Dorpen en zorg in Drenthe 1. 2 Inwoners:ca. 5,4 mln.Verzekerden: ca. 5 mln. ZorgkantoorZorgverzekeraar Zorgkosten: ca. 7 mld.Zorgkosten: ca. 10 mld. RepresentatieEigen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatiebijeenkomst cliëntenraden en cliëntenorganisaties Verpleging, Verzorging & Thuiszorg 22 mei 2014.
Advertisements

1 juni ’14 Toekomst AWBZ: welke richting Jan Coolen Zorgverzekeraars Nederland maart 2008.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Congres Bekostiging 2013 / 22 november 2012
Veranderingen in rol Familieraden
Decentralisatie AWBZ april 2013
Auteur:titel/onderwerp Informatieve bijeenkomst Gemeenteraad Sliedrecht Transitie AWBZ: Pilot Joost van den Vondel Brigitta Müller 19 februari 2013.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Veranderingen in de AWBZ en de Wmo
Zeker van Zorg: nu en in de toekomst Wnd Directeur Langdurige zorg Inge Vossenaar.
Wmo-beleid Drechtsteden Lenne van de Merwe 2 juni 2014.
Beleid dementiezorg VGZ 2013
Scheiden en opnieuw verbinden van wonen en zorg: adviezen aan de regio Daniëlle Harkes Themabijeenkomst Scheiden Wonen-Zorg Drechtsteden en Alblasserwaard-Vijfheerenlanden.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Zorg nieuwe stijl.
Toekomst AWBZ Handle with care! Twee opties voor een houdbare ouderenzorg jongleren met onzekerheden.
Hervorming langdurige zorg samen de transitie in
Samen verder!.
Ontwikkelingen in de zorg: Wmo 2015
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Hervorming langdurige zorg
Transitie en transformatie in de praktijk
Transitie langdurige zorg
JAN DE WILD VRIJWILLIG OUDERENADVISEUR SBOG. TIEL,18 NOVEMBER 2014 Veranderingen in de langdurige zorg.
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
1 Naar een nieuw zorg- en hulpstelsel …en wat betekent dat voor ons? Portefeuillehoudersoverleg Sociale agenda 15 mei 2013.
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Aanleiding tot verandering
De veranderingen in de zorg…..
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2016
Veranderingen in de zorg
Samenwerking Zorgverzekeraar - Gemeente
Voorlichting over Wet Langdurige Zorg 12 maart 2015
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
“Hoe ver is Friesland” programma: uur: Welkom door dagvoorzitter Jan de Keijzer uur: Dementiezorg, hoe ver is Friesland? Roelof Jonkers
Bijeenkomst Cliëntenraden Ouderenzorg Regio Groningen, Twente en Arnhem 10 december 2015, 21 en 27 januari 2016 Menzis Zorgkantoor & Zorgkoepel Groningen.
Inkoop 2014 Informatiebijeenkomst zorgaanbieders 23 april 2013.
Ontwikkeling wijkzorg in Amsterdam. pagina 2 pagina 3 Hoofdlijnen Intramurale zorg alleen nog voor mensen met zware zorgvraag Zorg thuis: 2 financieringsstromen:
Van AWBZ naar Wlz Betekenis voor wooninitiatieven Themabijeenkomst platform wooninitiatieven 17 oktober 2015 Roland Beukers Directie langdurige zorg.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
1 Presentatie Symposium “”Ketenzorg loont” Ontwikkelingen en resultaten Geriatrische revalidatie Donderdag 6 december 2012 Jocelyn Daris.
Inhoud van de presentatie De wereld van ZuidZorg Hoe de Zorgvraag binnenkomt Maatschappelijke ontwikkelingen Scholingen mbt transitie in de thuiszorg.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
“HELP, de dokter verzuipt!” De toekomst van de eerstelijns gezondheidszorg in Maasbree.
Presentatie Stand van Zaken inkoop Wmo 2015 Stef van de Weerd 14 mei 2014.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2017 Zorgkantoor Midden IJssel.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
Financiering van de zorg
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Presentatie tijdens de bijeenkomst van de op te Arnhem.
SamenOud Herontwerp van het zorgaanbod: naar vraaggerichte, samenhangende, proactieve en preventieve zorg en begeleiding voor ouderen (75+) Coen Ronde Leergemeenschap.
Hervorming langdurige zorg samen de transitie in
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Financiering van het zorgstelsel
OUTCOME-INDICATOREN WMO
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Financiering van het zorgstelsel
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Dorpen en zorg in Drenthe 1

2 Inwoners:ca. 5,4 mln.Verzekerden: ca. 5 mln. ZorgkantoorZorgverzekeraar Zorgkosten: ca. 7 mld.Zorgkosten: ca. 10 mld. RepresentatieEigen verzekerden 10 Regio’sLandelijk

100% tekst TEXT LEVELS Typ-tekst (18 pt.)  Bullet (18 pt.)  Sub-bullet (18 pt.) Tussenkopje (Blue, 20 pt.) Fuchsia R 193, G 086, B 131 Yellow Purple Blue Light Green RGB-KLEUREN Dark Green R 209, G 147, B 002 R 082, G 083, B 135 R 065, G 127, B 162 R 134, G 135, B 034 R 074, G 121, B 076 Financia l red R 210, G 159, B 165 Orange Gold R 229, G 123, B 003 R 179, G 143, B 075 Level vooruit Level terug Doel herziening AWBZ is de (langdurige) zorg toegankelijk, goed en betaalbaar te houden Hulp en ondersteuning door gemeente die past bij de persoonlijke omstandigheden van mensen Wijkverpleeg- kundigen gaan thuis meer verpleging en verzorging leveren. Voor mensen die 24 uur per dag zorg nodig hebben in de directe nabijheid. AWBZ ZVWWMOWLZ Het streven is om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen met ondersteuning van de gemeente of zorg via de zorgverzekering.

100% tekst TEXT LEVELS Typ-tekst (18 pt.)  Bullet (18 pt.)  Sub-bullet (18 pt.) Tussenkopje (Blue, 20 pt.) Fuchsia R 193, G 086, B 131 Yellow Purple Blue Light Green RGB-KLEUREN Dark Green R 209, G 147, B 002 R 082, G 083, B 135 R 065, G 127, B 162 R 134, G 135, B 034 R 074, G 121, B 076 Financia l red R 210, G 159, B 165 Orange Gold R 229, G 123, B 003 R 179, G 143, B 075 Level vooruit Level terug Impact op stakeholders Een deel van de zorg gaat naar de basisverzekering wat gefinancierd moet worden uit de premie inkomsten. Klanten AWBZ cliënten vorig jaar moeten mogelijk naar een ander loket voor de zorg (of gemeente, of verzekeraar of zorgkantoor) Gemeenten Verantwoordelijk voor helpen van mensen bij de eerste (zorg) behoefte. Zorgaanbieders Doelmatigheid en kwaliteitseisen veranderen. Wijkverpleging gaat rol spelen in de 1e lijn zorg Verzekeraars Krijgen de verantwoordelijkheid voor kwaliteit, kosten en leveren van wijkverpleging, zintuigelijk gehandicapten zorg en langdurige GGZ.

De visie van Achmea op de 1e lijn is dat onze verzekerden meer in staat zijn en blijven de regie over hun eigen bestaan te voeren 5

100% tekst TEXT LEVELS Typ-tekst (18 pt.)  Bullet (18 pt.)  Sub-bullet (18 pt.) Tussenkopje (Blue, 20 pt.) Fuchsia R 193, G 086, B 131 Yellow Purple Blue Light Green RGB-KLEUREN Dark Green R 209, G 147, B 002 R 082, G 083, B 135 R 065, G 127, B 162 R 134, G 135, B 034 R 074, G 121, B 076 Financia l red R 210, G 159, B 165 Orange Gold R 229, G 123, B 003 R 179, G 143, B 075 Level vooruit Level terug Strategie, waar kan Achmea waarde toevoegen ? Afbouw intramurale capaciteit (extramuralisering) voor lage ZZP’s Wijkverpleging: transitie uurtje-factuurtje naar integrale verbetering Versterken materiele controle Cliëntplatform: direct contact met de klant via continue dialoog Terugdringen praktijkvariatie intramurale zorg Sterk sturen op kwaliteitsverbetering in de WLZ Onderdeel strategie

100% tekst TEXT LEVELS Typ-tekst (18 pt.)  Bullet (18 pt.)  Sub-bullet (18 pt.) Tussenkopje (Blue, 20 pt.) Fuchsia R 193, G 086, B 131 Yellow Purple Blue Light Green RGB-KLEUREN Dark Green R 209, G 147, B 002 R 082, G 083, B 135 R 065, G 127, B 162 R 134, G 135, B 034 R 074, G 121, B 076 Financia l red R 210, G 159, B 165 Orange Gold R 229, G 123, B 003 R 179, G 143, B 075 Level vooruit Level terug Cliëntenplatform is voor en door klanten en creëert daarmee voor Achmea en zorgaanbieders waardevolle inzichten Cliënten(platform) * Klant beoordeelt (elk kwartaal) de geleverde zorg en kwaliteit van leven De informatie van het platform helpt klanten bij het maken van keuzes Achmea Legt verbinding tussen kwaliteit en zorgpad van de klant Deelt kennis, houdt vinger aan de pols en signaleert goede lokale initiatieven Zorgaanbieder krijgt kwaliteitsinformatie en inzicht in totale zorgpad van klanten

Wijkverpleging: transitie uurtje-factuurtje naar integrale verbetering Wijkverpleegkundige indiceert Wijkverpleegkundige stelt samen met cliënt zorgplan op Samenwerking binnen medisch en tussen medisch en sociale domein => Huisarts en wijkverpleegkundige aan zet 8

Sterk sturen op kwaliteitsverbetering in de ouderenzorg Ophalen klantervaringen Huidige kwaliteitsmetingen inzetten Terugdringen praktijkvariatie intramurale zorg Iedereen laten meeprofiteren van regionale verbeteringen 9

Wat is onze rol in Hollandscheveld? Voorbij het cliché van faciliteren Herkennen Verbinden Mede investeren

Voorbeelden vanuit Achmea wehelpen.nl – is opgericht door Achmea, BureauVijftig, CZ, PGGM, Rabobank, The Caretakers en vitavalley Deoplossingvan.nl – interpolis

12 De burger krijgt een centrale positie in het wijkteam

13 Kwaliteitssturing op basis van klantervaringen en zorginhoudelijke indicatoren Soort indicator Bron: CvZ, Zorgkaart Nederland, teamanalyse BeschikbaarToekomst Klantervaringen / kwaliteit van leven Zorginhoudelijk Aanbieders meten cliëntervaringen met CQ-index. Cliënten waarderen o.a. ervaren veiligheid, kwaliteit personeel en inspraak Op Zorgkaart Nederland beoordelen cliënten hun zorgaanbieder op punten als accommodatie, informatie, behandeling en medewerkers Programma Kwaliteit van Zorg ontwikkelt indicatoren voor ouderenzorg voortbouwend op kennis uit eerdere projecten (bijv. dementie) Voor gehandicaptenzorg richt KvZ zich op de ontwikkeling en inzet van instrumenten die kwaliteit van bestaan meten Aanbieders meten zorginhoudelijke indicatoren als medicijn- en valincidenten, beschikbaarheid van arts en verpleegkundige, depressieve symptomen en probleemgedrag Uitkomsten zijn beschikbaar op de website van CvZ Aansturen op uitgebreidere meting van zorginhoudelijke indicatoren, bijv. decubitus meting Meer objectieve metingen openbaar beschikbaar maken zoals IGZ- indicatoren en % dagbesteding; daarbij gebruik maken van platforms als Independer

14 Huisarts en wijkverpleegkundige aan zet Cliënten thuisverpleging vormen een kwetsbare populatie De cliënten doen ook veel beroep op andere medische voorzieningen: huisarts en ziekenhuiszorg: Lichte cliëntgroep heeft relatief veel zorg in WMO en ook zwaardere cliënten hebben enige WMO-zorg: samenwerking met gemeenten nodig Aanleiding Geef wijkverpleegkundige en huisarts de regie over het zorgproces, met prikkel tot strakke monitoring en doelmatige zorgverlening Uitvoering In periodiek overleg bespreken huisarts en wijkverpleegkundige de zware thuisverpleging cliënten Wijkverpleegkundige houdt zicht op care en overlegt met sociale wijkteam Huisarts voornaamste focus op de cure, bijv. bij opname in ziekenhuis Met totaalbeeld kunnen wijkverpleegkundige en huisarts zorg op cliëntniveau optimaal afstemmen Achmea ondersteunt met informatie over care gebruik in populatie en geeft prikkels om kwaliteit en doelmatigheid te verbeteren