsonderwijs; - merknaam hbo gebruiken voor consolidatie van verschillen. Fase 4: 2010 en verder

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Afrondend Hbo-helden naar voren halen: iconen identificeren. Sectorale startpunten: rond een beroepsbehoefte, ook vaak vanuit de opleiding geformuleerd. Fasen in hbo-ontwikkeling: niet bang zijn om een nieuwe fase in te gaan. Hbo-identiteit in 6 punten: worteling, beroepsopbouwend, emancipatie, maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef, hoger onderwijs, meerlagige loyaliteiten.

Een hogeschool die zichzelf kent, augustus 2010 Nassaulaan 6 – 2514 JS Den Haag