Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Door goede gesprekken groeien
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De Drama Driehoek.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Technieken 3: de-escaleren
Feedback geven en ontvangen
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Workshop Knallende ruzie
Hoe kun je Geloven? 1.
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
De theorie van de dramadriehoek
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Competentieontwikkeling voor OR-leden
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Dans van Vos Weg van Wolf
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
“Omgaan met weerstand”
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Hoe brei een team?.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Morele ontwikkeling en opvoeding
Mindfulness.
Workshop “Beoordelen”
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Aanvaarding en tolerantie
Weerstand kan je opvatten als feedback
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Psychologieles 7 lesweek 7
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Coachen op competentie-ontwikkeling
DE KIEZENDE GOD SPREEKT DOOR JEZUS CHRISTUS – WAT EEN ZEKERHEID! - welke zekerheid heb je over je uitverkiezing - 1. Zekerheid in Christus – - niet ‘later.
Opleidingssessie 5 Growing Together Supervisie en randvoorwaarden voor implementatie mentorschap in onze organisaties.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Talent in Ontwikkeling
Afsluitmeeting Growing Together Slot mentorschapstraject.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Begeleiden van een zorgvrager
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
LOB Waar ben je trots op?.
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Communicatie 7e les.
Transcript van de presentatie:

Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee

Programma sessie 4 Stand van zaken begeleidingen (supervisie) De relatie tussen mentor en mentee –‘Kennis en zichtbaar gedrag zijn slechts het topje van de ijsberg’ –‘Weerstand in de begeleiding, hoe ermee omgaan?’

1. Supervisieronde

Wat heb je al bereikt met je mentee? Welk concreet doel heb je al geprobeerd te bereiken maar is tot nu toe nog niet gelukt? Hoe komt dit? jezelf mentee situatie

2. De relatie tussen mentor en mentee Waarom wordt een doel niet bereikt? 2 mogelijke verklaringen : ‘Kennis en zichtbaar gedrag zijn slechts het topje van de ijsberg’ ‘Weerstand in de begeleiding, hoe ermee omgaan?’

Het topje van de ijsberg

Zelfbeeld Opvattingen over jezelf, worden bijvoorbeeld geuit in uitdrukkingen als: ‘Dat lukt mij toch niet’

Normen en waarden Voorbeeld: “Ik vraag een ander niet graag om hulp” Mogelijk achterliggende norm: “Je mag niemand lastig vallen”

Eigenschappen / overtuigingen Voorbeeld: introvert vs extravert, sociaal vs egocentrisch,…

Motieven De basisdrijfveer waarom iemand iets wil doen. Denk bijvoorbeeld aan de reden waarom je mentor bent in dit traject.

Waardenhiërarchie

Uitdaging : Expert, complexe problemen, competitie Invloed : Persoonlijke controle over mensen, bronnen en situaties Ondernemerschap : Eigen koers, nieuwe oplossingen, eigenaar zijn, welvaart Autonomie : Vrijheid, onafhankelijkheid en zelf richting bepalen Balans : Innerlijke harmonie, werk/privé, schoonheid Toewijding : Dienstverlening, idealisme, steun van/aan anderen, rechtvaardigheid Zekerheid : Veiligheid, voorspelbaarheid, regels, duidelijke verwachtingen Inhoud : Technisch inhoudelijk iets bereikt hebben, status Waardenhiërarchie

Wat zijn de waarden van je mentee? Wat is het zelfbeeld van je mentee? Wat zijn de eigenschappen en motieven?

Weerstand Welke weerstand zien we hier? Welke weerstand zie je bij je mentee?

Weerstand Weerstand heeft te maken met een tegenbeweging die ingaat tegen verandering / actie. Het is geen kwaadwillig niet willen maar eerder een niet kunnen. Je kan het zien als een uiting van één van de basisemoties van de mens (angst, boosheid, verdriet) of een combinatie ervan. Iemand die weerstand biedt, is echter al aan het veranderen. Hij of zij komt in beweging, het is dus het begin van de verandering (helemaal anders dan ondergaan of onverschilligheid)

Weerstand De weerstand kan de weg zijn waarlangs verandering en vernieuwing kan komen. Men moet proberen de behoudsreflex om te zetten naar een actieve meewerkende beweging.

Vormen van weerstand Angst voor –Falen –Verlies –Uitsluiting –Verwarring –Beweging –Conflicten Boosheid om –Miskenning Verdriet om –Beperking Behoefte aan –Succes, goed functioneren –Behoud van iets waardevols –Relaties, erbij horen –Zekerheid, beheersing –Stabiliteit, rust –Harmonie Behoefte aan –Erkenning Behoefte aan –Zelfsturing, vrijheid

Hoe omgaan met weerstand?

1. Basisattitude De houding van de neutrale getuige: neem een onpartijdige postie in. Je accepteert de andere zonder een waardeoordeel te vellen. = Je creëert een veilige omgeving, je stelt een afstand in tussen jezelf en de mentee.

2. Weerstand analyseren in drie stappen 1.Herkennen van weerstand Tracht te zien wat er bij de mentee gebeurt (welk gedrag, uitspraken) en koppel dit terug in feedback. Benoem het weerstandsgedrag en uitspraken waarop jij je baseert, maar beoordeel ze niet!

2.Erkennen van de weerstand Accepteer de weerstand zonder er een waardeoordeel over te geven. Geef aandacht aan de mentee, vat samen wat de mentee zegt. Gebruik geen tegenargumenten. Durf je te verplaatsen in de positie van de mentee. 3.Verkennen van weerstand Vraag door op basis van open vragen, baseer je daarvoor op grondschema van weerstand (basisemoties en onderliggende behoeften).

Van weerstand naar behoefte Na de verkenning buig je de weerstand om naar een behoefte. Wat is er nodig om de weerstand weg te werken? In hoeverre kan jij als mentor de mentee hierin bijstaan? Is het nodig om bepaalde doelen / verwachtingen die vooraf werden bepaald (themagerichte ontmoeting 1) bij te schaven?

Opdrachten themagerichte ontmoetingen Opdracht 5: herneem de oefening over de waardenhiërarchie met de mentee. Opdracht 6: ga na welke weerstand aan de basis ligt van het nog niet kunnen bereiken van een doelstelling.

Vragen of opmerkingen?