 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Slimmer Organiseren voorbij “Het Nieuwe Werken”. Slimmer organiseren Een flexibiliserende arbeidsmarkt en moderne communicatiestructuren levert vragen.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Visie Mensontwikkeling WSD
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Facility management en inkoop
Business Case van de DLWO
Mediatheken dichter bij het onderwijs
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
27 januari Slimmer Communiceren Met medewerkers die plaatsonafhankelijk werken toch een hogere productiviteit bereiken? U kunt al uw communicatie.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten!
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
© de vries business consultancy, 2008
Inrichten van een dienst Weblectures
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Vormgeven van de HRM-functie
 Iris Info Doelstelling Integraal invoeren van beeldspraak in de Achterhoekse bibliotheken.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Naar een optimaal HR - beleid
Jaarplan 2015 CONCEPT – 03/11/2014 Activiteiten Academy.
Insights & Essentials Willem van Putten
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
SuSeSuSeSuSeSuSe Summa Search Presentatie Paul Hulsbosch, docent Summa Zorg.
Naar een duurzaam HRM beleid
Elders Verworven Competenties Kosten en Opbrengsten.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Certificering van assetmanagement
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Postbus 92, 5000 AB Tilburg Sportweg 15, 5037 AC Tilburg Jacco Schimmel Yvonne van der Steijn “Samenwerken via internet bepaalt hoe we in de nabije toekomst.
Juni 2013 Theo Klarenbeek Directeur Huisvesting Strategisch vastgoed.
Voorstellen St. Willibrordcollege Goes  vmbo-t / havo / vwo  1140 leerlingen stichting CVOZ samenwerkingsverband ZeeBra tranche 3.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Embedded Librarianship
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Grip & Controle op digitalisering
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Learning Content Management Systeem
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Samenwerking waterbeheerders
Human Resources Accounting
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

 E-learning business case Frank Klabbers

Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies  Frank Klabbers, directeur  Erkend kenniscentrum AgentschapNL  Meer dan 10 jaar ervaring  Partner Noordhoff Uitgevers en Leerstation zorg

Workshop  Mogelijkheden  Wat is relevant  Wat kost het  Wat levert het op  Business case Telefoons AAN (aub op trilstand)

Toepassingen van e-learning  Leren  Diverse werkvormen, toetsen, samenwerken/creëren  Ondersteuning  Administratief, management info  Creatie  Content, kenniscommunities, bibliotheek  Ondersteuning bedrijfsprocessen  Hulpmiddelen werkplek, inwerken  Communicatie  Discussie, interne communicatie, informeel leren, hulpmiddel bij implementatie

SCORM

Weblectures

Virtual classroom

Simulaties

Social learning

Story telling

Serious games

Wat is relevant?

 Vertrekpunt vanuit perspectief van?  Techniek  Onderwijs  Administratie  Stelling 1  E-learning moet vanuit een onderwijskundig perspectief opgezet worden

Wat nodig?  Visie  Leeromgeving  Content  Resources  Draagvlak

Visie opleiden  Organisatie doelstellingen  Performance behoeften  Noodzakelijke competenties  Welke leermethoden  Formeel versus Informeel leren  Integratie leervormen  Rol en verantwoordelijkheid medewerker

Leeromgeving  Keuze afhankelijk van opleidingsbehoefte en ondersteuningsmogelijkheden  Informeel leren, social learning, creatie?  Keuze uit  Close source  Opensource  Stelling 2 – Opensource heeft de toekomst

Content  Kopen (bij uitgevers of andere organisaties)  Maken (uitbesteden of zelf maken)  Ruilen  Open content (gebruiken van opensource content) Competenties ontwikkelaar en doorlooptijd?  Stelling 3 – Content dient gevalideerd te zijn

Resources  Geld  Initieel  Jaarlijks  Uren personele ondersteuning en aansturing  Initieel  Jaarlijks

Draagvlak  Management  Afdeling opleiders  Trainers  Medewerkers  OR  Stelling 4 - Wat is de grootste valkuil?

Wat kost het?

 Leeromgeving  Close source> *  Jaarlijkse licenties*  Implementatie  Hosting  Ondersteuning  Opensource<  Geen licenties  Implementatie  Hosting  Ondersteuning

Wat kost het?  Content  Kopen bij uitgevers  Afhankelijk van contentvorm, aantallen > 2,50  Maken  Uitbesteden, afhankelijk van contentvorm >5000  Zelf maken  Uren  Vormgeving?

Resources FTE  Afhankelijk van leeromgeving, content, grootte organisatie en doelstellingen  0,2 – 0,5 FTE is gebruikelijk

Wat levert het op? Training Verbeteren performance Verbetering processen Hogere opbrengsten & lagere kosten

Wat levert het op?  Financieel  Afhankelijk van werkvorm, soort leeromgeving (opensource/close source) leeromgeving, content  Besparing in studietijd 25-60% van normale studietijd (Brandon Hall, Rosenberg)  Besparing opleidingskosten >50% mogelijk (Ernst & Young, onderzoek A+O VVT 2010)

Wat levert het op?  Stelling 5 – 50% besparing is mogelijk

Wat levert het op?  Onderwijskundig  Flexibiliteit (just-in-time, just enough)  Sneller leren  Actuele, consistente, kennis  Rijkere leeromgeving  Contact komen met experts en bronnen  Veilige omgeving leren  Meerdere leerstijlen mogelijk  Samenwerkend leren  Competentiegericht leren

Business case

Onderdelen business case  Bedrijfssituatie (doelen, kansen, behoeften, uitdagingen)  Leerbehoeften (verwachtingen, criteria, prioriteiten)  Impact organisatie (bedrijfsprocessen, bezetting, competenties)

Onderdelen business case  Financiële consequenties (ROI berekening, besparingen, kosten)  Planning (project en financieel)

Voorwaarden voor optimaal rendement  Volledige steun management en draagvlak binnen de organisatie  Integratie in opleidingsbeleid en werkprocessen  Gebruiksvriendelijke leeromgeving en content  Voldoende resources  Goede ondersteuning leverancier  Goede integratie met HRM systeem

Tot slot Alice komt op een splitsing aan en vraagt aan de grijnzende kat welke kant ze op moet. De kat vraagt waar ze naartoe moet. Alice zegt dat ze het niet weet. Waarop de kat terecht antwoord: ‘als je niet weet waar je naartoe wilt, maakt het ook niet uit welke afslag je neemt’.

Voor informatie of advies Infolearn Frank Klabbers T – Wwww.infolearn.nl