Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales
BI in Credit Management Wat is het? Hoe werkt het? Wat kan het voor u als Credit Manager betekenen? Toepassing Wat zijn de mogelijkheden? Wat levert het u op?
BI in Credit Management Wat kan het voor u als Credit Manager betekenen? Steeds meer en complexere processen Geen grip op de situatie Meer werk met minder mensen Geen zicht op gevaren en knelpunten doelen behalen kortom….
BI in Credit Management
Toepassing BI als tool Van strategische en tactische doelen naar… Operationele doelen d.m.v.: → Registreren → Meten & analyseren → Verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen m.b.v. KPI’s
Strategische doelen Directie & aandeelhouders: we willen meer dan 50% van de markt bezitten… …binnen nu en 5 jaar
Tactische doelen Sr. management: Wat moeten we daarvoor doen? Nieuwe producten ontwikkelen Meer verkopen FTE’s minimaliseren Op de operationele kosten besparen De balans moet opgeleukt worden voor de bank (overnames) → Werkkapitaal!
Tactische doelen
De balans Beweging Proces Registratie Data Analyse Rapportage
Tactische doelen Werkkapitaal
Tactische doelen Werkkapitaal CrediteurenDebiteurenVoorraad
Werkkapitaal CrediteurenDebiteurenVoorraad Tactische doelen
Debiteuren Orderontvangst Leveren Factuur versturen Betaling verwerken
Operationele doelen Order to Cash en de rol van Credit Management
Operationele doelen Credit Manager: hoe is uw zicht?
Operationele doelen Hoe scherp heeft u de C’s op de bril? Laat u geld liggen? Of “verdient” u geld?
Operationele doelen De 3 C’s in Credit Management:
Operationele doelen Waar kan CM optimaliseren? → DSO →Tijdsbebesteding team → Kosten aanmaancyclus → Afschrijvingen → Rentederving → Externe kosten (informatie) → Klachten
Operationele doelen Credit → Registreren → Meten & Analyseren → Functionele verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s
Operationele doelen Collections → Registreren → Meten & Analyseren → Functionele verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s
Operationele doelen Complaints → Registreren → Meten & Analyseren → Functionele verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s
Key Performance Indicators Wees creatief… Denk verder dan uw eigen KPI’s en open deuren Kijk ook eens naar gerelateerde processen en werk samen voor verbetering!
Doelen behalen met behulp van BI Business Intelligence in Credit Management: → Registreren → Meten & Analyseren → Verbeteringsprojecten voor processen → Monitoren & bijsturen d.m.v. KPI’s
De mogelijkheden: Registreren Group Country A Country B Local BU 1 Local BU 2
De mogelijkheden: Monitoren KPI’s
De mogelijkheden: Data analyseren
De mogelijkheden: Monitoren KPI’s
Techniek in dienst van de mens Innovatie!
Techniek in dienst van de mens OnGuard winnaar The Most Innovative ICT Company 2011
Debiteurenbeheerder Geautomatiseerd CMS systeem → Geautomatiseerde uitvoering debiteurenbeleid… → … maar wel op maat (klantsegmentatie) → Automatiseren van bulkwerkzaamheden → Signalering van risiko’s en trends → Rating op basis van historisch (betaal)gedrag → Dynamisch bijsturen beleid (maancyclus, order stop) → Actuele actielijsten → Accurate payment forecast Wat levert BI mij op?
Credit Manager Dashboard / Cockpit → Monitoren van KPI’s (DSO, CEI, DDO) → Signalering van risiko’s en ‘vreemd’ gedrag → Interne rating op basis van historisch (betaal)gedrag → ….te combineren met externe ratings → Monitoren en bijsturen Team → Signalering van achterstanden in maanacties → Inzicht in klachten / redenen / resolutietijd Wat levert BI mij op?
CFO / Finance Manager / Business Control Data warehouse / Data analysis → Uitgebreide analyses van procesrelaties vanuit verschillende bronnen → Meten op macroniveau → Inzoomen op microniveau → Weergeven van trends → Voorspellen risico’s → Berekening en inzicht ente & kosten → Root cause analysis knelpunten Wat levert BI mij op?
Wat levert BI in CM mij op? Credit Collections Complaints Zicht in 3C → Structuur → Grip → Uw policy vertaald naar actielijsten → Automatiseren van processen → Voorspellen gedrag & risiko’s → Dynamisch bijsturen beleid → Monitoren van KPI’s → Inzicht in knelpunten processen
DSO Kosten team Kosten aanmaancyclus Afschrijvingen Rentederving Externe kosten (informatie) Klachten En ons doel, werkkapitaal?
Doel bereikt plus een bonus: Bonus 1: Een betere klantrelatie! Bonus 2: continue optimalisatieslag van interne processen
Kortom, wat kan BI voor u betekenen? Eyes, ears & brains for your business Registreren van bewegingen Interpreteren Gevaren en risico’s identificeren Acties voorstellen Evalueren en de handen en voeten dan?
dat zijn wij zelf! BI in Credit Management
BI is slechts een middel… de rest blijft mensenwerk… BI in Credit Management
Voor meer informatie: Direct contact: Dennis van Essen OnGuard EMEA P.O. Box ZJ Nederhorst den Berg The Netherlands Telephone: +31 (0) Dank voor uw aandacht!