Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
- Administratie - Analyse - Actie -
Menno Karres Lead Auditor
Performance management
Learning Analytics SURF | Seminar Tools voor Learning Analytics
U profiteert van onze kennis en ervaring. Dit zullen de resultaten van onze samenwerking zijn: •Verhoging van de waarde van uw onderneming door een verhoging.
STRATEGISCHE PLANNING
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
LI in de gezondheidszorg UMC St Radboud Ziekenhuis
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Een korte introductie…. Wanneer u zich op onze business to business website registreert, ontvangen we hiervan direct een melding.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Break the bank link Jan Vermeer Johan van Beijeren 12 november 2010.
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Facility management en inkoop
De kracht van GAC Business Solutions
BI voor Microsoft Dynamics AX
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Thinking Bigger About BI
27 januari 2011.
6 februari 2007 SPK HOE BEPAAL JE DE WAARDE VAN EEN ONDERNEMING?
CRM Laura Nunes Carvalho, Jonathan Mathyssen, Jens Van den Driessche en Ruben Junius.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
/#.
© de vries business consultancy, 2008
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Business Marketing Management
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
“Grip op uw inkooporganisatie” inkoopdiagnose als tool voor inkoop 2
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Houd uw winkel in de hand met. Strategie Wat heeft u in de hand? Uw inkopen (u koopt alleen in wat nodig is) Uw verkopen (u rekent snel en efficiënt.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Business Intelligence
CPM bij TomTom Marco Houweling Group controller.
Naar een optimaal HR - beleid
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Business Intelligence
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
}. } Welkom Presentation: Transformatie van een mediabedrijf met data als grondstof PIM, 19 mei 2015 May 2015 Tim Klein
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
Komt dit beeld u bekend voor? Quality Manager Of dit?
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
De next steps Op weg naar regie en 2050
Rapportering en monitoring
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Grip & Controle op digitalisering
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Workshop: Account management
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
JAN HOLSAPPEL.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Terberg Group Rolling Forecast
OUTCOME-INDICATOREN WMO
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Transcript van de presentatie:

Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales

BI in Credit Management Wat is het? Hoe werkt het?  Wat kan het voor u als Credit Manager betekenen?  Toepassing  Wat zijn de mogelijkheden?  Wat levert het u op?

BI in Credit Management  Wat kan het voor u als Credit Manager betekenen?  Steeds meer en complexere processen  Geen grip op de situatie  Meer werk met minder mensen  Geen zicht op gevaren en knelpunten  doelen behalen  kortom….

BI in Credit Management

 Toepassing BI als tool  Van strategische en tactische doelen naar…  Operationele doelen d.m.v.: → Registreren → Meten & analyseren → Verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen m.b.v. KPI’s

Strategische doelen  Directie & aandeelhouders:  we willen meer dan 50% van de markt bezitten…  …binnen nu en 5 jaar

Tactische doelen  Sr. management: Wat moeten we daarvoor doen?  Nieuwe producten ontwikkelen  Meer verkopen  FTE’s minimaliseren  Op de operationele kosten besparen  De balans moet opgeleukt worden voor de bank (overnames) → Werkkapitaal!

Tactische doelen

 De balans Beweging Proces Registratie Data Analyse Rapportage

Tactische doelen Werkkapitaal

Tactische doelen Werkkapitaal CrediteurenDebiteurenVoorraad

Werkkapitaal CrediteurenDebiteurenVoorraad Tactische doelen

Debiteuren Orderontvangst Leveren Factuur versturen Betaling verwerken

Operationele doelen  Order to Cash en de rol van Credit Management

Operationele doelen  Credit Manager: hoe is uw zicht?

Operationele doelen  Hoe scherp heeft u de C’s op de bril?  Laat u geld liggen?  Of “verdient” u geld?

Operationele doelen  De 3 C’s in Credit Management:

Operationele doelen  Waar kan CM optimaliseren? → DSO →Tijdsbebesteding team → Kosten aanmaancyclus → Afschrijvingen → Rentederving → Externe kosten (informatie) → Klachten

Operationele doelen  Credit → Registreren → Meten & Analyseren → Functionele verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s

Operationele doelen  Collections → Registreren → Meten & Analyseren → Functionele verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s

Operationele doelen  Complaints  → Registreren → Meten & Analyseren → Functionele verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s

Key Performance Indicators  Wees creatief…  Denk verder dan uw eigen KPI’s en open deuren  Kijk ook eens naar gerelateerde processen  en werk samen voor verbetering!

Doelen behalen met behulp van BI  Business Intelligence in Credit Management: → Registreren → Meten & Analyseren → Verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s

De mogelijkheden: Registreren Group Country A Country B Local BU 1 Local BU 2

De mogelijkheden: Monitoren KPI’s

De mogelijkheden: Data analyseren

De mogelijkheden: Monitoren KPI’s

Techniek in dienst van de mens  Innovatie!

Techniek in dienst van de mens  OnGuard winnaar The Most Innovative ICT Company 2011

 Debiteurenbeheerder  Geautomatiseerd CMS systeem → Geautomatiseerde uitvoering debiteurenbeleid… → … maar wel op maat (klantsegmentatie) → Automatiseren van bulkwerkzaamheden → Signalering van risiko’s en trends → Rating op basis van historisch (betaal)gedrag → Dynamisch bijsturen beleid (maancyclus, order stop) → Actuele actielijsten → Accurate payment forecast Wat levert BI mij op?

 Credit Manager  Dashboard / Cockpit → Monitoren van KPI’s (DSO, CEI, DDO) → Signalering van risiko’s en ‘vreemd’ gedrag → Interne rating op basis van historisch (betaal)gedrag → ….te combineren met externe ratings → Monitoren en bijsturen Team → Signalering van achterstanden in maanacties → Inzicht in klachten / redenen / resolutietijd Wat levert BI mij op?

 CFO / Finance Manager / Business Control  Data warehouse / Data analysis → Uitgebreide analyses van procesrelaties vanuit verschillende bronnen → Meten op macroniveau → Inzoomen op microniveau → Weergeven van trends → Voorspellen risico’s → Berekening en inzicht ente & kosten → Root cause analysis knelpunten Wat levert BI mij op?

Wat levert BI in CM mij op? Credit Collections Complaints  Zicht in 3C → Structuur → Grip → Uw policy vertaald naar actielijsten → Automatiseren van processen → Voorspellen gedrag & risiko’s → Dynamisch bijsturen beleid → Monitoren van KPI’s → Inzicht in knelpunten processen

DSO Kosten team Kosten aanmaancyclus Afschrijvingen Rentederving Externe kosten (informatie) Klachten En ons doel, werkkapitaal?

Doel bereikt plus een bonus: Bonus 1: Een betere klantrelatie! Bonus 2: continue optimalisatieslag van interne processen

Kortom, wat kan BI voor u betekenen?  Eyes, ears & brains for your business Registreren van bewegingen Interpreteren Gevaren en risico’s identificeren Acties voorstellen Evalueren  en de handen en voeten dan?

 dat zijn wij zelf! BI in Credit Management

 BI is slechts een middel…  de rest blijft mensenwerk… BI in Credit Management

Voor meer informatie: Direct contact: Dennis van Essen OnGuard EMEA P.O. Box ZJ Nederhorst den Berg The Netherlands Telephone: +31 (0) Dank voor uw aandacht!