E-learning business case Frank Klabbers
Infolearn Infolearn Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies Frank Klabbers, directeur Erkend kenniscentrum AgentschapNL Meer dan 10 jaar ervaring Partner Noordhoff Uitgevers en Leerstation zorg
Workshop Mogelijkheden Wat is relevant Wat kost het Wat levert het op Business case Telefoons AAN (aub op trilstand)
Toepassingen van e-learning Leren Diverse werkvormen, toetsen, samenwerken/creëren Ondersteuning Administratief, management info Creatie Content, kenniscommunities, bibliotheek Ondersteuning bedrijfsprocessen Hulpmiddelen werkplek, inwerken Communicatie Discussie, interne communicatie, informeel leren, hulpmiddel bij implementatie
SCORM
Weblectures
Virtual classroom
Simulaties
Social learning
Story telling
Serious games
Wat is relevant?
Vertrekpunt vanuit perspectief van? Techniek Onderwijs Administratie Stelling 1 E-learning moet vanuit een onderwijskundig perspectief opgezet worden
Wat nodig? Visie Leeromgeving Content Resources Draagvlak
Visie opleiden Organisatie doelstellingen Performance behoeften Noodzakelijke competenties Welke leermethoden Formeel versus Informeel leren Integratie leervormen Rol en verantwoordelijkheid medewerker
Leeromgeving Keuze afhankelijk van opleidingsbehoefte en ondersteuningsmogelijkheden Informeel leren, social learning, creatie? Keuze uit Close source Opensource Stelling 2 – Opensource heeft de toekomst
Content Kopen (bij uitgevers of andere organisaties) Maken (uitbesteden of zelf maken) Ruilen Open content (gebruiken van opensource content) Competenties ontwikkelaar en doorlooptijd? Stelling 3 – Content dient gevalideerd te zijn
Resources Geld Initieel Jaarlijks Uren personele ondersteuning en aansturing Initieel Jaarlijks
Draagvlak Management Afdeling opleiders Trainers Medewerkers OR Stelling 4 - Wat is de grootste valkuil?
Wat kost het?
Leeromgeving Close source> * Jaarlijkse licenties* Implementatie Hosting Ondersteuning Opensource< Geen licenties Implementatie Hosting Ondersteuning
Wat kost het? Content Kopen bij uitgevers Afhankelijk van contentvorm, aantallen > 2,50 Maken Uitbesteden, afhankelijk van contentvorm >5000 Zelf maken Uren Vormgeving?
Resources FTE Afhankelijk van leeromgeving, content, grootte organisatie en doelstellingen 0,2 – 0,5 FTE is gebruikelijk
Wat levert het op? Training Verbeteren performance Verbetering processen Hogere opbrengsten & lagere kosten
Wat levert het op? Financieel Afhankelijk van werkvorm, soort leeromgeving (opensource/close source) leeromgeving, content Besparing in studietijd 25-60% van normale studietijd (Brandon Hall, Rosenberg) Besparing opleidingskosten >50% mogelijk (Ernst & Young, onderzoek A+O VVT 2010)
Wat levert het op? Stelling 5 – 50% besparing is mogelijk
Wat levert het op? Onderwijskundig Flexibiliteit (just-in-time, just enough) Sneller leren Actuele, consistente, kennis Rijkere leeromgeving Contact komen met experts en bronnen Veilige omgeving leren Meerdere leerstijlen mogelijk Samenwerkend leren Competentiegericht leren
Business case
Onderdelen business case Bedrijfssituatie (doelen, kansen, behoeften, uitdagingen) Leerbehoeften (verwachtingen, criteria, prioriteiten) Impact organisatie (bedrijfsprocessen, bezetting, competenties)
Onderdelen business case Financiële consequenties (ROI berekening, besparingen, kosten) Planning (project en financieel)
Voorwaarden voor optimaal rendement Volledige steun management en draagvlak binnen de organisatie Integratie in opleidingsbeleid en werkprocessen Gebruiksvriendelijke leeromgeving en content Voldoende resources Goede ondersteuning leverancier Goede integratie met HRM systeem
Tot slot Alice komt op een splitsing aan en vraagt aan de grijnzende kat welke kant ze op moet. De kat vraagt waar ze naartoe moet. Alice zegt dat ze het niet weet. Waarop de kat terecht antwoord: ‘als je niet weet waar je naartoe wilt, maakt het ook niet uit welke afslag je neemt’.
Voor informatie of advies Infolearn Frank Klabbers T – Wwww.infolearn.nl