CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
FaCET bve CONGRES 2013 Loes Vegter Frederik Bos Hanne Dues
Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
Evaluatie pilot-rekentoets VO april 2013 Jan Kastelein, CvE.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Presentatie Procedure naar het VO
Taal en rekenen in het mbo
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Computer Based Testing een ‘rijkere’ vorm van toetsing?
Diagnostische toetsen voor het MBO
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
‘Uitmuntend Economieonderwijs’ 29 maart, De Fabrique Maarssen
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
PILOT REKENTOETS VO 2013 Mark Martinot / Henny Tax Cito
FLITSBIJEENKOMSTEN PILOT REKENTOETS VO 2013 September en oktober 2012 Maaike Beuving.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
Netwerkbijeenkomsten April  23 april: evaluatiebijeenkomst rekentoetspilot examensecretarissen: vol!  25 april: conferentie ‘Sturing op taal en.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
De computer bij de centrale examens
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Wijzigingen overgang PO-VO
VSO Het Mozaïek Almelo.
Wet- en regelgeving taal en rekenen
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Onderwerpen presentatie
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Nederlands, Engels en rekenen mbo - actualiteit Bijeenkomst Instruct Woensdag 10 december Hilversum Alet van Leeuwen.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Eindtoets basisonderwijs ROUTE 8 Digitale eindtoets door het ministerie erkend. Adaptieve toets. Ieder kind doorloopt een eigen passende route van vragen.
Flitsbijeenkomsten rekentoets vo 2017
Informatiebijeenkomst Facet
Informatie voor ouders groep 8 over:
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
Informatie voor ouders groep 8 over:
De eindtoets Eindtoets is verplicht.
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
OUDERAVOND 6 (T) VWO 18 SEPTEMBER 2013 COLLEGE DEN HULSTER
Transcript van de presentatie:

CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn

ONDERWERPEN 1Uitgangspunten doorlopende leerlijn taal en rekenen 2Primair onderwijs: centrale eindtoets? 3Voortgezet onderwijs: rekentoets en examen Nederlands 4Mbo: centraal ontwikkelde examens taal en rekenen 5Normering en gelijkwaardigheid waarborgen 6Vragen

1. Uitgangspunten doorlopende leerlijn taal en rekenen

UITGANGSPUNTEN DLL TAAL EN REKENEN Referentieniveau - Niveau van beheersing aan einde van schoolsoort: ijkpunt - Vier niveaus Fundamenteel niveau (F) en streefniveau (S) - F-niveau: fundamentele kwaliteit te realiseren door alle leerlingen per schoolsoort - S-niveau: uitdagend perspectief voor leerlingen die op dat moment meer aankunnen Drempels Overgangen tussen niveaus; vallen samen met overgangen binnen het onderwijssysteem Domeinen (op elk niveau) - Taal: lezen, schrijven, mondeling taalvaardigheid, taalverzorging - Rekenen: getallen, verhoudingen, meten/meetkunde, verbanden

NAAR EEN TOETSLIJN DLL TAAL EN REKENEN Referentieniveau Voor po: 1F en 1S/2F Voor vo: 2F (vmbo) en 3F/4F (havo/vwo) Voor mbo: 2F (mbo 2 en 3) en 3F (mbo 4) Domeinen -Taal: lezen, schrijven, luisteren, taalverzorging (afhankelijk van de sector, het niveau en de opleiding) -Rekenen: getallen, verhoudingen, meten/meetkunde, verbanden (vooralsnog in alle toetsen en examens)

Auteursrechten: Schwandt Infographics

2. Primair Onderwijs: Centrale Eindtoets?

NAAR CENTRALE EINDTOETS PO (1) van Citotoets naar verplichte eindtoets basisonderwijs Verplicht voor alle scholen en alle leerlingen Afnamemoment is april Inhoud: taal en rekenen en facultatief wereldoriëntatie Geleidelijke aanpassing aan de referentieniveaus Stap 1: verplichte afname toets in huidige vorm Stap 2: toets deels afgestemd op referentieniveaus Stap 3: toets afgestemd op referentieniveaus

NAAR CENTRALE EINDTOETS PO (2) Vanwege grote niveauverschillen toetsing op twee niveaus Taal: 1F en 2F (=1S) Rekenen: 1F en 1S Beheersing van referentieniveaus is geen wettelijke voorwaarde voor toelating tot een van de brugklastypes voortgezet onderwijs Speciaal (basis)onderwijs Ook alle scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs gaan de eindtoets afnemen en werken met een leerling- en onderwijsvolgsysteem. Zij krijgen echter langer de tijd om dit voor te bereiden.

NAAR CENTRALE EINDTOETS PO (3) Wetsvoorstel: Centrale Eindtoets PO: Referentieniveaus 1F en 1S voor Nederlandse taal en rekenen nog in behandeling Voorbeeldmateriaal Primair Onderwijs Concepttoetswijzers PO: beschikbaar vanaf eind 2012 via Gebruik is afhankelijk van beslissing Tweede Kamer over wetsvoorstel Centrale eindtoets PO.

3. Voortgezet onderwijs: rekentoets en eindexamen Nederlands

LANDELIJKE DIAGNOSTISCHE TUSSENTIJDSE TOETS Actieplan beter presteren Teruglopende Pisa-resultaten Opbrengstgericht werken Verhoging van leerprestatie i.h.b. bij de kernvakken Opzet toetsen Functie: diagnose. Informatie voor ouders, leerling en school over waar leerling staat aan einde onderbouw op weg naar eindexamen Geen civiel effect. Toetsen per schooltype voor de kernvakken Engels, Nederlands en rekenen/wiskunde

REKENTOETS VO 2010 en 2011: Cito (pre)pilots met rekentoetsen 2F en 3F SLO ontwikkelde rekentoetswijzers voor 2F en 3F in opdracht van OCW CvE vaststellingscommissies en constructieopdrachten

NAAR REKENTOETSEN VO IN 2014 (2) 2012 en 2013: pilot voor alle scholen Het CvE houdt pilots met rekentoetsen 2F voor vmbo en 3F voor havo en vwo gebaseerd op de rekentoetswijzers waarvoor alle vo- scholen kunnen inschrijven Kenmerken: digitale afname, flexibel binnen aangewezen periode (twee weken met behulp van minimaal vijf varianten) Doel van de pilot: oefenen met planning, organisatie, installatie, navigatie, inhoud, niveau, normering en rapportage van de rekentoets

NAAR REKENTOETSEN VO IN 2014 (1) Vanaf 2014: rekentoets als onderdeel van het eindexamen vo vmbo:rekentoets 2F havo en vwo:rekentoets 3F Tenzij de Minister anders besluit met betrekking tot 3S voor vwo.

IMPLEMENTATIE REFERENTIENIVEAUS IN CE NL Vanaf 2014 vmbo:referentieniveau 2F  CE BB, CE KB en CE GT  Leesvaardigheid en schrijfvaardigheid (uitzondering digitale CE’s BB en KB lees- en luistervaardigheid) havo:referentieniveau 3F  CE  Leesvaardigheid vwo:referentieniveau 4F  CE  Leesvaardigheid

IMPLEMENTATIE REFERENTIENIVEAUS IN CE NL Voorbereiden op : syllabi CE Nederlands Conceptsyllabi gereed Veldraadpleging 2012: onderzoek naar niveau huidige CE’s Nederlands Afwijking inhoud en niveau huidige CE’s met referentieniveaus onderzoeken via standardsetting met experts

VOORBEELDMATERIAAL VOORTGEZET ONDERWIJS Voortgezet onderwijs rekenen Rekentoetswijzers, beschikbaar via Voorbeeldtoetsen Rekentoets VO voor niveau 2F en 3F, met bijbehorende omzettingstabellen. Beschikbaar via als pdf bestand. Voortgezet onderwijs taal Conceptsyllabi, beschikbaar via Geen voorbeeldexamens beschikbaar

4. mbo: centraal ontwikkelde examens Nederlands en rekenen

INVOERING COE’S TAAL EN REKENEN IN HET MBO (1) centraal ontwikkelde examens Nederlandse taal en rekenen Voor MBO 2, 3 en 4. Digitale examens, flexibele afname. Drie periodes van elk steeds twee weken verspreid over het jaar; Constructie door Cito Vaststelling examens + Normering: College voor Examens

INVOERING COE’S TAAL EN REKENEN IN HET MBO (2) Voorbereiding: prototypevoorbeeldexamen COE en syllabi voor 3F: MBO : prepilot van twee weken en gelegenheid voor instellingen om te oefenen met voorbeeldexamens 2012: pilot waarbij alle instellingen in twee periodes met een aanzienlijk aantal leerlingen proefexamens kunnen afnemen 2013: pilot waarbij alle instellingen in drie periodes met alle leerlingen proefexamens kunnen afnemen 2014: eerste verplichte afname voor alle kandidaten Voor mbo2 en 3-opleidingen loopt dit traject een jaar erna (verplichte afname vanaf 2015 met 2F als aangewezen niveau)

VOORBEELDMATERIAAL MBO MBO Conceptsyllabi taal en rekenen niveau 2F en 3F, beschikbaar via Voorbeeldexamens (met omzettingstabellen) COE’s rekenen en taal voor niveau 2F en 3F Voorbeeldexamens beschikbaar via drie wegen: -Afneembaar in ExamenTester (voor betrokkenen binnen onderwijsinstellingen) -Via HTML en demo-player (voor iedereen toegankelijk)

5. Normering en gelijkwaardigheid waarborgen Realisatie van een doorlopende toetslijn

ZORGVULDIGE INVOERING Zorgvuldige invoeringstraject via pilots en onderzoek Inhoudelijke en organisatorische voorbereiding door scholen Normering: vergelijkbare eisen aan leerlingen passend bij het referentieniveau

WAARBORGEN GELIJKWAARDIGHEID EN BEWAKEN NIVEAU Implementatie referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen van po tot en met mbo CvE binnenkort mogelijk verantwoordelijk voor eindtoets po, centrale examens en rekentoetsen VO en de centraal ontwikkelde examens mbo Dezelfde vaardigheden van hetzelfde niveau vastgesteld via een ander instrument: -passend bij de doelgroep (context) -passend bij de opleiding (eigen toetswijzer/syllabus)

NORMEREN VIA EEN VAARDIGHEIDSSCHAAL Toetsen en examens op basis van een itembank worden genormeerd met behulp van een vaardigheidsschaal Score op de toets wordt uitgedrukt op een vaardigheidsschaal Vaardigheden op de vaardigheidsschaal worden gekoppeld aan een cijfer Dezelfde vaardigheden van hetzelfde niveau vastgesteld via passende instrumenten voor: -de doelgroep (context) -de opleiding (eigen toetswijzer/syllabus)

WAARBORGEN GELIJKWAARDIGHEID NIVEAU Referentiecesuur: van indicatief naar definitief: Afstemming op toetsniveau via bemensing commissies (overlap of waarnemers) Afstemming over opleidingen via syllabi/rekentoetswijzers (via opdracht aan commissie) Populatie- en opleidingsonafhankelijke referentiecesuur via referentiesets van opgaven

REFERENTIESETS TAAL EN REKENEN Geven een inhoudelijke operationalisering van de referentieniveaus over schooltypen heen. Set met opgaven afkomstig uit po, vo en mbo. Geven een prestatiestandaard voor de referentieniveaus.

REFERENTIESETS TAAL EN REKENEN

REFERENTIESETS TAAL EN REKENEN

REFERENTIESETS TAAL EN REKENEN

Bron: S. Wools, Cito

“VAN RUBBER NAAR BETON” Indicatieve referentiecesuur Voorlopige referentiecesuur Semi-definitieve referentiecesuur Definitieve referentiecesuur

6. Vragen? Meer informatie

College voor Examens 030– Postbus AH Utrecht