Beroepsgerichte instellingsexamens Nederlandse taal in het mbo NVE Congres - 17 november 2011 Andrea van Es - KCH Examens Anke Blacquière - ROC van Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Taal en rekenen in het mbo
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Taalontwikkeling in mbo
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
ROCvAmsterdam en ROC Flevoland
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
ROC-UP!-project Procesgroep Onderwijscatalogus & Examinering 22 januari 2013.
Nieuw Nederlands 4e editie
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Op naar…
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
Workshop “Beoordelen”
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Centraal examen en Instellingsexamens
Instellingsexamens Nederlands
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Mijn stage plek is solis, afdeling Gr.Voorster. Naam: Pinar I Klas: 5a Jaar: 17 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bijeenkomst September 2015
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Voorlichting Examinering Cohort 2013 aanvullingen november 2015 Aanpassing cesuur Engels beroeps.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Nederlands, Engels en rekenen mbo - actualiteit Bijeenkomst Instruct Woensdag 10 december Hilversum Alet van Leeuwen.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Uitleg Supersaas en regels examen
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Beroepsgerichte instellingsexamens Nederlandse taal in het mbo NVE Congres - 17 november 2011 Andrea van Es - KCH Examens Anke Blacquière - ROC van Amsterdam

Talige bagage mbo studenten

Aanleiding Politiek: aanwijzing van de minister Samenwerkingsverband ROCvA en ROCF: project Doel: niveauverhoging taal en rekenen Kaders en middelen extra geld mbo instellingen centraal ontwikkelde examens (COE) taal en rekenen vanaf najaar 2013, pilot examens vanaf 2011 referentieniveaus Meijerink ROCvA Contourenplan en implementatieplan met uitgangspunten en visie

Centraal ontwikkelde examens (COE) mbo 4: - niveau 3F vanaf cohort centraal ontwikkelde examens vanaf 2013/2014 mbo 2 en 3: - niveau 2F vanaf cohort centraal ontwikkelde examens vanaf 2014/2015 mbo 1: - niveau 2F vanaf cohort in 2014 volgt een besluit over centraal ontwikkelde examens

Referentieniveaus Meijerink PO-1F VO-2F (VMBO), 3F (HAVO, VWO) MBO - 2F (MBO 1,2,3), 3F (MBO 4)

Uitgangspunten en visie Contourenplan: keuze: docenten maken het verschil! Extra inzet docenten op specifieke taken didactiek: Drieslag Taal en Drieslag Rekenen

Uitgangspunten en visie Drieslag Rekenen en taal activeren en gebruiken in de vakopdrachten Zoveel mogelijk rekenen, lezen, luisteren, schrijven en spreken in de beroepscontext: ‘kilometers maken!!’. Feedback geven. Inzetten van reken- en taalcoaches in de vaklessen Reken- en taalles door (coach) of reken-taaldocent Uitleg, oefening, onderhoud en feedback Ondersteuning door specialisten Werken aan ‘persoonlijke’ reken- taalproblemen

Voorbeeld Drieslag lesverslag niveau 3 Zorg en Welzijn ik vond deze les egt heel interessant vooral om dingen over jezelf te weten te komen voor mij is dat best wel zwaar ik heb vorig jaar een moeilijke periode achter de rug ik ben daar hard mee bezig en het gaat al wel de goeie kant op In de les was het ook moeilijk om me in te houde. en wou het ook nog niet gaan vertelen, ik vindt dat dit meer mijn probleem is en wil niet worden afgewesen. het was erg leuk alleen nog een beetje rommelig omdat we het pas heel laat wisten wat we gingen doen.

Uitgangspunt en visie Naast het generieke COE (luisteren, lezen en rekenen) zullen het ROCvA en het ROCF in het IE (spreken, gesprekken voeren, schrijven/taalverzorging) waar mogelijk beroepsgericht examineren. HOE??

Examineren klein binnen groot Met dank aan Mariska Vergouw

Beroepsgerichte instellingsexamens s preken, gesprekken, schrijven/taalverzorging Samenwerking KCH Examens en ROCvA /ROCF: KCH Examens levert: Deskundigheid, externe legitimatie, kwaliteitsbewaking (ICE faciliteert met TOA -webbased- toetsstructuur beoordelingsformats en cijfers) Werkbijeenkomsten met deskundigen roc vanuit alle domeinen het net ophaleninventariseren van alle gebruikte beroepsgerichte toetsen ijken ‘Meijerinkproof’? repareren vervangen en aanvullen vaststellendoor examencommissie opnemen in TOA evaluatie/bijstelling en bewaking kwaliteit

Voorbeeld handel Beroepsspecifieke eisen in het kwalificatiedossier: deel C: de ‘logische’ taal- en rekentaken geïntegreerd in werkproces en prestatie-indicatoren taal- en rekentaken in de kolom ‘Vakkennis en vaardigheden’ deel D: per subdomein het gevraagde Referentieniveau voor de beroepsspecifieke taal- en rekentaken toelichting met verantwoording

Uit het kwalificatiedossier Verkoper (niveau 2) Indicatief bevindt de beroepsinhoud van de Verkoper detailhandel zich op het volgende niveau: mondelinge taalvaardigheid: 2F leesvaardigheid: 2F schrijfvaardigheid: 2F

Uit het kwalificatiedossier Verkoper (niveau 2) Toelichting: Het subdomein Mondelinge taalvaardigheid binnen dit beroep heeft betrekking op het mondeling communiceren met leidinggevende, collega’s, leveranciers en klanten, zoals het afstemmen van en rapporteren over werkzaamheden, mening duidelijk maken, koopvraag inventariseren in een verkoopgesprek en klanten informeren. Hiervoor geldt niveau 2F. Het groeten van klanten, standaardvragen stellen en gesproken instructies over werkzaamheden opvolgen zijn ook taken binnen dit subdomein: voor deze taken geldt echter het niveau 1F.

Verkoper (niveau 2) Taalvaardigheden (niveau)Taaltaken in kolom vakkennis en vaardigheden: Werkprocessen: Mondelinge 2F taalvaardigheid Het mondeling communiceren […] informeren en klachten aannemen. Voor het groeten en doorverwijzen […] instructies over werkzaamheden geldt 1F Aan discussie en overleg deelnemen 2.6 Neemt deel aan werkoverleg Informatie uitwisselen2.1 Ontvangt en benadert klanten 2.4 Plaatst een bestelling voor een klant … Luisteren naar instructies1.1 Ontvangt goederen 1.2 Slaat goederen op … Luisteren naar een informatieve boodschap, voordracht/presentatie, discussie 2.6 Neemt deel aan werkoverleg

Voorbeeld examenopdracht Opdracht Verkoopgesprek Je werkt in een schoenenwinkel. Een klant wil graag schoenen kopen, maar hij weet niet welke. Jij helpt de klant. Bedenk voor het paar schoenen dat je verkoopt minimaal twee argumenten waarom je vindt dat de klant ze geschikt zijn voor de klant. Je kunt hierbij denken aan: onderhoud; prijs; makkelijk te combineren met kleding; kwaliteit; trendy. De informatie verzin je zelf. De toetsleider speelt de rol van klant.

Checklist  visie onderwijsinstelling  eisen referentieniveaus Meijerink  eisen Inspectie van het Onderwijs  centraal ontwikkelde examens  instellingsexamens  drieslag Taal?  uitdagingen implementatie

Heeft u nog vragen?