Het examen economie en ondernemen under construction Naar een ‘nieuw’ cspe Suzanne van der Horst Tom Erkens
Cspe is de examenvorm Examen moet een afspiegeling zijn van de syllabus Examen moet ‘anders’ zijn De profielen moeten herkenbaar zijn in het examen Beperkte organisatielast Tijdsduur vastgelegd Kern wordt niet apart getoetst Aanzet tot flexibele afsluiting Moeilijkheidsgraad moet aansluiten bij die van de huidige examens in de sector( percentage onvoldoendes :15%-30%) Randvoorwaarden voor examinering
BBKBGL maximum score examen maximale tijdsduur320 minuten380 minuten280 minuten aantal minitoetsen232 aantal onderdelen442 maximumscore per onderdeel theorie (minitoetsen) 20%25%30% praktijkopdrachten 80%75%70% Globale opzet van het cspe 2017
“Je werkt tijdens het examen bij (1)……... Je voert verschillende werkzaamheden uit in de winkel, in het magazijn en op de administratie. Jouw docent vertelt je aan de hand van een introductiefilmpje meer over het bedrijf. Spreek met je docent af hoe je je op het examen kunt voorbereiden………….” (1) Ieder jaar een andere retailer context van het examen
Theorie gekoppeld aan de praktijk in de minitoetsen
Van je docent krijg je twee verschillende cadeautjes. Pak de beide cadeautjes correct en representatief in. Gebruik lint om er feestelijke pakjes van te maken. Bereken de verwachte jaaromzet van speelgoed voor het nieuwe filiaal van Intertoys. Maak een deelnameformulier voor een prijsvraag. Maak een promotiebord in de vorm van een tekstballon. Soorten praktijkopdrachten
Maak de bezorgplanning. Help twee klanten en handel een binnenkomend telefoontje af. Stel een aan een leverancier op. Bepaal met behulp van de plattegrond van het nieuwe filiaal welke aantallen artikelen je moet bestellen. Soorten praktijkopdrachten
ICT in het examen Benodigde informatie te vinden op de ‘website’ (htm) (zo mogelijk) een filmpje om de kandidaten voor te bereiden op de context Instructie voor de BB-kandidaat met een animatie beoordelingsopdracht Geen ‘Telraam’ wel een administratieprogramma (in ontwikkeling) Word, Excel, PowerPoint, simulaties
as usual Instructie examinator Hulpmiddelen en materialen Normale inventaris Herkansing zoals bij de reguliere cspe’s Eerst SE daarna pas CE (in pilotfase) Beoordelen volgens correctievoorschrift
resultaten examen /2 Economie & Ondernemen 2015 BBKBGL aantal kandidaten in steekproef maximale toetsscore gemiddelde score gemiddelde p-waarde… profieldeel commercieel profieldeel secretarieel profieldeel logistiek5253n.v.t. profieldeel administratie5143n.v.t. praktijkopdrachten minitoetsen totaal615870
Economie & Ondernemen 2015 BBKBGL aantal kandidaten in steekproef maximale toetsscore gemiddelde score gemiddelde p-waarde… profieldeel commercieel profieldeel secretarieel profieldeel logistiek5253n.v.t. profieldeel administratie5143n.v.t. praktijkopdrachten minitoetsen totaal Evaluatie examen /2
Examens BB en KB: Geen vragen met een extreem lage p-waarde (<.10) Geen vragen met negatieve rir-waarden Enkele vragen met een extreem hoge p-waarde (>.90): reflectie, werktempo, telefoongesprek, klantvriendelijkheid Enkele vragen die weinig onderscheid maken tussen leerlingen (zowel hoge als lage p-waarden) Enkele conclusies n.a.v. de resultaten
Opdracht (BB): klant helpen in de winkel Beoordelingsaspect: de kandidaat gaat klantvriendelijk met de klant om (p =.92) Hoge p-waarde, lage rir-waarde
Opdracht (KB): minitoets administratie (p =.28) Lage p-waarde, lage rir-waarde
Opdracht (KB): pakbon en vrachtbrief invullen Beoordelingsaspect: pakbon en vrachtbrief correct ingevuld (p =.27) Lage p-waarde, hoge rir-waarde
Opdracht (BB): bereken de jaarlijkse kosten voor het winkelpand Beoordelingsaspect: de jaarlijkse kosten zijn berekend met behulp van Excelformules (p =.53) Gemiddelde p-waarde, hoge rir-waarde
BBKBGL % onvoldoende bij N = toetstechnisch advies N =0,50,9-0,3 0,0 % onvoldoende bij toetst. advies gemiddeld cijfer bij toetst. advies66,16,1 6,3 (Advies)normering De (advies)normering is als volgt:
Vanaf 2016 examen voor alle profielen m.u.v. maritiem Constructieopdracht CvTE ‘under construction’ Nieuwe elementen: beoordelingsopdracht en animatie voor instructie kandidaat Profielvakken en keuzevakken Extra afnamemoment Verdere digitalisering hoe verder? november 2015
Vragen?